2.gyakorló nap

 
huszonhetedik nap
magánhangzók gyakorlása
 
 
Felmerülhet  a kérdés, hogy valóban szükség   van-e  erre  a  gyakorló időre? Nem lehetne -e . már   a mássalhangzókra áttérni? Tudomásom szerint  az összes  többi betű tanítási rendszer  keverve  tanítja  a magánhangzókat a mássalhangzókkal, és  nem iktat be ilyen gyakorló, ülepedési időszakot sem.
Az gondolom, hogy a mássalhangzók tanítása nem pusztán arról szól, hogy egy új betű következik. Egy hatalmas  akadály  van az elején , éppen  a betűk  jellegéből  adódóan, hogy MÁSSAL - HANGZÓK.Ahhoz, hogy  kapcsolódni  tudjanak egymáshoz  magánhangzókra  van  szükség.
A mássalhangzók tanulásának első fázisában a kimondáskor  a legkülönbözőbb magánhangzókat társítják  hozzá  a gyerekek, ami természetes. Viszont ha  a  magánhangzókat  stabilan jól ismerik már, akkor sok időt, és  energiát  takarítunk meg  azzal, hogy tudatosítjuk, hogy amit kiejtett annak  mi a pontos  betű képe.
 
Elősegíti  a  későbbi pontos szó olvasást. 
Másrészt ha  a mássalhangzók melletti magánhangzókon már nem kell törnie  a fejét, mert addigra készség szinten  ismeri, akkor  energiát  ténylegesen az adott betű  rögzítésére  fordíthatja  teljes  egészében. Ennek jótékony hatása  a haladási tempóban is   megjelenik majd  pozitív tényezőként. Tehát amit itt idő kiesésnek, elvesztésének gondolhatunk az valójában nyereségként  fog jelentkezni  5-6  mássalhangzó  után, s látványos  ugrást  idéz majd  elő.
Itt még  van  elég idő  minden féle   lemaradás  pótlására, s a következő szakaszra  úgy léphetnek majd   - osztály szinten is- , hogy kiegyenlítettek a tudás szintek, s biztosítva  van az együtt haladás is ezáltal. Ez azért   is nagyon fontos, mert  minden  csoport, osztály  dinamikájában jelentős előbbre jutási energia tartalékot jelent, ha  a van aki gyorsabban, ügyesebben teljesíti a feladatot, de  a különbséget nem érzi a hátrányban lévő behozhatatlannak. Ha  tisztában van azzal, hogy rajta múlik , kitartásán, gyakorlásán, hogy  ő is tudja az adott szintet teljesíteni.
Azzal nem lehet versenyezni aki  két körrel korábban elkezdte már  versenyt. A  gyerek  győzni akar, de legalább is  ott lenni az él bolyban. Minden gyerek, Viszont ha  a feltételek eleve reménytelenné teszik számára ezt, akkor már  nem is érdekli az egész. Ami sajnos  azzal jár, hogy betűk iránti érdeklődésére vetíti ki.
A különböző gyakorlatok amit az elmúlt  öt hétben   végzett (színezés, betű keresgélés, vágás, ragasztás) azon túl, hogy a  megfigyelő képességét, és a  finom motorikus mozgását  fejlesszék azt a  célt is  szolgálták, hogy  "együtt tudjon  haladni a csoport vagy osztály  legkülönbözőbb képességű, adottságú tanulója. Hogy ne  arról szóljon a betű tanulás, hogy ki a gyorsabb, ügyesebb, hanem arról, hogy mindenkinek birtokába kerül ez a tudás, ha  elegendő energiát  fordít rá.
 
Ha tanévi rendszerben  gondolkodunk akkor  igazából mg csak október  közepén  járunk, és elmondhatjuk hogy megtanulták az összes magánhangzót, s azokat a legkülönbözőbb variációban képesek önállóan elolvasni. Technikailag olyan tudás birtokában vannak már, amihez ha  a mássalhangzókat is megtanulják kapcsolni, akkor semmi sem  áll  akadályként útjukba az olvasás elsajátításában.
Tehát ne  türelmetlenkedjük. AH  8-10 nap múlva már  könnyűnek, "kisujjból kirázandónak  ' érzik a gyerekek  a gyakorló lap feladatait , MINDANNYIAN, akkor elérkezett az  idő a mássalhangzók tanulásának is.
 
Ha  esetleg nem elég a két  hét  semmi gond, akkor  még egy hetet rátehetünk nyugodtan erre a szakaszra. A lényeg a biztos betű olvasás szintje

Ennek  napnak a fő része a 2-es  számjegy írásának  és kettő mint mennyiség fogalmának gyakorlása (kép keresés, vágás, ragasztás).
A matematika tanítása nagyon szoros kapcsolatban  van  a   nyelvünk ismeretével. A szóvégződések alapjaiban meghatározzák egy - egy szöveges feladat értelmezését, Ezért  igen nagy a szerepe   (itt is) a pontos olvasásnak. Így az érelem nélküli betűkapcsolatok pontos olvasására való szoktatás alpozza meg ezt  a területet is.
 
Nem mindegy pl, hogy lépj  a kettőre ,  vagy  lépj  a  kettőről  a számegyenesen -valamennyit-. Apróka különbség, de megoldásban két  különböző feladatról van szó.
 
Ezt az odafigyelést, pontos megfogalmazásra  való törekvést  szolgálják a képoldalak  és  a gyerekek egyéni  képgyűjtései. Míg kiválasztja-eldönti-, hogy melyik  képet  vágja ki és ragaszsza  be  a gyűjtőhelyre , egy sor számlálást kell elvégezni, másrészt döntéseket is  meg kell hoznia. Tehát folyamatos  aktivitásra  van szükség egy ilyen látszólag semmiségnek tűnő feladat  során.
 
Azzal, hogy a gyűjtött képet indokolnia is kell,-mint ahogy én is tettem a 3. lapon- persze neki szóban,  a tudatosság, a különbségek és azonosságok  szavakkal  történő megfogalmazása kap szerepet. Amelyre egyrészt a matemetila tanulás  során  végig nagy szüksége lesz, s  kihat egész gondolkodására, tanulási utjára is, ha  gyakorlattá válik ebben a megfigyelési folyamatban.

S bár látszólag itt matematikai feladatokkal van dolga,  valójában  az anyanyelvének egy újfajta, tudatos elsajátításának folymatában van.

http://diszcalkulia-lexia.blogspot.com/2012/05/sz  amolas-tanitasanak-elso-lepesei.html