huszonkilencedik nap
magánhangzók
gyakorlása
A számfogalom kialakulása természetes folyamat. A számok neveinek elsajátításával kezdődik, amit a számlálások sokasága követ. Lépésről lépésre haladva, átugrások nélkül. Ezért is tettem a feladatok közé a sok keresgélést , újságok képi között .A megfelelő kép kiválasztása állandó számlálást igényel. Azokat is meg kell számolni amik nem felelnek meg az adott mennyiségnek. Hiszen másképp hogyan tudnák eldönteni, hogy melyik a jó választás. eközben természetes módon rögzítődnek a korábban vett mennyiségek is. Úgy ahogy az természetes módon is megtörténik.
A kép oldal lehetőséget ad születésnapokról való beszélgetésre, kirándulós emlékek felidézésre csakúgy, mint a 4 bontásának megbeszélésére.
A szürke számok pedig az átírhatóságot biztosítják- a számjegyek, műveleti jelek gyakorlására szolgálnak. A színes szám oldalból pedig a 4-esek kiválasztása, kivágása, beragasztása teszi teljessé a feladatat lapok elvégzését. Bíztassuk tanítványunkat, gyermekünket arra is rajzoljon bármilyen témájú képet, ahol a 4-es számfogalom megjelenik.
A fenti rajzról pl. remek megállapításokat tehetünk. Például:
- 4 madár van képen
- 2 madár alacsonyabban repül, 1 magasan , 1 viszont a fán áll. vagy
- 2 madár a szivárvány előtt van, a másik 2 a szivárvány után /mögött ( esetleg oldalakkal is megfogalmazható)
- a szivárvány itt 4 színből készült , de eggyel több színű lett (narancs sárga, citromsárga, kék és piros. ráadásul a kék és a sárga keveredett egy kicsit és új színt adott a zöldet)
Ezek a gyakorlatok most időigényesnek,s talán feleslegesen is tűnhetnek, viszont nagyon megtérül az erre fordított idő, amikor a szöveges feladatok értelmezésére, számokkal, jelekkel történő lejegyzésére kell diákjainkat tanítani később. Természetes lesz számukra, hogy szöveget "átfordítsanak" képpé, lássák maguk előtt, hogy miről szól a szöveg. S máris világos lesz számukra, hogy a benne szereplő számok, mennyiségek mihez kapcsolódnak. Ami nélkül reménytelen a megoldásra vállalkozniuk.
Meggyőződésem, hogy a matemetikai alapjait nem lehet jól lerakni egy adott nyelv
- anyanyelv- pontos használata nélkül. Ugyankkor az olvasástanulást, egy jól átlátható, szabályszerűségekre épülő rendszer nagyban segíti. A két terület szoros kapcsolatban áll később is. Művészet és rendszer elképzelhetlen egymás nélkül. akár az irodalmat, zenét, vagy képzőművészetet vesszük vizsgálat alá. De a matematika sem számok, mennyisége, műveletek halmaza csupán, hanem nagyon is szubjektív látásmódú gondolkodás Egymás erősítői tehát e két terület. Félig vagy hibásan elolvasott mondatokból nem lehet jó eredményre jutni egy matematikai feladat során. Viszont egy irodalmi mű megértése, feldolgozása sem teljes, ha nem látjuk meg benne a logikai láncszemeket, összefüggéseket, zökkenőket.
Meggyőződésem, hogy a matemetikai alapjait nem lehet jól lerakni egy adott nyelv
- anyanyelv- pontos használata nélkül. Ugyankkor az olvasástanulást, egy jól átlátható, szabályszerűségekre épülő rendszer nagyban segíti. A két terület szoros kapcsolatban áll később is. Művészet és rendszer elképzelhetlen egymás nélkül. akár az irodalmat, zenét, vagy képzőművészetet vesszük vizsgálat alá. De a matematika sem számok, mennyisége, műveletek halmaza csupán, hanem nagyon is szubjektív látásmódú gondolkodás Egymás erősítői tehát e két terület. Félig vagy hibásan elolvasott mondatokból nem lehet jó eredményre jutni egy matematikai feladat során. Viszont egy irodalmi mű megértése, feldolgozása sem teljes, ha nem látjuk meg benne a logikai láncszemeket, összefüggéseket, zökkenőket.
Amikor a legelső kompetencia mérésre sor került , én már nem Kovácsiban tanítottam, hanem egy olyan iskolában ahol kimondottan SNI-is gyerekeket tanítottunk. Kis létszámú 12 fős osztályokban, ahol minden gyerek egy sor sajátos tanulási és beszéd problémával került be. Szakértői határozatok alapján.
Ennek ellenére a kompetencia mérés eredménye matematikából az osztályomban a budapesti átlag eredményt mutatta az esetükben. Ami önmagában is jó eredmény , hiszen épp azért voltak ott, mert az "átlagos " iskolákból kiszorultak beszédproblémáik, tanulási problémáik miatt. Egy területen sikerült ezt az átlagos szinten felül teljesíteniük és ez éppen a szöveges feladatok területe volt. Pedig semmi különlegeset nem csináltam, csak az első matematika órától kezdve megállapításokat fogalmaztunk meg a képekről, amik a gyűjtések során a füzetükbe kerültek, a rajzokról amiket készítettek. Nagyon sokat beszéltünk az élményeinkről képek során a számfogalom kialakítás idején. Erre az induló tőkére alapozva igazán nem volt nehéz a szöveges feladatok értelmezése, megoldási terv készítése és más fontos lépés elvégzése a későbbiekben-