71-72.nap
gy Gy betű
ismerkedés-rögzítés-gyakorlás
Újabb két jegyű másssalhangzóhoz értem. A gG után is vehettem volna, de szerettem volna a gyufa szót is bevonni az elolvashatók körébe, s akkor erre nem lett volna mód.
A "ny Ny" betűnél bevezetett ipszilont csak újra fel kell eleveníteni. Tapasztalatom szerint ebben a fázisban már ezek nem okoznak semmiféle problémát a gyerekeknek, hiszen birtokában vannak a betűk elfogadásának, megtanulásának minden praktikájával. A bőséges gyakorló feladatok elmélyítik az új betűket, s azok besimulnak szépen a többi a közé.
A montázs nem tartalmaz sok képet, hiszen alig van olyan szavunk - fogalmunk gy-vel kezdődően, ami egyértelműen - ránézéskor - ezt a hangot hívná elő bennük, kezdő hangként.
gyertya, gyertya láng, gyertya tartó
gyerek
gyufa
gyújt
gyerek
gyufa
gyújt
gyík
gyurma
gyurma
Kiegészítendő persze néhány névvel: Gyula, Gyöngyi, Györgyi. György, Gyuri,, s a gyerek, gyertek, gyalogol, gyorsan, ...szavainkkal
A szegényesebb szó készletet azonban kompenzálhatjuk gazdagon telerakott gy-betűs olvasó feladatokkal.
Először természetesen a szokásos nyitó-záró, olvasó gyakorlattal, valamint a betű kitapogatásával
majd a saját betű oldallal
és a különböző olvasási gyakorlatokkal,
gyurmázással, amely a mai levegőre száradó gyurmákkal még tartóssá is válhat.
gyöngy készítéssel papírból, gyöngy fűzéssel,
nyelvtörő tanulással (Gyere,Gyuri gyorsan győri gyufa gyárba, gyújtsunk gyertyát gyünnek a győri gyári gyufa gyárosok.)
A szövegértést elősegítendő a következő két feladatlap, s a hozzá tartozó fenti kivágandó képek sora is. Arcokkal jelöltem a párbeszéd aktuális szerplőit, hogy személyekhez tudják kötni a mondatokat. A kivágott képeket a megfelelő mondathoz kell beragasztaniuk. Így egyrészt képileg is megjelennek a mondatok, másrészt nekem is nyílvánvalóvá válik azonnal, hogy mennyire pontos diákom szövegértelmezése. Segítséget nyújt a gyereknek is ahhoz, hogy felidézhesse álatluk az olvasott mondat lényegét.
Ez apróság még most, de - a technika begyakorlásával - a lényegkiemelés képessége sokat fejlődik általa (rajz, vagy valamilyen jel használatával), ami a megőrző tudás kialakításának fontos építő köve.
Mindkét alábbi olvasó gyakorlat tartalmaz szómagyarázós részt is. Fontosnak tartom, hogy természetessé váljék számukra, az, hogy amit nem értenek annak utána kell járni, s nem csak úgy átlépni rajtuk. Figyeljenek a szavak értelmére, vegyék észre ha nincs értelme- vagy azért mert tényleg nincs, vagy azért mert még ők nem ismerik az értelmét.
Gyurmázás és a gyöngyfűzés semmiképp se maradjon ki
Egyébként sem árt ha beiktatunk időnként 3 napos betű tanulásokat, az elmélyítés és jobb rögzülés elősegítésére.