ií +
felmérés
Az utolsó magánhangzó az
ií, a mássalhangzók előtt.
Így egy felmérést
is beiktattam az ií mellé , hogy legyen egy egzakt
mérése is az eddigi munkák eredményének.
A feladatok ugyanolyanok, mint az eddigiek.
Én a százalékos
kiértékelésnek vagyok a híve, így az esetleges
hibák száma levonásra kerül a feladat
után feltüntetett értékből, majd a kapott szám osztva a megadott
számmal, megadja a
százalékos eredményét a feladatnak. Egy szón belüli hibázás- akkor
is ha több hiba van az olvasásban a szón belül , egy ponttal ront csak az
értéken. Egyszerű elv alapján. Egy szót vagy hibátlanul, vagy hibásan
lehet elolvasni.
Továbbra is a cél:
- · A betűk pontos megtanulása
- · betűkapcsolatok olvasása (megállás nélkül egy-egy kapcsolatot-Ez nehéz, de fontos dolog)
- · Szótagok olvasása (értelemmel bírók és értelem nélküliek)
- · a szótagolás, elválasztás
- · kiválasztott szavak magyarázata
- · az adott betűhöz kapcsolódóan rövid ismeretterjesztő szöveg olvasása, értelmezése
- · hosszabb terjedelmű ismeretlen -irodalmi, vagy ismeretterjesztő- szöveg olvasása, értelmezése
Bemelegítés ( önálló betűk olvasása)
i á ü é o í ö e u a í ú á i e ű i ő ó e á o ü í ó i ű e ő a i ö e ú í é ü á i í ú o ö é
a í u
e ó u
á i e
Kéttagú betűkapcsolat olvasása
ié ái íü ei öí ia íö űi iá íö ai ié üi ío iö üí éí
uí
Innentől már
a felméréses rész jön:
Háromtagú betűkapcsolat
olvasása
oiü íöé
őai úiá űei
aüi óue öiú
áeö íua
…./10 = …….%
i-zom i-szom iz-gul
szi-rom szín-te-len szü-ne-ti szív-te-len el-il-lan
i-ga-zol szi-pog szi-ma-tol Ti-sza I-sa-szeg
Ist-ván I-lo-na in-du-la-tos
in-dít il-la-tos fil-mek
ki-bont ki-dob Mí-ra
Zi-ta Zsu-zsi-ka A-ni-ta Lil-la
li-la pul-csi pu-li a-li-gá-tor il-le-del-mes ki-lenc
pi-hen pa-la-csin-ta Ve-len-ce-i-tó Ti-hany
sí-kos sik-ló bi-zo-nyít-vány csí-kos
csi-nos iz-zad szi-vár-vány szín-pad hi-úz há-zi i-tal
Li-be-gő té-li vid-ra
……/50 =……. % (50 szó van benne, ha többször is hibázik egy szóban az akkor is csak egy hibapont)
Szótagolás és szavak értelmezése
síel filmgyár indulatos illedelmes iparkodik íves míves Tivadar Tihamér
Kilenclyukú-híd dinnye Lillafüred
ingadozik ígéret,
írógép díszdoboz
bizonygat bíztat birkózik tiltás fintorog
fizet libikóka fiók fiúk fizika
figyel fizimiska
díjátadó diszkoszvetés dicsekszik szempilla pillanat
bíbic bíró Tibor Tímea
Tiszaföldvár tinta indíték kilométer
vidékies iszapos villámlás
mikrofon miniszter villamossal vizes vízben
birka
……./50 = …….%
A kiemelt szavak értelmezése
indulatos illedelmes míves ingadozik írógép
bíztat fizimiska diszkoszvetés bíbic indíték
·
Másokkal kedvesen, szépen viselkedik:
·
Külsőre
hasonló a számítógép billentyűzetéhez, de nincs géphez kötve, hanem a leütött
betűk egy papíron rögtön meg is jelennek:
·
Az
arc és hajforma együttes megnevezése:
·
Ok
valaminek a megtételére, vagy épp
ellenkezőleg, valaminek az elhalasztására:
·
Nagyon
szépen elkészített tárgyra mondják:
·
A
másikat szavakkal segíti:
·
Mérges,
dühös:
·
Nem
tud dönteni két lehetséges megoldás
között, hol egyiket, hol másikat látja
jobbnak.:
·
Felnőtt
tenyér méretű , kerek , lapos , fény
korong amit egy stadionban eldobnak és
mérik milyen messzire ért földet:
·
Madárféle:
By
Andreas Trepte - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4234221
Feladatmegoldások értékelése
………/10=…..%
……………………………………………………………………………………………………………………
Irinyi János
Irinyi János
egyike volt a legtehetségesebb
magyar kémikusoknak. Neve összeforrt a
ma is használatos -robbanásmentes- gyufa feltalálásával Jelentős szerepe volt a
kémia magyar szakkifejezéseinek megalkotásában is. Az
1848-49 es szabadságharcban is jelentős
szerepe volt A hagyomány szerint Ő
szövegezte a Márciusi ifjak 12 pontját Kossuth Lajos
őt bízta meg az ágyúöntés és puskaporgyártás irányításával is.
…./56= … %
Melyik az 5 tevékenység amelyet a fenti ismertető szöveg Irinyi János fontos tettei közé sorolt:
…../5 = …..%
..............................................................................................................................................
Ismeretlen hosszabb szöveg olvasása
Lázár Ervin: Négyszögletű kerek erdő (7.oldal)
MAMINTI, A KICSI ZÖLD
TÜNDÉR
- Ma fát vágni megyünk
- mondta Mikkamakka.
- Csak erősek
jelentkezzenek. Egér Elek, ne nyújtogasd az ujjad! Gyenge vagy.
- Ezt rám mondja! - méltatlankodott Egér Elek a
szomszédjának, és fél kézzel kinyomott egy fenyőtobozt.
- Tapintsd meg a
muszklimat!
Történetesen Ló Szerafin, a kék paripa állt mellette.
Szégyenlősen lenézett, tekintetével megkereste a szürke avarban szürkéllő
egeret, s reszketeg hangon mondta:
- Nem merlek megtapintani, mert belehalsz. Különben tényleg
pompás izmaid vannak.
- Na ugye! - mondta Egér Elek, és rátartian beballagott az
erdőbe.
Mert mégis... favágás. Azért persze összegyűlt a favágó
brigád.
Mikkamakka mint brigádvezető és faügyi szakértő, Szörnyeteg
Lajos, a legjobb szívű behemót, Bruckner Szigfrid, a nagyhangú, öreg oroszlán,
Aromo, a fékezhetetlen agyvelejű nyúl, a fent említett kék színű Ló Szerafin,
Nagy Zoárd, a lépkedő fenyőfa és a szűkszavú Dömdödöm. Meg persze Vacskamati,
aki nem volt ugyan erős, de azt mondta, hogy valakinek a finom szellemet is
képviselni kell a társaságban, s ki lenne erre őnála alkalmasabb!
A brigádvezető
válaszra sem méltatta.
Szörnyeteg Lajos tátott szájjal nézte (sosem látott még
eleven finom szellemet),
Bruckner Szigfrid megvetően elhúzta a száját, Aromo a térdét
csapkodta nevettében (még hogy nála finomabb szellemet, ki hallott ilyet?!),
Ló Szerafin azon tépelődött, hogy vajon mit kezdenek favágás
közben a finom szellemmel, Nagy Zoárd, a lépkedő fenyőfa a fejét csóválta,
Dömdödöm csak annyit mondott: „döm”, majd kis szünet után enyhe gúnnyal
hozzátette: „dödöm”.
De azért magukkal vitték Vacskamatit. Persze. Természetesen.
Mert titokban mindnyájan szerették. Ezt titokban Vacskamati is tudta.
Az erdő mélyén Mikkamakka kiválasztotta az alkalmas fát. Egy
eukaliptuszt.
- Ebből lesz a legjobb hajó - mondta.
- De hiszen tegnap még repülőt akartál építeni - kotyogott
közbe Vacskamati.
Mikkamakka lekicsinylően rápillantott. - Repülő hajót -
mondta a foga közül. - Olyat még nem hallottál? Vízen hajó, levegőben repülő,
szárazföldön vonat. Ez a válasz mindannyiukat elkápráztatta.
Hiába, Mikkamakka a fej, az agyvelő, a vállalkozó szellem!
A favágásban viszont elég járatlanok voltak. Vitatkozni
kezdtek, hogyan fogjanak hozzá.
- Először is
reggelizzünk! - mondta Bruckner Szigfrid.
Lehurrogták, már csak azért is, mert délután két óra volt.
Bár valamennyien tudták, hogy Bruckner Szigfrid a nap bármelyik órájában képes
reggelizni. Sőt reggeltől estig képes reggelizni. És vitatkoztak tovább. Hogy
fejszével kell elkezdeni, a fűrésszel folytatni vagy fordítva? Merről kell
odaállni, hova dől a fa, merre kell mellőle szaladni?
Nagy Zoárd, a lépkedő fenyőfa meg egyenesen azt mondta, hogy
igazán udvariatlan dolog egy fát kivágni.
……/388 = ……. %
Kérdések az olvasottakról:
·
Milyen
célja volt a mai napra Mikkamakkának?
·
Mit
akartak készíteni belőle?
·
Bruckner
Szigfrid mivel akarta kezdeni a közös munkát?
·
A
lépkedő fenyőfának, Nagy Zoárdnak mi volt a véleménye a tevékenységükről?
·
Ki
nem mehetett velük?
……../5 = ….%
Összteljesítmény
Olvasástechnika …./600 = …….%
(6 egységben került mérésre )
Szövegértéses feladatok összteljesítménye:…../300 = ….%
.................................................................................................................................................