fF betű

69-70.nap
fF betű
ismerkedés-rögzítés-gyakorlás

Megint egy  tükérkép betűhöz értem. Ha  kis "f"-et, magunk felé  lefordítanánk  pontosan a  kis "t"vel néznénk szembe. Szerencsére a tT  betű tanulása  már  jó régen volt, (épp ezért), s mélyen rögzült, így  nem lesz  különösebb  gond  az új betű megtanulásával. Nagy és kisbetű ha nem  is  teljesen egyforma, mint korábban pár alkalommal, de  nagyon hasonlóak, így ez is erősíti a bevésődést.
A montázs sok érdekes , sőt izgalmas  képanyagot tartalmaz, ami remélhetően felkelti a  gyerekek  érdeklődését, s  elmerülnek  nézegetésében.
Bár  a  nyári  fagylaltozások ideje már jó messze  van, de a színes gombócok és a kék égen úszó felhők visszaidézik a nyarat. Melegét, szabadságát.

Mamár bármikor lehet  fánkot venni  , a könyv  készülte  idején azonban  még   a télhez, pontosabban végéhez, a farsanghoz kapcsolódó finomság  volt a  gyerekek  számára. Látványa viszont  most is   ínycsiklandozó lehet számukra.

Még egy  "lenyomat" van montázsban  a 80-as évek  idejéről,  mégpedig a csíkos  fogkrém. Mamár  természetes, de akkoriban nagy újdonságnak számított.
A foci viszont ma is  fontos  szünetben a   fiúk és akár lányok számára is, s jó összekovácsoló tényezője   az osztálynak, e  közös, labda vezérelte  játék.

Tevékenységként  ,- ehhez  a  betűhöz- a festést  , mégpedig  az ujjakkal, tenyérnyomatokkal  készült   festést választottam. Huszonévvel ezelőtt ez  akkora  újdonságnak számított, hogy mindenképp  a úgy  éreztem képileg is meg kell jelennie. Mamár  szerencsére  egyre   sokrétűbb gyakorlata  van. Viszont ez a  betű tényleg  jó apropó  bevezetésére az osztályban.


A "t" betűnél  azt mondtam, hogy az az  oldal képviseli  nekem legjobban a könyv szellemiségét, koncepcióját. A második számú kedvencem  vidámságával, "ízeivel" színeivel  ez  a két oldal.

A betűtanulás menete  most is ugyanaz

Betűoldal  megfigyelése , élmények emlékek  meghallgatása
- memória fejlesztésként-  a képek visszaidézése
nyitó-záró  feladat elvégzése

saját  betűoldal készítés a betűk keresése  és beragasztása. saját  "hívókép" megrajzolása,  szavak olvasása  a feladatlapról, kivágása  és  beragasztása
tapogatható betűkkel gyakorlás
feladatlapok használata az olvasás tecnikájának  és a szövegértés fejlesztésére

festés ujjakkal, tenyérrel

Bori  fodrászhoz megy mesekönyv kapcsán beszélgetés arról, hogy ki volt már fodrásznál, s milyen tapasztalatai, élményei vannak
http://www.libri.hu/konyv/bori-fodraszhoz-megy.html

A  fogaskerű  vasút és a Budai Királyi Vár siklója is  jó kapcsolódási  pont az  "fF" betűhöz.  Képekkel,  a szerkezet működéséről szóló  ismeretekkel  színesíthetjük kapcsolódásukat az fF betűhöz

Talán a  legkézzelfekvőbb a fényképekkel létesített kapcsolat  a betű és köztük. Nézegessük meg közösen  a behozott képeket, és / vagy  egy közös séta  során az általuk   készített    fényképekkel tegyük emlékezetessé  az "fF" betűt.


 Semmiképp se  hagyjuk ki a festés,  és fénykép nézegetés / készítés  örömeit.