6.gyakorló nap

harmincegyedik nap
magánhangzók
 gyakorlása


 

Szándékosan  válogattam be olyan képeket is amik , már  más betűnél szerepeltek, Azért, hogy gyakorolják azt a  feladat tipust is, amikor   ugyanazon elemekből  más-más szempontok szerint kell kiválasztani  párat.
Ez a nyelvtan órákon, matematika órákon, rajz és technika  órákon is   előforduló gyakorlat -elég ha csak a  legegyszerűbb esetre  gondolunk - a sorminták készítésre.



MEG és -BÓL, BŐl
Két gyakran használt szó a matematika  órákon.
Itt az idő a két műveleti jel  értelmezésének, használatának elmélyítésére.

Ez  csak egyszerűnek  látszik, a gyakorlatban a legnagyobb gond azonban mégis az , mikor  a tanuló  keveri  e  két jelet Nem ritka jelenség, akkor,  amikor még nem tanulta meg, hogy figyelnie  kell minden elhangzott  szóra. Ilyenkor jön a gyakorlások sora  a műveletek értelmezésére. holott lehet, hogy csak annyi a problémája  a gyereknek, hogy nem  figyel eléggé az elhangzottakra, vagy nem rögzítette kellően, hogy a MEG szócska  hallatán az összeadás  jelét kell leírni. Míg   a BÓL-BŐl esetében a kivonás jelét.

Jó ha ezt külön meg is tanítjuk és gyakorolják a váltásokat ,
Én  csináltam olyan  gyakorlatot  erre, hogy semmi mást nem  mondtam, csak  azt, hogy meg és  ból vagy ből. Nekik meg az elhangzás sorrendjében  egymás mellé kellett írniuk a jeleket.

meg , meg  meg ból  ből  meg  ból ből ból  meg  ből  meg ból  ből  ből meg meg ből
+         +       +     -      -      +      -     -     -      +      -      +      -      -     -      +     +     -

Ha már előbb a sormintáról beszéltem  ezekből a  jelekből is alakíthatunk sormintákat.
+  +  -  -  +  +  - - + +  -  -  + + -  -  +  +  - -  +  + ....stb 
Ami ráadásul   a végén fel is "olvasható"

A sormintának  nagy szerepe  van. Erről hosszabb írtam is korábban a  diszes blogomban. Minél korábban  bevezetjük annál többet segítünk a gyerekeknek a tanulás  folyamatában. Egyaránt fontos  a matematika , nyelvtan, irodalom órákon használni ezt az egyszerű, de sokoldalú segítőt.