.
Erre érdemes figyelni! Most ugyan még nem okoz semmi problémát, de a későbbiekben , mikor már műveleteket végzünk az a ujjak nyitásával, csukásával okozhat némi problémát
Fontos gyakorlat volt ebben a második szakaszban csukott szemmel mutatni a hallott mennyiséget. Így "belső képpé" tud válni az a dott mennyiség. S akkor tudnak majd műveleteket végezni fejben későbbiekben. Gyakran ez volt a bevezető gyakorlatom , mielőtt a számok diktálására sor került volna.
Az ujjak használatának bátorítása, elfogadása ebben a szakaszban / folyamatban nagyon fontos ! Ez a mindig "kéznél" lévő eszköz a számfogalom és műveletek kialakításában.
Az előző részben a számjegyek alakjával megismerkedtek ugyan a gyerekek, gyakorolgatták is írásukat, most azonban már elvárásainkban meg kell hogy jelenjen azok leírásának szabályos, begyakorlott módja is.
Ekkor én még nem használtam a szokásos un. "kockás" füzetet, hanem annál nagyobb méretben, szürkével előírt feladatokkal segítettem, hogy a számjegy grafikai alakja minél szebb, esztétikusabb legyen.
Azzal már nincs gond ebben a szakaszban, hogy mit értenek az egy és a kettő fogalmán - az előző rész sok számlálása során bevésődött-
Ezért itt az ideje, hogy új ismerettel bővüljön matematikai eszköztáruk, S ez a két alapvető műveleti jel fogalma. (+, - ), valamint a "=" jelünk pedig az eredménye a munkánknak.
Én ezt mindig a úgy magyaráztam meg a gyerekeknek, hogy az "+"-jelet akkor használjuk, ha egy szám után a MEG szót kimondjuk, azaz a meg " +" jellel azonos.
S ha egy számhoz hozzámondjuk hogy BÓL / BŐL-t , akkor azt "-" jellel írjuk le a szám után.
Ezek persze nagyon leegyszerűsített megfogalmazások , de egy elsős gyereknek is meg kell tudni magyaráznunk, hogy azok a jelek amiket ezentúl használnia kell, milyen tartalommal bírnak a szavak világában. Segítséget is kell nyújtanunk ahhoz, hogy maga is tudja jól és helyesen használni. S a segítség ott van a szavakban , csak oda kell figyelni rá. (Későbbi években, mikor kifejezetten tanulási problémákkal küszködő gyerekeket tanítottam még inkább megerősödött bennem ez a gondolatom, mert a változás munkájukban mindig akkor következett be amikor már tudtak arra figyelni, hogy mi hangzott el, vagy mit mondtak ki ők maguk.
Nem győzöm eleget hangsúlyozni, hogy a matematika igen szoros kapcsolatban van a beszélt és írott nyelvvel! A szavakban minden megjelenik amire egy matematika feladat jó megoldásához szükség van. Ezért is volt fontos az a sok keresgélés a képek között , s azokról való beszélgetés az előző részben. Itt most "csak" azoknak a megállapításoknak a jelekkel, számokkal történő rögzítésével, komplett műveleteket tudnak létrehozni.
Új szintre lépnek a matematika terén azzal, hogy amit megfigyeltek, kimondtak azt "leírják" a matematika jel és eszköz rendszerével. Ebben az értelemben a matematika is egy írás forma, aminek a szabályai kicsit eltérnek a betűktől de ugyanúgy a szavak jelekké formálása.
A munkáltató oldal másik része pont ennek a gyakorlására szolgál. Hiszen mit látunk a felső jobb oldali képen? Egy meg egy szelet gyümölcsöt, ami így együtt két szelet gyümölcs. S ez a mondat a matematika jel rendszerét alkalmazva egyszerűen így írható le:
1+1=2
(egy meg egy egyenlő kettővel )
S milyen praktikus, 3 számmal és két jellel már rögzítettük is a fenti mondatot.
Én ezt a két formulát a táblára leírtam a gyerekeknek is ebben az időben, hogy lássák mennyivel gyorsabb, egyszerűbb a "matematika nyelven történő megfogalmazás,. Másrészt, hogy ellenőrizhessék , hogy mindaz ami a művelettel leírásra került hogyan hangzik el szavakkal.
Már itt vettem a kivonás jel rendszerét is. Természetesen ezt is képeken keresztül.
Az könnyen felismerhető volt számukra is, hogy a levélen 2 víz csepp van. Egy nagyobb és egy kisebb.
ami így írható le:
2-1=1
kettőből egy (nagyobb) , egyenlő eggyel (ami kisebb)
Láthatóan ebben az esetben még sokkal hosszabb "szöveget "fogalmazhatunk meg számokkal, jelekkel
Feladatuk a továbbiakban , saját gyűjtésű képeiknek és az általam készített montázs oldalon látható képeknek a számjegyekkel és műveletekkel történő leírása.
Nem baj ha számok , jelek még nem lesznek tökéletesek. Egyrészt lehet gyakoroltatni is az számjegyek írását, másrészt a használat alkalmazásával egyre szebbek lesznek. Ebben a szakaszban a lényeg : a képek értelmezése matematikai nyelven. Az összeadás és a kívonás fogalmának megértése, begyakorlása. Amihez hozzá tartozik a számjegyek és műveleti jelek leírni tudása is természetesen.
Nem győzöm eleget hangsúlyozni, hogy a matematika igen szoros kapcsolatban van a beszélt és írott nyelvvel! A szavakban minden megjelenik amire egy matematika feladat jó megoldásához szükség van. Ezért is volt fontos az a sok keresgélés a képek között , s azokról való beszélgetés az előző részben. Itt most "csak" azoknak a megállapításoknak a jelekkel, számokkal történő rögzítésével, komplett műveleteket tudnak létrehozni.
Új szintre lépnek a matematika terén azzal, hogy amit megfigyeltek, kimondtak azt "leírják" a matematika jel és eszköz rendszerével. Ebben az értelemben a matematika is egy írás forma, aminek a szabályai kicsit eltérnek a betűktől de ugyanúgy a szavak jelekké formálása.
A munkáltató oldal másik része pont ennek a gyakorlására szolgál. Hiszen mit látunk a felső jobb oldali képen? Egy meg egy szelet gyümölcsöt, ami így együtt két szelet gyümölcs. S ez a mondat a matematika jel rendszerét alkalmazva egyszerűen így írható le:
1+1=2
(egy meg egy egyenlő kettővel )
S milyen praktikus, 3 számmal és két jellel már rögzítettük is a fenti mondatot.
Én ezt a két formulát a táblára leírtam a gyerekeknek is ebben az időben, hogy lássák mennyivel gyorsabb, egyszerűbb a "matematika nyelven történő megfogalmazás,. Másrészt, hogy ellenőrizhessék , hogy mindaz ami a művelettel leírásra került hogyan hangzik el szavakkal.
Már itt vettem a kivonás jel rendszerét is. Természetesen ezt is képeken keresztül.
Az könnyen felismerhető volt számukra is, hogy a levélen 2 víz csepp van. Egy nagyobb és egy kisebb.
ami így írható le:
2-1=1
kettőből egy (nagyobb) , egyenlő eggyel (ami kisebb)
Láthatóan ebben az esetben még sokkal hosszabb "szöveget "fogalmazhatunk meg számokkal, jelekkel
Feladatuk a továbbiakban , saját gyűjtésű képeiknek és az általam készített montázs oldalon látható képeknek a számjegyekkel és műveletekkel történő leírása.
Nem baj ha számok , jelek még nem lesznek tökéletesek. Egyrészt lehet gyakoroltatni is az számjegyek írását, másrészt a használat alkalmazásával egyre szebbek lesznek. Ebben a szakaszban a lényeg : a képek értelmezése matematikai nyelven. Az összeadás és a kívonás fogalmának megértése, begyakorlása. Amihez hozzá tartozik a számjegyek és műveleti jelek leírni tudása is természetesen.