A hármas számkör kialakítása ugyanazon lépésekből áll mint az kettesé, csak több variácós lehetőségével, érdekesebb, színesebb, összetetettebb lesz, Így biztosan legalább 1-2 nappal több időt is kell ráfordítani.
A kettes számkörnél nem írtam le részletesen, hogy az ujjak miként használhatók a számfogalom és a műveletek megtanulására. Ezt most pótolom.
Ahogy a meg szócska és a ból, ből toldalék jellé (+,-) formálódik a művelet leírásakor, ugyanúgy az ujjak kinyitása illetve behajlítása (becsukása) is.
Ezt jó sokszor gyakorolni. részint mert semmiféle előkészületet nem igényel, ( hiszen mindig kéznél van), másrészt ezzel a látványos "változással" jól begyakorlható, rögzíthető a két műveletnek a lényege, S harmadrészt az fontos dolog, hogy a későbbiekben is biztosan tudjon támaszkodni e belső lehetőségére / tudására.
Van a számfogalom kialakulásásnak egy olyan fázisa is, amikor már láthatóan nem használja az ujjait, hanem csak - az ujjak valódi mozgatása nélkül- képzeletben végzi el az ujjak kinyitását, becsukását.-
Most, a három, belépésével már igen jól játszható a mennyiségek megerősítését szolgáló Mutasd a számot! játék.
Kérjük meg , hogy tanítványunk, gyermekünk csukja be a szemét, s csak mutassa fel ujjaival a hallott mennyiséget:
1, 3, 0. 3, 2 , 1, 3, 2, 0 , 0, 3, 2, 0, 1, 2, 3,
Nekünk meg visszajelzés, arról, hogy milyen mélységű az ismeret. Azok a mennyiségek, amelyek már beágyazódtak "elmélyültek" azok gyorsabban jelennek meg, mint azok amik még rögzítés alatt állnak.
Nem maradhat el itt sem a
számjegy írásának gyakorlása,
és képekről megfogalmazható - a munkalapra is rögzített- műveletek elvégzése sem.
számjegy írásának gyakorlása,
és képekről megfogalmazható - a munkalapra is rögzített- műveletek elvégzése sem.
Ez a három egység érvényesül az elkövetkező számok esetében is, melynek végére a 10-s számkör mennyiségi értékei bevésődnek, s bármikor előhívhatóak lesznek. S nem mellesleg az összeadás és kivonás fogalma is stabillá válik.
A nyilak nem feltétlen szükségesek, de meg is rajzolhatók persze. Én csak jelezni kívántam, hogy miből is állnak össze az összeadások, kivonások.
A nyilak nem feltétlen szükségesek, de meg is rajzolhatók persze. Én csak jelezni kívántam, hogy miből is állnak össze az összeadások, kivonások.