harmincegyedik nap
magánhangzók
gyakorlása
Szándékosan válogattam be olyan képeket is amik , már más betűnél szerepeltek, Azért, hogy gyakorolják azt a feladat tipust is, amikor ugyanazon elemekből más-más szempontok szerint kell kiválasztani párat.
Ez a nyelvtan órákon, matematika órákon, rajz és technika órákon is előforduló gyakorlat -elég ha csak a legegyszerűbb esetre gondolunk - a sorminták készítésre.
MEG és -BÓL, BŐl
Két gyakran használt szó a matematika órákon.
Itt az idő a két műveleti jel értelmezésének, használatának elmélyítésére.
Ez csak egyszerűnek látszik, a gyakorlatban a legnagyobb gond azonban mégis az , mikor a tanuló keveri e két jelet Nem ritka jelenség, akkor, amikor még nem tanulta meg, hogy figyelnie kell minden elhangzott szóra. Ilyenkor jön a gyakorlások sora a műveletek értelmezésére. holott lehet, hogy csak annyi a problémája a gyereknek, hogy nem figyel eléggé az elhangzottakra, vagy nem rögzítette kellően, hogy a MEG szócska hallatán az összeadás jelét kell leírni. Míg a BÓL-BŐl esetében a kivonás jelét.
Jó ha ezt külön meg is tanítjuk és gyakorolják a váltásokat ,
Én csináltam olyan gyakorlatot erre, hogy semmi mást nem mondtam, csak azt, hogy meg és ból vagy ből. Nekik meg az elhangzás sorrendjében egymás mellé kellett írniuk a jeleket.
meg , meg meg ból ből meg ból ből ból meg ből meg ból ből ből meg meg ből
+ + + - - + - - - + - + - - - + + -
Ha már előbb a sormintáról beszéltem ezekből a jelekből is alakíthatunk sormintákat.
+ + - - + + - - + + - - + + - - + + - - + + ....stb
Ami ráadásul a végén fel is "olvasható"
A sormintának nagy szerepe van. Erről hosszabb írtam is korábban a diszes blogomban. Minél korábban bevezetjük annál többet segítünk a gyerekeknek a tanulás folyamatában. Egyaránt fontos a matematika , nyelvtan, irodalom órákon használni ezt az egyszerű, de sokoldalú segítőt.