sz betű ismerkedés, rögzítés

negyvenkilencedik nap
sz betű
ismerkedés, rögzítés

Az első kétjegyű mássalhangzó. Szerencsére  matematikában  már  a számok  tanulásánál találkoztak azzal, hogy a tizes  leírva az egy és  nulla számjegyéből áll és teljesen új mennyiséget/ tartalmat jelöl.
Ennek példájával könnyű volt mindig megmagyarázni, hogy ebben az esetben is hasonló  dologgal állnak szemben. A "s" és "z" így egymás után egy  új betűt jelöl a ( a szó elején mindenképp)  amihez egy új hang is tartozik.
(Talán a legősibb  félelmet  - a sziszegését utánzó hang- a kígyó hangját megjelenítő. De ez csak a zárójeles megjegyzésem. A gyerekeknek  is elmeséltem ilyekor, hogy ettől a hangtól nagyon  félt az egyik  kutyánk, s amikor csak meghallotta a szifonpatronból a vízbe  engedett széndioxid  hangját  az asztal alá  rohant.)
 
Hívóképekben szerencsére semmi köze  a kígyóhoz , annál inkább  ismerős ízekhez, (szőló, szilva), pozitív érzéshez (szeretet). ismerős tárgyakhoz (szék, szekrény , számítógóp stb...)

Tehát most is a képoldal  nézegtésével, majd a rajta látottak felidézésével, előhívott emlékekkel  kezdődik az új betűvel való ismerkedés.
A középpontba  helyezett számítógép  23 évvel ezelőtt a   legtöbb gyereknek  még a vágyott tárgyak   csúcsa volt  , mamár  jóval elterjedtebb, ismertebb, de  azt gondolom  népszerűségéből nem vesztett, sőt.
 
A  szógyűjtemény most  jóval bővebb lesz mint az előző  betű esetében
 
 
szőlő
szilva, szilvamag
számítógép
számológép
száj
szekrény
szék
szív
szeretet
szökőkút
szivárvány
szemüveg
szem
szalag,
száll
szél,szellő
 
Kiegészítve  a gyerek  ötleteivel (Szandra, Szabolcs, Szabó, Szűcs  stb.)
 
Meg kell   beszélni, még azt, hogy a nagy és kis  "sz" között  annyi a különbség, hogy  az "s" méret nagyobb csak a  nagybetű esetében. Ezért is jó  , ha kiegészül a  szógyűjtemény  kereszt és  esetleg vezeték nevekkel.
 
Mielőtt még a  betűválogatás, ragasztás,  saját betűoldal elkészítésébe  kezdenének  a nyitó-záró gyakorlatot végeztessük el velük. Ezt aztán egyenként ellenőrizzük a későbbiekben is természetesen. Az egyforma  méretű, grafikájú feladatkártyák rendszert alkotnak,  bármikor  elővetőek, gyakorolhatók, vagy gyakorlathatóak. Jó, ha  van külön helyük, amihez ők is  hozzáférhetnek. Ezek a kártyák, csakúgy mint betűkhöz készített  hívóképek, valójában a Freinet pedagógia  munkakártya rendszerébe illő   elemek, amelyekből  a tanulók bármikor  elvehetnek  nézegetésre, gyakorlásra elemeket. Természetesen azzal a  feltétellel, hogy  vissza is teszik   a helyére.
 
 
Van  az olvasás tanítás  folyamatának még egy fontos  kelléke.-  amiről csak a legeleljén ejettem  pár szót.-   a betűnyomda. Sajnos bemutani nem tudom magát  a  betűnyomdát, -bár két sorozatom is volt- ,- mert  elajándékoztam mindkettőt kollégáknak, további használatra. Így csak a tanulói  füzetekben fellelhető nyomát  tudom  bemutani. A betűnyomda  ugyanúgy  fejlődött, bővült, ahogy a betűk tanulásával haladtak. Eleinte értelmetlen betűsorok képezték, a nyomtatás örömét  . Később azonban  már  szavakat, sőt mondatokat is alkottak  vele.

Követekezzen a   nyitó-záró  gyakorlat, a többi feladat előtt .
 
A betűk gyűjtése, szétválogatása  is fontos, hogy kellően rögzüljön. Ebben az időben már  betűtapokból  dolgoztak amiket én előkészítettem nekik, hiszen az így  felszabaduló időt az olvasás gyakorlására lehetett  felhasználni. Azonban a  minimum 5-5 betű beragasztásáshoz  továbbra  is ragaszkodtam
 
 


 
Az olvasási gyakorlat nem maradhat el ebből  napból sem, csakúgy mint a betű kitapogatása sem.