negyvennyolcadik nap
zZ betű rögzítése
gyakorlása
Móra Ferenc Zengő ABC-je kihagyhatatlan ennél a betűnél, azt gondolom.Az elmúlt 100 év alatt kisiskolások sokasága tanulta meg általa a betűket.Én is megtanítottam minden osztályomnak , legalább a betűkhöz tartozó egy.egy mondatot. S azzal zártuk le betűtanulást, hogy előadták a gyerekek a szülőknek saját rajzaikkal illusztrálva.
Az angol nyelv tanításhoz sok ABC-t tanító dalocska van a kids tv-én. Magyar olvasás tanításhoz egy kézen megszámolható . pedig a rajzos, képes és főként zenével kombinált "fülbemászó" dallamokkal kísért animációk igen jó hatásfokúak. Talán egyszer majd itt is lesznek hasonlóak a betű tanuláshoz.
A könyvet még gyermekeimnek vettem 1980-ban, s megjárta minden osztályomat , sőt unokáim is ebből ismerték meg -jóval az iskolás kor előtt- a betűk versét.
Tehát itt az idő, hogy a ZENGŐ ABC-t megismerjék a gyerekek.
http://www.youtube.com/watch?v=NvtWLvzwgT0http://www.youtube.com/watch?v=nc1KTZPymjQ
Mind emellett azonban gyakorlásra is szükség van.
A nyitás-zárás technikájának elmélyítésére, a korábbi lapokból is válogatva hozzá
Az olvasás technikájának gyakorlására
A szó és kép párosítás , valamint a hang-betű azonosításának gyakorlására
S elkezdődhet a szótagolás bevezetése is. Didaktikai kérdés / mondhatnám vita, hogy a szótagoló olvasás tanítás, vagy a szóképes olvasás tanítás módszere a jó vagy jobb ?
A szótagolónak számtalan előnye van és én is e mellé teszem le a voksomat, viszont azt is tapasztaltam munkám során, hogy ebben a szakaszban a gyerekek teljes szót akarják kiolvasni.
A túl hosszú szavakba bele sem vágnak, de a 2-3 szótagból álló szavakat egyben olvassák ki. Nem érdekli őket a szótagolás. végig kiolvassák az elébük kerülő szót. Lassan , betűkként haladva, de az egészet egyben.
Úgyhogy a szótagolást, bár természetes módon tudják alkalmazni pl. (tapsolással) újra kell tanítani, pontosabban az addig ritmizálásal kapcsoltos tudásukat kell egy új meghatározással felruházni.
Úgyhogy a szótagolást, bár természetes módon tudják alkalmazni pl. (tapsolással) újra kell tanítani, pontosabban az addig ritmizálásal kapcsoltos tudásukat kell egy új meghatározással felruházni.