4.gyakorló nap

 
huszonkilencedik nap
magánhangzók
gyakorlása
 
 
 
 


A számfogalom kialakulása természetes folyamat.  A számok neveinek elsajátításával kezdődik, amit  a számlálások sokasága követ. Lépésről lépésre  haladva, átugrások nélkül.  Ezért is tettem a feladatok közé a  sok keresgélést ,  újságok képi között .A megfelelő kép kiválasztása   állandó  számlálást  igényel. Azokat is meg kell számolni  amik nem felelnek meg  az adott mennyiségnek. Hiszen másképp  hogyan tudnák eldönteni, hogy melyik a  jó választás. eközben természetes  módon rögzítődnek a  korábban  vett mennyiségek is. Úgy ahogy az természetes  módon is  megtörténik.
 
A kép oldal lehetőséget ad  születésnapokról való beszélgetésre, kirándulós emlékek  felidézésre csakúgy, mint a  4 bontásának  megbeszélésére.
A szürke  számok pedig az átírhatóságot biztosítják- a számjegyek, műveleti jelek  gyakorlására  szolgálnak. A színes  szám oldalból pedig a 4-esek kiválasztása,  kivágása, beragasztása teszi teljessé a feladatat lapok elvégzését. Bíztassuk tanítványunkat, gyermekünket arra is  rajzoljon  bármilyen témájú  képet, ahol  a  4-es   számfogalom megjelenik.
 
 A fenti rajzról  pl. remek  megállapításokat tehetünk. Például:
  • 4  madár  van  képen
  • 2 madár  alacsonyabban repül, 1  magasan ,  1 viszont a fán áll. vagy
  • 2 madár  a szivárvány előtt van, a másik 2  a szivárvány   után /mögött ( esetleg oldalakkal is megfogalmazható)
  • a szivárvány  itt 4  színből készült , de  eggyel több színű lett (narancs sárga, citromsárga, kék  és piros. ráadásul a kék és a sárga  keveredett egy kicsit és új színt  adott a zöldet)
Ezek a gyakorlatok most időigényesnek,s  talán feleslegesen is  tűnhetnek,  viszont nagyon megtérül az erre  fordított idő, amikor  a szöveges  feladatok  értelmezésére,  számokkal, jelekkel történő  lejegyzésére kell  diákjainkat   tanítani később. Természetes lesz  számukra, hogy szöveget "átfordítsanak" képpé, lássák maguk előtt, hogy miről  szól a szöveg. S máris   világos lesz számukra, hogy a benne  szereplő számok, mennyiségek mihez kapcsolódnak. Ami nélkül reménytelen a megoldásra vállalkozniuk.
Meggyőződésem, hogy  a matemetikai alapjait nem lehet jól lerakni egy  adott nyelv
- anyanyelv- pontos használata  nélkül. Ugyankkor az olvasástanulást, egy jól átlátható, szabályszerűségekre épülő rendszer nagyban segíti. A két  terület  szoros kapcsolatban áll később is. Művészet és rendszer elképzelhetlen egymás nélkül. akár az irodalmat, zenét, vagy képzőművészetet vesszük  vizsgálat alá. De a matematika sem  számok, mennyisége, műveletek halmaza csupán, hanem nagyon is szubjektív látásmódú  gondolkodás  Egymás erősítői tehát e két terület. Félig vagy hibásan elolvasott  mondatokból nem lehet jó eredményre  jutni egy  matematikai feladat során. Viszont egy irodalmi mű megértése, feldolgozása sem teljes, ha nem látjuk meg benne a logikai láncszemeket, összefüggéseket, zökkenőket.
 
Amikor  a legelső kompetencia mérésre  sor került , én már nem  Kovácsiban tanítottam, hanem  egy olyan iskolában  ahol kimondottan SNI-is gyerekeket tanítottunk. Kis létszámú 12 fős osztályokban, ahol minden  gyerek  egy sor  sajátos   tanulási és beszéd  problémával került be. Szakértői határozatok alapján.
Ennek ellenére a kompetencia mérés eredménye matematikából az osztályomban a budapesti átlag eredményt  mutatta  az esetükben. Ami önmagában is  jó eredmény , hiszen  épp azért voltak ott, mert  az "átlagos " iskolákból  kiszorultak  beszédproblémáik, tanulási  problémáik miatt. Egy területen  sikerült  ezt az átlagos szinten felül teljesíteniük és  ez éppen a szöveges feladatok területe volt. Pedig semmi különlegeset nem csináltam, csak az első  matematika órától kezdve  megállapításokat  fogalmaztunk meg a  képekről,   amik a gyűjtések során  a füzetükbe  kerültek, a rajzokról amiket készítettek. Nagyon sokat  beszéltünk az élményeinkről   képek során a számfogalom kialakítás  idején. Erre  az induló tőkére alapozva igazán nem volt  nehéz a szöveges  feladatok értelmezése, megoldási terv  készítése  és más fontos lépés elvégzése a későbbiekben-