felmérés A változat

harmincnegyedik nap
magánhangzók elsajátításának  felmérése
A változat


Ha  egy gyerek már  leírja  magának, csak úgy kedvtelésből a betűket akkor   már  tudásról  beszélhetünk. Egy osztálynyi   gyereknél azonban  más  mérőeszközre is szükségünk van. Időnként egységesen -mindenkire  kiterjedő  mérést kell alkalmaznunk.  Egyrészt, hogy minden  gyerekről, külön-külön  képet kapjunk , hogy az adott időpontban hol tart ( pl. a magánhangzók elsajátítása terén), másrészt azért is, hogy  saját munkánk eredményét  is  képet kapjunk. Melyek azok a területek ahol  jó eredménnyel dolgoztunk, és melyek azok amik míg nem megfelelőek?  Bár erről szinte  egyáltalán nem esik szó a pedagógia értékelésekben.
Holott egy felmérés   olyan mint egy tükör. Megmutatja  a pedagógus  munkájának is az eredményességét  vagy épp eredménytelenségét. Akkor is így van, ha erről szemérmesen  szó nem esik.

Mit mér  tehát  ez  felmérés?

Az első feladat célja : annak  mérése, hogy  egy-egy hang alapján  milyen biztonsággal tudja  a betű képét kiválasztani a  gyermek  egy  sor más  betű közül?
Ezt a feladatot akár egyidejűleg is feladhatjuk az egész osztálynak.
A lapon látható  betű sorból csak azokat a  betűket kell bekarikáznia  amelyeket kiejtettem.  Én most  3 hangot válaszottam ki.  Lehet persze más is vagy több is, de akkor még több féle  színes  ceruzára  van szükség. Pl. karikázd be az összes eE betűt kékkel, hangzik  el a kérés. Majd   az alatta lévő  területek közül az elsőbe  annyi  pöttyöt is kell rajzolnia  ahányat talált ebből a betűből. Ez  helyettesíthető számjeggyel, is  ha elég biztos a tanuló már  számok írása  terén)
az, eE,
Majd ugyanez következik csak más szín használatával  öőöŐ és az  uU hangokat esetében
Ezekből a betűkből összesen              db van a feladatsorban. Az eredményesség értéke  %-ban   A jó válaszok száma osztva  a   -val. Így  teljesítés százalékban meghatározott értékét kapjuk


A második feladat célja: annak mérése, hogy milyen  biztonsággal tud egy adott hangot  megtalálni a szót alkotó szótagokban.  Ez a feladattipus az utóbbi  napokban  rendszeresen megjelent, tehát a feladatértés  nem lehet nagy akadálya  a teljesítésnek.
Értékelése  itt is ugyanúgy  működik mint az előzőekben.  A tanuló által jól besatírozott   elemek száma osztva  a valós  elemek  számával. Mivel az elemszám kevesebb itt, mint az előzőben, így  egy-egy találat nagyobb százalék arányt képvisel, mint az előzőekben. De ez helyes is, hogy így van, hiszen egy sokat gyakorolt  feladatról van szó.

A harmadik feladat célja: annak ellenőrzése, hogy  mennyire   pontos  a magánhangzók felismerése. Ezt  a feladatot gyakorolják nyugodtan magukban, hiszen egyszerre  nem lehet őket meghallgatni. Itt minden gyereket külön-külön meg kell hallgatnunk.  Az értékeléshez szükséges  a hibák  menet közbeni jelölése is. Én egy pici kék ponttal jelöltem a betű  alatt, az olvasás  folyamán. Talán a legnehezebb rész  számukra  annak elfogadása, hogy az utólagos javítás nem változtat  az eredményen. Értékeléskor, az elsőre  helyesen olvasott betűk  számát osztottam el  a feladat összes  betűjének számával. Mivel ez  sok betűből áll, így egy-egy hibázás  értéke  viszonylag kisebb jelentőségű az eredményességet tekintve. 

Nem úgy a  pedagógus számára, mert pont ezek a jelölések   adják majd azt az csoport/osztály szintű   és egyéni  tükörképet, amin el kell gondolkodni, hogy mit is mutat! Hol vannak  kiugró hiányosságok, mik  a gyenge pontok?

A negyedik feladat célja :  a betű kapcsolatok  olvasás technikai  szintjének  mérése.
Ezért itt mondjuk  nyugodtan azt, hogy előbb  lassan olvassák el magukban  a  betűket  és csak utána  olvassák egy levegővel a betű csoportot. Készüljenek  fel a felolvasására.
Ebben a részben csak a betűkapcsolat  helyes sorrendjére , és  egybeolvasására kell  figyelnünk.  A többiben akár segíthetünk is.  Gyakran előforduló jelenség még ebben a szakaszban  a betűk felcserélése. Ha ez történik  az sajnos  hiba, és jelezzük is a  lapon egy kis kék ponttal, hogy nyoma  maradjon mire  kell még jobban odafigyelni.
 
 
 
 
A felmérés izgalmai után jöhet a  kilences  számmal  történő ismerkedés , a szokásos módon