5. gyakorló nap

harmincadik nap
 magánhangzók
gyakorlása
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
A betűk gyakorló sorai eddigre   valószínűleg már  rutin szerűen  mennek. Sem  a feladatok nem szorulnak külön magyarázatra , a teljesítés szintjének követelménye  sem okoz már problémát remélhetően. Ez egy  nyugodtabb,  szakasz Pihenősebbnek is mondhatnám.  Azért a betűk tapogatását változatlanul   napirenden kell tartani játékos . formában  persze.
 
A kihívásos  rész ebben az időben a számjegyek formai  és tartalmi   jellemzőinek elsajátítása a gyereke  számára. Egyrészt finommotorikai kihívásai miatt, másrészt  a számlálások állandó jelenléte és a már korábbi  bejegyzéseimben említett "szöveges feladatok" alkotása  miatt.
Ennek a szakasznak  van azonban még egy nagyon  fontos  eleme  és ez az ujjakon történő  számlálás, számolás. Ezért is választottam most  egy 23 évvel ezelőtt készült rajzot egyik tanítványom  füzetéből. Én nagy híve  vagyok az ujjakon történő számolásnak, Az  ujjunk ugyanis  mindig "kéznél van",   soha nem aggódtam egyetlen pillanatig sem, hogy   diákjaim majd   ellustulnak, s állandóan  a kezükön  fognak számolni. Amikor  kellően belsővé vált egy-egy szám fogalom akkor   sorra elhagyták a az ujjakon való számolást. Semmivel sem használták tovább az ujjukat a számolásnál, mint ameddig szükségük volt  rá.
Az viszont elég  komoly  gondot okozott, mikor   olyan  tanuló érkezett  évközben, vagy későbbi  osztály fokon az  osztályba, aki nem merte  használni az ujjait  a számoláskor, pedig nagy szüksége  volt még rá.
Feloldani benne  a gátlást, valamilyen  külső elvárásból átvett tilalmat, nem volt sosem egyszerű dolog, s nem kevés idő kiesést is okozott az előbbre  jutása útján.