(i+ felmérés)Betűk és olvasástechnika újratanítása 5.

ií +
felmérés
 Az utolsó magánhangzó az  ií, a mássalhangzók előtt.

Így  egy felmérést is  beiktattam az  ií mellé , hogy legyen egy  egzakt  mérése is az eddigi  munkák eredményének. A feladatok ugyanolyanok, mint az eddigiek.

Én a százalékos  kiértékelésnek vagyok a híve, így  az esetleges  hibák száma  levonásra kerül a feladat után feltüntetett értékből, majd a kapott szám osztva a  megadott  számmal, megadja a  százalékos  eredményét  a feladatnak. Egy szón belüli hibázás- akkor is ha több hiba van az olvasásban a szón belül , egy ponttal  ront csak az  értéken. Egyszerű elv alapján. Egy szót vagy hibátlanul, vagy hibásan lehet elolvasni. 

Továbbra is a cél:
  • ·        A betűk pontos megtanulása
  • ·        betűkapcsolatok olvasása (megállás nélkül  egy-egy kapcsolatot-Ez nehéz, de fontos dolog)
  • ·        Szótagok olvasása (értelemmel bírók és értelem nélküliek)
  • ·        a szótagolás, elválasztás
  • ·        kiválasztott szavak   magyarázata
  • ·        az adott betűhöz kapcsolódóan  rövid ismeretterjesztő szöveg olvasása, értelmezése
  • ·        hosszabb terjedelmű ismeretlen  -irodalmi, vagy ismeretterjesztő- szöveg olvasása, értelmezése 

Bemelegítés  ( önálló betűk olvasása)
i  á  ü  é  o  í  ö  e  u  a  í  ú  á  i  e  ű  i  ő  ó  e   á   o   ü  í  ó  i  ű e  ő  a  i  ö  e  ú  í  é  ü  á  i  í  ú  o  ö  é  a   í  u  e  ó  u  á  i  e
Kéttagú betűkapcsolat olvasása
ié  ái   íü   ei   öí   ia   íö  űi   iá  íö  ai  ié   üi   ío  iö  üí   éí uí
 -----------------------------------------------------------------------
Innentől már a felméréses rész jön:
Háromtagú  betűkapcsolat  olvasása
oiü     íöé    őai    úiá    űei    aüi    óue    öiú   áeö   íua
…./10 =  …….%

i-zom i-szom  iz-gul  szi-rom  szín-te-len  szü-ne-ti szív-te-len  el-il-lan  i-ga-zol  szi-pog  szi-ma-tol Ti-sza  I-sa-szeg  Ist-ván  I-lo-na  in-du-la-tos  in-dít  il-la-tos  fil-mek  ki-bont  ki-dob  Mí-ra   Zi-ta   Zsu-zsi-ka  A-ni-ta  Lil-la  li-la   pul-csi  pu-li   a-li-gá-tor il-le-del-mes  ki-lenc   pi-hen  pa-la-csin-ta Ve-len-ce-i-tó  Ti-hany  sí-kos  sik-ló     bi-zo-nyít-vány   csí-kos  csi-nos  iz-zad szi-vár-vány  szín-pad  hi-úz  há-zi  i-tal  Li-be-gő  té-li  vid-ra

……/50 =……. %  (50 szó van benne, ha többször is  hibázik egy szóban az akkor is csak egy  hibapont)

Szótagolás és  szavak értelmezése

síel filmgyár  indulatos  illedelmes iparkodik íves  míves  Tivadar  Tihamér  Kilenclyukú-híd  dinnye  Lillafüred  ingadozik  ígéret,  írógép  díszdoboz  bizonygat  bíztat birkózik  tiltás  fintorog  fizet  libikóka  fiók  fiúk  fizika figyel  fizimiska  díjátadó  diszkoszvetés  dicsekszik szempilla  pillanat  bíbic bíró Tibor  Tímea  Tiszaföldvár  tinta  indíték kilométer vidékies  iszapos   villámlás  mikrofon  miniszter  villamossal vizes  vízben  birka 

……./50 = …….%

A kiemelt szavak értelmezése
indulatos   illedelmes   míves  ingadozik  írógép  bíztat  fizimiska   diszkoszvetés  bíbic  indíték
·        Másokkal  kedvesen, szépen   viselkedik:
·        Külsőre hasonló a számítógép billentyűzetéhez, de nincs géphez kötve, hanem a leütött betűk egy papíron rögtön meg is jelennek:
·        Az arc és hajforma együttes  megnevezése:
·        Ok valaminek  a megtételére, vagy épp ellenkezőleg, valaminek az elhalasztására:
·        Nagyon szépen  elkészített  tárgyra mondják:
·        A másikat szavakkal segíti:
·        Mérges, dühös:
·        Nem tud  dönteni  két lehetséges  megoldás  között, hol egyiket, hol másikat látja   jobbnak.:
·        Felnőtt tenyér  méretű , kerek , lapos , fény korong amit egy stadionban  eldobnak és mérik milyen messzire ért földet:
·        Madárféle:

By Andreas Trepte - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4234221

Feladatmegoldások értékelése

………/10=…..%

……………………………………………………………………………………………………………………

Irinyi János



Irinyi János  egyike  volt a legtehetségesebb magyar kémikusoknak. Neve  összeforrt a ma is használatos -robbanásmentes- gyufa feltalálásával Jelentős szerepe volt a kémia magyar szakkifejezéseinek megalkotásában is.   Az 1848-49 es szabadságharcban  is jelentős szerepe volt  A hagyomány szerint Ő szövegezte a Márciusi ifjak 12 pontját  Kossuth Lajos  őt bízta meg  az ágyúöntés  és puskaporgyártás irányításával is.

…./56=  … %

Melyik az 5 tevékenység amelyet a fenti ismertető szöveg  Irinyi János fontos tettei közé sorolt: 

…../5 = …..%
..............................................................................................................................................

Ismeretlen hosszabb szöveg olvasása

Lázár Ervin: Négyszögletű kerek  erdő (7.oldal)


MAMINTI, A KICSI ZÖLD TÜNDÉR

 - Ma fát vágni megyünk - mondta Mikkamakka.
 - Csak erősek jelentkezzenek. Egér Elek, ne nyújtogasd az ujjad! Gyenge vagy.
- Ezt rám mondja! - méltatlankodott Egér Elek a szomszédjának, és fél kézzel kinyomott egy fenyőtobozt.
 - Tapintsd meg a muszklimat!
Történetesen Ló Szerafin, a kék paripa állt mellette. Szégyenlősen lenézett, tekintetével megkereste a szürke avarban szürkéllő egeret, s reszketeg hangon mondta: 
- Nem merlek megtapintani, mert belehalsz. Különben tényleg pompás izmaid vannak.
- Na ugye! - mondta Egér Elek, és rátartian beballagott az erdőbe.
Mert mégis... favágás. Azért persze összegyűlt a favágó brigád.
Mikkamakka mint brigádvezető és faügyi szakértő, Szörnyeteg Lajos, a legjobb szívű behemót, Bruckner Szigfrid, a nagyhangú, öreg oroszlán, Aromo, a fékezhetetlen agyvelejű nyúl, a fent említett kék színű Ló Szerafin, Nagy Zoárd, a lépkedő fenyőfa és a szűkszavú Dömdödöm. Meg persze Vacskamati, aki nem volt ugyan erős, de azt mondta, hogy valakinek a finom szellemet is képviselni kell a társaságban, s ki lenne erre őnála alkalmasabb!
 A brigádvezető válaszra sem méltatta.
Szörnyeteg Lajos tátott szájjal nézte (sosem látott még eleven finom szellemet),
Bruckner Szigfrid megvetően elhúzta a száját, Aromo a térdét csapkodta nevettében (még hogy nála finomabb szellemet, ki hallott ilyet?!),
Ló Szerafin azon tépelődött, hogy vajon mit kezdenek favágás közben a finom szellemmel, Nagy Zoárd, a lépkedő fenyőfa a fejét csóválta, Dömdödöm csak annyit mondott: „döm”, majd kis szünet után enyhe gúnnyal hozzátette: „dödöm”.
De azért magukkal vitték Vacskamatit. Persze. Természetesen. Mert titokban mindnyájan szerették. Ezt titokban Vacskamati is tudta.
Az erdő mélyén Mikkamakka kiválasztotta az alkalmas fát. Egy eukaliptuszt.
- Ebből lesz a legjobb hajó - mondta.
- De hiszen tegnap még repülőt akartál építeni - kotyogott közbe Vacskamati.
Mikkamakka lekicsinylően rápillantott. - Repülő hajót - mondta a foga közül. - Olyat még nem hallottál? Vízen hajó, levegőben repülő, szárazföldön vonat. Ez a válasz mindannyiukat elkápráztatta.
Hiába, Mikkamakka a fej, az agyvelő, a vállalkozó szellem!
A favágásban viszont elég járatlanok voltak. Vitatkozni kezdtek, hogyan fogjanak hozzá.
 - Először is reggelizzünk! - mondta Bruckner Szigfrid.
Lehurrogták, már csak azért is, mert délután két óra volt. Bár valamennyien tudták, hogy Bruckner Szigfrid a nap bármelyik órájában képes reggelizni. Sőt reggeltől estig képes reggelizni. És vitatkoztak tovább. Hogy fejszével kell elkezdeni, a fűrésszel folytatni vagy fordítva? Merről kell odaállni, hova dől a fa, merre kell mellőle szaladni?
Nagy Zoárd, a lépkedő fenyőfa meg egyenesen azt mondta, hogy igazán udvariatlan dolog egy fát kivágni.
……/388 = ……. %

Kérdések az olvasottakról:
·        Milyen célja volt  a mai napra Mikkamakkának?
·        Mit akartak készíteni  belőle?
·        Bruckner Szigfrid  mivel  akarta kezdeni a közös munkát?
·        A lépkedő fenyőfának, Nagy Zoárdnak mi volt a véleménye a tevékenységükről?
·        Ki nem mehetett velük?

……../5  = ….%

Összteljesítmény

Olvasástechnika …./600 = …….%  (6 egységben került  mérésre )

Szövegértéses feladatok összteljesítménye:…../300 = ….%

.................................................................................................................................................

ui.