m-b
A magánhangzók végére
érve - ha kellőképpen rögzültek,
azaz sikerül diákunknak, gyermekünkek bármilyen
szövegben a magánhangzókat keverés, találgatások nélkül jól
olvasni - jöhetnek a
mássalhangzók.
A sorrend egy
kivétellel megegyezik az elsősöknek szánt
olvasástanításom sorrendjével.
Viszont bejön egy új gyakorlatféleség,
pontosabban a magánhangzó kapcsolatok
olvasása helyén mássalhangzókból
és magánhangzókból álló, értelemmel nem
rendelkező, hangkapcsolatok olvasására
kerül sor.
Ezt azért látom nagyon
fontosnak, mert az olvasási
problémákkal küszködő gyerekek
jelentős része a kitatálós
technikához folyamodik- hogy valamennyire sikeres legyen. Ezek az értelmetlen betűkapcsoltak épp ennek a korrigálására kívánja rávezetni a gyereket. Itt kénytelen kiolvasni, mert nincs mit kitalálni. Újra
kell szoktatni arra, hogy az adott betűsor elolvasása a feladata, nem pedig annak megúszása.
A szótagolásos olvasás illetve az elválasztás gyakorlása szintén abban segít, hogy automatikusan képes legyen,- kisebb egységekre bontva a szavakat-, megbirkózni az előtte lévő betűsorok elolvasásával. Összesen ennyi dolga van ahhoz, hogy bármilyen szó kiolvasása megoldható legyen számára. S ennek a két alapdolognak a készségszintre fejlesztése marad az első két évben, holott ez a legfontosabb amit a gyerekeknek ebben az időben el kell(ene) sajátítaniuk. Így ezt valamikor be kell pótolni, hogy olvasni tudó emberré váljon gyermekünk, tanítványunk. A funkcionális analfabetizmus gyakorlatilag innen ered. Ha egyedül elolvasni nem képes egy szöveget, akkor hogyan tudná megérteni, megoldani egyedül a feladatot?
A szótagolásos olvasás illetve az elválasztás gyakorlása szintén abban segít, hogy automatikusan képes legyen,- kisebb egységekre bontva a szavakat-, megbirkózni az előtte lévő betűsorok elolvasásával. Összesen ennyi dolga van ahhoz, hogy bármilyen szó kiolvasása megoldható legyen számára. S ennek a két alapdolognak a készségszintre fejlesztése marad az első két évben, holott ez a legfontosabb amit a gyerekeknek ebben az időben el kell(ene) sajátítaniuk. Így ezt valamikor be kell pótolni, hogy olvasni tudó emberré váljon gyermekünk, tanítványunk. A funkcionális analfabetizmus gyakorlatilag innen ered. Ha egyedül elolvasni nem képes egy szöveget, akkor hogyan tudná megérteni, megoldani egyedül a feladatot?
Továbbra is a cél:
- · A betűk pontos megtanulása
- · betűkapcsolatok olvasása (megállás nélkül egy-egy kapcsolatot-Ez nehéz, de fontos dolog)
- · Szótagok olvasása (értelemmel bírók és értelem nélküliek)
- · a szótagolás, elválasztás
- · kiválasztott szavak magyarázata
- · az adott betűhöz kapcsolódóan rövid ismeretterjesztő szöveg olvasása, értelmezése
- · hosszabb terjedelmű ismeretlen -irodalmi, vagy ismeretterjesztő- szöveg olvasása, értelmezése
m-b
Bemelegítés ( önálló betűk olvasása)
i m b é b í b e m a b ú á b e b m b m e á b o b ó i m e m a b ö b ú í m ü é b i ú a ö é m b u m
Kéttagú betűkapcsolat olvasás az
adott mássalhangzókkal.
Először nyitó, majd záró betűként
Három – négy tagú betűkapcsolatok olvasása
bam bém
mub bám meb
bób bim mem
máb báb búb
mib múm mém
méb büm
bűb ibm ómb
ébm ümb ább
emb bumm bébm
móbm imb
marabu amőba ember marad
bemegy munka mandarin
minek benne Bálint búvár buzog mulat
bizalom birsalma bekebelez béka bunda
bukik ablak békés
lábas lobban libben lábfej liba
bátyja buzdít malom
móka majom mézes
borsos madarak mese mondat
abba bejárat banánhéj
ebédlő kabala tombol
számtan bálna tombola tábla szombat busszal bimbó buzogány szembe
számol szóban
Szótagolás és szavak értelmezése
mandula
mikró művész mindenki
millió lobélia
bemagol miniszter mindenkor
villamos villám mulat mulatt bandukol
bezár lebeg lábbal
kilábal
muzsika menő bundáskenyér boksa kabóca buszmegálló
bezsebel ámbráscet
belejön bosszant menedék
mellúszás emleget emelget
kemence ibolya melegedő ábra
bámulok labda báró abrak
A kiemelt szavak értelmezése
lobélia mulat mulatt
kilábal
boksa kabóca bezsebel melegedő báró
abrak
- · Ünnepel, jókedvűen énekelget -táncol barátaival együtt
- · Dél-Amerikában élő népcsoport
- · A ló olyan tápláléka amit a gazdájától kap (általában zab, kukorica , árpa keveréke) :
- · Megkaparint, más elől megszerez valamit :
- · Két jelentése van! Egyrészt egy helyiség ahol meleg van és a turisták , vagy téli sportok sportolói átmelegedhetnek a kinti hideg után. Másrészt egy olyan test ami a hideg állapotból kezd melegebbé válni.:
- · Két jelentése van ! Meggyógyul a betegségből, vagy jobb , szerencsésebb időszak jön számára a nehézségek után. :
- · A királytól alacsonyabb rangú, de nagy földbirtokkal rendelkező nemes ember :
- · Ciripelő hangot kiadó rovarféle. Nyári estéken hangjuk erőteljesen hallható a tücskök ciripelése mellett.:
- · Kék vagy lilás, apró virágú növény
·
Faszén
előállítására készített kúp alakú
építmény,
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Mozaik:
kis méretű színes
üvegből , vagy kőből, csempéből vagy papírból kirakott kép. Az ókorban is már
kedvelt művészeti ágazat volt. Színes,
mintás padlókat, faldekorációkat hoztak létre általa. Ez egy művészeti ágazat
azóta is.
Boksa:
Kúp alakú farakás, amelyet betakarnak
levelekkel , ágakkal és szénporral. Majd a benne lévő
fát meggyújtva az napokig parázslik
és a végén a fából úgynevezett faszén lesz, amelyet
felhasználnak pl. grillezéshez,
hús és zöldségfélék megsütéséhez.
Kérdések:
Mi a boksa?
Mit nevezünk
mozaiknak?
--------------------------------------------------------------------------------------------
Ismeretlen hosszabb szöveg olvasása
Lázár Ervin: Négyszögletű kerek erdő (9..oldal)
MAMINTI, A KICSI ZÖLD
TÜNDÉR
Míg a többiek vitatkoztak, hárman
félrevonultak. Nevezetesen Bruckner Szigfrid, Szörnyeteg Lajos és Dömdödöm.
Bruckner Szigfrid reggelizett, a
másik kettő meg elővett szépen egy fűrészt, és nyissz-krr-zrr-nyissz,
fűrészelni kezdte a fát.
Mire ezek befejezték a
vitatkozást (és Bruckner Szigfrid a dereka táján járt a reggelinek), majdnem
végeztek is a munkával.
- Vigyázat, azonnal dől! - mondták.
- Nehogy a reggelimre dőljön - mondta nekik
tele szájjal Bruckner Szigfrid.
Emezek meg kiabálni kezdtek
Dömdödömnek és Szörnyeteg Lajosnak.
- Ne úgy állj, amúgy húzd, emitt
szorítsd, amott lazítsd, vigyázz jobbra, vigyázz balra, alá, fölé, emeld,
engedd, toljad, vonjad, rúgjad, vágjad, kalapáljad!
Ha csak kiabálnak, az nem lett
volna baj, de sajnos oda is rontottak, rángatták, lökdösték, döfölték,
ráncigálták Szörnyeteg Lajost meg Dömdödömöt.
Reccsent s dőlt az eukaliptusz.
Ugrottak százfelé. De szegény
Dömdödöm a nagy tolongásban nem tudott elugrani. Puff! ráesett a hátára. -
Dömdödöm, dömdödöm! - siránkozott fájdalmasan.
A többiek rohantak vissza - még Bruckner
Szigfrid is félbehagyta a reggelizést, és odafutott.
Segíteni akartak.
- A lábánál fogva húzzuk, a kezénél fogva, a
fejénél fogva! - rikoltoztak.
- Ugyan már, a fát kell fölemelni! - morgott
Mikkamakka.
Nekiveselkedtek. De hiába
erőlködtek, meg se moccant. A fa alól meg egyre halkabban jött a „dömdödöm”.
- Úgyse bírjuk, úgyse bírjuk! -
sápítozott Vacskamati. –
Ha ez a finom szellem, akkor edd meg! - nyögte
neki izzadva Bruckner Szigfrid.
- Erre Vacskamati is beállt
emelni. De csak nem mozdult a fa.
Ekkor egy vékonyka hangot hallottak a hátuk
mögül.
- Majd én segítek - csilingelte valaki. Mind
arra fordították a fejüket. Először nem láttak semmit. Pedig Ló Szerafin még a
szemüvegét is feltette.
Persze nem is igen láthatták,
mert aki megszólította őket, alig látszott ki a fű közül.
Akkora volt, mint a kisujjam. Egy picike zöld
lány. Z
öld a ruhája, zöld a haja, zöld a
szeme, kis zöld sityak a fején. A zöld sityakon egy zöld gyémánt. Mint a
mákszem, akkora. De úgy fénylett, hogy végül is emiatt vették észre.
- Aha - mondta Mikkamakka -, egy felcicomázott
szöcske.
- Nem szöcske vagyok! - kiáltott
az icike-picike lány. - Maminti vagyok.
- Ne zavarj bennünket, Dömdödömöt
mentjük! - szólt rá Vacskamati. Újra nekiveselkedtek a fának.....
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kérdések:
- Mi történt Dömdödömmel?
- Kik siettek a segítségére?
- Hogyan akarták megmenteni?
- Mikkamakka mit javasolt?
- Nem jártak sikerrel és akkor jelentkezett valaki. Ki volt Ő?
...................................................................................................................................................................