Gondolataim és tapasztalataim a BESZÉLGETŐKÖRRŐL

Gondolataim a beszélgető körről általában
 A beszélgető kört szokták a Freinet pedagógia egyik jellegzetességének tartani. Kétség kívül fontos szerepet foglal el a mindennapi életben, vannak pozitív és negatív oldalai egyaránt
 
A forma nem egyedül a Freinet pedagógia sajátja, mondhatjuk a legtermészetesebb „eszköz” közös dolgaink megbeszéléséhez. Ősi forma.

6-8 ember önkéntelenül, automatikusan kört alkotva beszélget pl. busz megállóban, téren, szórakozó helyen, ha valami téma, esemény összeköti őket éppen. A körben mindenki egyenlően jól látja, hallja  a másikat , s a kialakul egy tér, amibe  nem lehet csak úgy  belépni.

Megvan a saját  dinamikája a körben ülő/ álló beszélgetéseknek is  .

Ø    Addig működik jól, amíg a közös érdeklődés vagy bármilyen érdek fenntartja (pl. információkhoz jutás )

Ø    Amíg minden tagja szót kap, szót kaphat, ha mondani valója van, s ez nem jár kockázattal számára, Azaz nem kell attól tartani, hogy bármilyen hátrány, megszégyenülés éri.

Ø    Amíg minden résztvevője szabadon dönthet arról, hogy egyáltalán megszólal-e vagy nem, s ennek sincs negatív következménye.

Ugyanez a forma azonban lehet épp ellenkező hatású is. Hathat súlyosan negatívan is, fenyegetően, ha a résztvevők egy részének,vagy akár egy   tagjának  az a szándéka, hogy a kör egy, vagy több tagját „pellengérre állítsa”, megnevelje vagy bármilyen más „erőfitogtatás” céllal nyomást akarjon gyakorolni a csoport  egy, vagy több tagjára.

Tehát maga a beszélgető kör léte vagy nem léte semmit sem jelent. A lényeget a beszélgető kör minősége adja. Ami viszont a pedagóguson múlik, s minden nap  próba tétel elé is állítja.

-         Mert mindig vannak olyan gyerekek, akik a végre megszerzett figyelmet maguknál akarják tartani, jóval tovább, mint az a társaknak elviselhető lenne.

-         Mert az időhatárok mégiscsak korlátok, közé kell, hogy szorítsák a beszélgetést.

-         Mert a metakommunikáció vagy megerősíti vagy, épp ellenkezőleg megkérdőjelezi megnyilvánulásainkat, s persze  a gyerekekét is egymás szemében.

A beszélgető kör milyensége, a pedagógus személyiségének tükre.

Tapasztalataim a beszélgető körrel kapcsolatban
 
o      A gyerekek között mindig van, akinek nem  „szíve csücske”  a  beszélgető kör. Ez lehet időszakos, vagy állandó hozzáállás is, viszont Tőle, tőlük fogjuk kapni azokat a fontos  kritikákat, észrevételeket, amelyek kapcsán  beszélhetünk a csoport egészével a - hogyan tovább? - kérdéséről a beszélgető kört illetően. 

o      Amikor  a beszélgető kört  ellenzők nyíltan megmondják,  hogy Ők bizony nem akarnak  mondjuk minden  nap  körbe ülni és beszélgetni, kezdhetjük  hinni, hogy jól  dolgoztunk. Hiszen  ha nyíltan, félelem nélkül  mernek  „szembe menni”  azzal amit a többiek  elfogadnak, akkor  ott valóban toleráns , őszinte  légkör  uralkodik.

o      Hasznos, ha az ember  kialakít magának, és  gyerekeknek  is –egy   jó rögzítési technikát a résztvevők gondolatinak, véleményeinek rögzítésére. Eleinte ez én csak magamnak  rögzítettem,  tanítás után, oly módon, hogy leültem és rajzoltam annyi  kis kört egy papírra ahányan  voltunk aznap , s igyekeztem visszaemlékezni arra, hogy ki mit mondott. Később ezt úgy változtattam meg, hogy  mielőtt nekifogtunk  volna   a beszélgetésnek mindenki, választhatott egy  kis képet ami őt jelképezte  aznap és azokat körbe  ragasztva mellé írtam amit  mondott. Ennek nagy előnye volt, hogy az Életünk könyveibe   így nyoma maradt a témáknak, s  szívesen olvasgatták később is.

o      A beszélgető kör   gyakorisága, időtartama  jó, ha  gyerekek igénye  szerint változik, mert  így megőrzi helyét az osztály életében, Nem lesz látszólagos időtöltés, hanem  valóságos tartalommal  bír éveken keresztül

o      Egyetlen osztályom sem volt  a Freinet-s évtizedeim  alatt  akiknél  szakadatlanul, változatlan formában  működött volna  beszélgető kör. Viszont minden beszélgető körrel kapcsolatban nyílttá tett konfliktus, nagy segítséget jelentett a konfliktusok természetes voltának elfogadásban, Vagyis jó gyakorló terep volt, más  jellegű problémák megfogalmazásához.
 
Néhány olyan  példát mutatok be , ami a beszélgető körrel kapcsolatos véleményeket rögzítette.


 
 
 
 
 
 
1 évfolyam 1990-91
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3 évfolyam 1996-97
 
 
 
 
A fentebb említett technikával -  rögzített - beszélgető kör 2007-ből 3. évfolyamon