huszonhetedik nap
magánhangzók gyakorlása
Felmerülhet a kérdés, hogy valóban szükség van-e erre a gyakorló időre? Nem lehetne -e . már a mássalhangzókra áttérni? Tudomásom szerint az összes többi betű tanítási rendszer keverve tanítja a magánhangzókat a mássalhangzókkal, és nem iktat be ilyen gyakorló, ülepedési időszakot sem.
Az gondolom, hogy a mássalhangzók tanítása nem pusztán arról szól, hogy egy új betű következik. Egy hatalmas akadály van az elején , éppen a betűk jellegéből adódóan, hogy MÁSSAL - HANGZÓK.Ahhoz, hogy kapcsolódni tudjanak egymáshoz magánhangzókra van szükség.
A mássalhangzók tanulásának első fázisában a kimondáskor a legkülönbözőbb magánhangzókat társítják hozzá a gyerekek, ami természetes. Viszont ha a magánhangzókat stabilan jól ismerik már, akkor sok időt, és energiát takarítunk meg azzal, hogy tudatosítjuk, hogy amit kiejtett annak mi a pontos betű képe.
Elősegíti a későbbi pontos szó olvasást.
Másrészt ha a mássalhangzók melletti magánhangzókon már nem kell törnie a fejét, mert addigra készség szinten ismeri, akkor energiát ténylegesen az adott betű rögzítésére fordíthatja teljes egészében. Ennek jótékony hatása a haladási tempóban is megjelenik majd pozitív tényezőként. Tehát amit itt idő kiesésnek, elvesztésének gondolhatunk az valójában nyereségként fog jelentkezni 5-6 mássalhangzó után, s látványos ugrást idéz majd elő.
Itt még van elég idő minden féle lemaradás pótlására, s a következő szakaszra úgy léphetnek majd - osztály szinten is- , hogy kiegyenlítettek a tudás szintek, s biztosítva van az együtt haladás is ezáltal. Ez azért is nagyon fontos, mert minden csoport, osztály dinamikájában jelentős előbbre jutási energia tartalékot jelent, ha a van aki gyorsabban, ügyesebben teljesíti a feladatot, de a különbséget nem érzi a hátrányban lévő behozhatatlannak. Ha tisztában van azzal, hogy rajta múlik , kitartásán, gyakorlásán, hogy ő is tudja az adott szintet teljesíteni.
Azzal nem lehet versenyezni aki két körrel korábban elkezdte már versenyt. A gyerek győzni akar, de legalább is ott lenni az él bolyban. Minden gyerek, Viszont ha a feltételek eleve reménytelenné teszik számára ezt, akkor már nem is érdekli az egész. Ami sajnos azzal jár, hogy betűk iránti érdeklődésére vetíti ki.
A különböző gyakorlatok amit az elmúlt öt hétben végzett (színezés, betű keresgélés, vágás, ragasztás) azon túl, hogy a megfigyelő képességét, és a finom motorikus mozgását fejlesszék azt a célt is szolgálták, hogy "együtt tudjon haladni a csoport vagy osztály legkülönbözőbb képességű, adottságú tanulója. Hogy ne arról szóljon a betű tanulás, hogy ki a gyorsabb, ügyesebb, hanem arról, hogy mindenkinek birtokába kerül ez a tudás, ha elegendő energiát fordít rá.
Ha tanévi rendszerben gondolkodunk akkor igazából mg csak október közepén járunk, és elmondhatjuk hogy megtanulták az összes magánhangzót, s azokat a legkülönbözőbb variációban képesek önállóan elolvasni. Technikailag olyan tudás birtokában vannak már, amihez ha a mássalhangzókat is megtanulják kapcsolni, akkor semmi sem áll akadályként útjukba az olvasás elsajátításában.
Tehát ne türelmetlenkedjük. AH 8-10 nap múlva már könnyűnek, "kisujjból kirázandónak ' érzik a gyerekek a gyakorló lap feladatait , MINDANNYIAN, akkor elérkezett az idő a mássalhangzók tanulásának is.
Ha esetleg nem elég a két hét semmi gond, akkor még egy hetet rátehetünk nyugodtan erre a szakaszra. A lényeg a biztos betű olvasás szintje
Ennek napnak a fő része a 2-es számjegy írásának és kettő mint mennyiség fogalmának gyakorlása (kép keresés, vágás, ragasztás).
A matematika tanítása nagyon szoros kapcsolatban van a nyelvünk ismeretével. A szóvégződések alapjaiban meghatározzák egy - egy szöveges feladat értelmezését, Ezért igen nagy a szerepe (itt is) a pontos olvasásnak. Így az érelem nélküli betűkapcsolatok pontos olvasására való szoktatás alpozza meg ezt a területet is.
Nem mindegy pl, hogy lépj a kettőre , vagy lépj a kettőről a számegyenesen -valamennyit-. Apróka különbség, de megoldásban két különböző feladatról van szó.
Ezt az odafigyelést, pontos megfogalmazásra való törekvést szolgálják a képoldalak és a gyerekek egyéni képgyűjtései. Míg kiválasztja-eldönti-, hogy melyik képet vágja ki és ragaszsza be a gyűjtőhelyre , egy sor számlálást kell elvégezni, másrészt döntéseket is meg kell hoznia. Tehát folyamatos aktivitásra van szükség egy ilyen látszólag semmiségnek tűnő feladat során.
Azzal, hogy a gyűjtött képet indokolnia is kell,-mint ahogy én is tettem a 3. lapon- persze neki szóban, a tudatosság, a különbségek és azonosságok szavakkal történő megfogalmazása kap szerepet. Amelyre egyrészt a matemetila tanulás során végig nagy szüksége lesz, s kihat egész gondolkodására, tanulási utjára is, ha gyakorlattá válik ebben a megfigyelési folyamatban.
S bár látszólag itt matematikai feladatokkal van dolga, valójában az anyanyelvének egy újfajta, tudatos elsajátításának folymatában van.
S bár látszólag itt matematikai feladatokkal van dolga, valójában az anyanyelvének egy újfajta, tudatos elsajátításának folymatában van.
http://diszcalkulia-lexia.blogspot.com/2012/05/sz amolas-tanitasanak-elso-lepesei.html