nyolcadik nap
oO-óÓ betű
megismerése
Harmadik betű a sorban az oO-óÓ betű. Könnyű kimondani, könnyű megjegyezni az alakját, viszont a már korábban megismert ékezet itt nem a hang megváltozására utal, hanem a hang hosszúságára.
Tehát a korábban tanult ékezet tudást ki kell egészíteni egy új jelentéssel.
A betűvel-való megismerkedés itt is a korábban használt módszerrel történik.
1. A színes montázs megfigyelése, megbeszélése, hogy mi látható rajta. Az órákról, oroszlánokról, de az ollókról is lehet jó kis beszélgetést kialakítani. Fontos, hogy elmondják élményeiket, érzéseiket. Hisz épp azért tanulnak olvasni, s majd írni is később, hogy általa részesei legyenek élményeknek, s közölni is tudják írott formában a sajátjaikat.
A vizuális emlékezet fejlesztése, karban tartása céljából ne maradjon ki a visszaidézés fázisa sem, hogy mit láttak a képen,
2. Jöhet a szógyűjtés : táblára, füzetébe
óra
olló
oroszlán
oroszlánkölyök
óvoda
óvodás
óvónéni
orvos
okos
orvos
okos
olvas
osztály
olaj
A montázsra válogatott képek egyrészt általános ismereteket jelenítenek meg, másrészt érzelmeket. Pl.az oroszlán mama hátára felkapaszkodó kis oroszlán, vagy a hason fekve olvasó kisiskolás. Azért fontosak ezek a képek, mert a montázsból csak akad egy valami, ami aktuálisan az adott gyermeket megszólítja, megérinti, ezáltal a későbbi felidézést segíti. A betűk is azért vannak körülöttük, hogy összekapcsolódjanak az adott képpel.
A kukorica csutkából készült oroszlán fej pedig ötlet , amit ők is el tudnak készíteni,- ha nem is kukorica csutkából, de papír gurigából, mindenképp-
3. Betűk gyűjtése szó csíkokból, betűlapokból minimum 7-8 db fajtákként
Rövid és hosszú o-ó betűk keresése, kivágása és beragasztása a jelölt területre.
Itt tehát két új fogalommal találkoznak először a gyerekek. Rövid o és hosszú ó. Viszont a nagy betű fogalma itt valóban a kis betűnek nagyobb változatát jelenti . Ez megint egy új dolog számukra , amit meg kell tanulniuk.
A rövid o-kat az oroszlán köré kell beragasztaniuk.
A hosszú ó-kat az óra köré, hiszen a szó hosszú ó-val kezdődik. ( a látható óra szerkezet egy kis plusz érdekesség. Valószínűleg nem sokan látták még az óra kerekeit, képen sem. )
Lehet persze előkészítet ,nyomatott lapot is használni a saját betűoldalhoz. Íme.
Lehet persze előkészítet ,nyomatott lapot is használni a saját betűoldalhoz. Íme.
4.A betűk tapogatása igen kedvelt volt minden osztályomban. Sosem kellett őket unszolni, erre a feladat végzésre
5.Végezetül , de nem utolsó sorban van újabb olvasási feladat. Most még csak egyenkénti betűkkel. Elismeréssel sem fukarkodva a sorok mellett, de csak a jó szint teljesítésével.