harmincnegyedik nap
magánhangzók elsajátításának felmérése
A változat
Ha egy gyerek már leírja magának, csak úgy kedvtelésből a betűket akkor már tudásról beszélhetünk. Egy osztálynyi gyereknél azonban más mérőeszközre is szükségünk van. Időnként egységesen -mindenkire kiterjedő mérést kell alkalmaznunk. Egyrészt, hogy minden gyerekről, külön-külön képet kapjunk , hogy az adott időpontban hol tart ( pl. a magánhangzók elsajátítása terén), másrészt azért is, hogy saját munkánk eredményét is képet kapjunk. Melyek azok a területek ahol jó eredménnyel dolgoztunk, és melyek azok amik míg nem megfelelőek? Bár erről szinte egyáltalán nem esik szó a pedagógia értékelésekben.
Holott egy felmérés olyan mint egy tükör. Megmutatja a pedagógus munkájának is az eredményességét vagy épp eredménytelenségét. Akkor is így van, ha erről szemérmesen szó nem esik.
Mit mér tehát ez felmérés?
Az első feladat célja : annak mérése, hogy egy-egy hang alapján milyen biztonsággal tudja a betű képét kiválasztani a gyermek egy sor más betű közül?
Ezt a feladatot akár egyidejűleg is feladhatjuk az egész osztálynak.
A lapon látható betű sorból csak azokat a betűket kell bekarikáznia amelyeket kiejtettem. Én most 3 hangot válaszottam ki. Lehet persze más is vagy több is, de akkor még több féle színes ceruzára van szükség. Pl. karikázd be az összes eE betűt kékkel, hangzik el a kérés. Majd az alatta lévő területek közül az elsőbe annyi pöttyöt is kell rajzolnia ahányat talált ebből a betűből. Ez helyettesíthető számjeggyel, is ha elég biztos a tanuló már számok írása terén)
az, eE,
Majd ugyanez következik csak más szín használatával öőöŐ és az uU hangokat esetében
Ezekből a betűkből összesen db van a feladatsorban. Az eredményesség értéke %-ban A jó válaszok száma osztva a -val. Így teljesítés százalékban meghatározott értékét kapjuk
A második feladat célja: annak mérése, hogy milyen biztonsággal tud egy adott hangot megtalálni a szót alkotó szótagokban. Ez a feladattipus az utóbbi napokban rendszeresen megjelent, tehát a feladatértés nem lehet nagy akadálya a teljesítésnek.
Értékelése itt is ugyanúgy működik mint az előzőekben. A tanuló által jól besatírozott elemek száma osztva a valós elemek számával. Mivel az elemszám kevesebb itt, mint az előzőben, így egy-egy találat nagyobb százalék arányt képvisel, mint az előzőekben. De ez helyes is, hogy így van, hiszen egy sokat gyakorolt feladatról van szó.
A harmadik feladat célja: annak ellenőrzése, hogy mennyire pontos a magánhangzók felismerése. Ezt a feladatot gyakorolják nyugodtan magukban, hiszen egyszerre nem lehet őket meghallgatni. Itt minden gyereket külön-külön meg kell hallgatnunk. Az értékeléshez szükséges a hibák menet közbeni jelölése is. Én egy pici kék ponttal jelöltem a betű alatt, az olvasás folyamán. Talán a legnehezebb rész számukra annak elfogadása, hogy az utólagos javítás nem változtat az eredményen. Értékeléskor, az elsőre helyesen olvasott betűk számát osztottam el a feladat összes betűjének számával. Mivel ez sok betűből áll, így egy-egy hibázás értéke viszonylag kisebb jelentőségű az eredményességet tekintve.
Nem úgy a pedagógus számára, mert pont ezek a jelölések adják majd azt az csoport/osztály szintű és egyéni tükörképet, amin el kell gondolkodni, hogy mit is mutat! Hol vannak kiugró hiányosságok, mik a gyenge pontok?
A negyedik feladat célja : a betű kapcsolatok olvasás technikai szintjének mérése.
Ezért itt mondjuk nyugodtan azt, hogy előbb lassan olvassák el magukban a betűket és csak utána olvassák egy levegővel a betű csoportot. Készüljenek fel a felolvasására.
Mit mér tehát ez felmérés?
Az első feladat célja : annak mérése, hogy egy-egy hang alapján milyen biztonsággal tudja a betű képét kiválasztani a gyermek egy sor más betű közül?
Ezt a feladatot akár egyidejűleg is feladhatjuk az egész osztálynak.
A lapon látható betű sorból csak azokat a betűket kell bekarikáznia amelyeket kiejtettem. Én most 3 hangot válaszottam ki. Lehet persze más is vagy több is, de akkor még több féle színes ceruzára van szükség. Pl. karikázd be az összes eE betűt kékkel, hangzik el a kérés. Majd az alatta lévő területek közül az elsőbe annyi pöttyöt is kell rajzolnia ahányat talált ebből a betűből. Ez helyettesíthető számjeggyel, is ha elég biztos a tanuló már számok írása terén)
az, eE,
Majd ugyanez következik csak más szín használatával öőöŐ és az uU hangokat esetében
Ezekből a betűkből összesen db van a feladatsorban. Az eredményesség értéke %-ban A jó válaszok száma osztva a -val. Így teljesítés százalékban meghatározott értékét kapjuk
A második feladat célja: annak mérése, hogy milyen biztonsággal tud egy adott hangot megtalálni a szót alkotó szótagokban. Ez a feladattipus az utóbbi napokban rendszeresen megjelent, tehát a feladatértés nem lehet nagy akadálya a teljesítésnek.
Értékelése itt is ugyanúgy működik mint az előzőekben. A tanuló által jól besatírozott elemek száma osztva a valós elemek számával. Mivel az elemszám kevesebb itt, mint az előzőben, így egy-egy találat nagyobb százalék arányt képvisel, mint az előzőekben. De ez helyes is, hogy így van, hiszen egy sokat gyakorolt feladatról van szó.
A harmadik feladat célja: annak ellenőrzése, hogy mennyire pontos a magánhangzók felismerése. Ezt a feladatot gyakorolják nyugodtan magukban, hiszen egyszerre nem lehet őket meghallgatni. Itt minden gyereket külön-külön meg kell hallgatnunk. Az értékeléshez szükséges a hibák menet közbeni jelölése is. Én egy pici kék ponttal jelöltem a betű alatt, az olvasás folyamán. Talán a legnehezebb rész számukra annak elfogadása, hogy az utólagos javítás nem változtat az eredményen. Értékeléskor, az elsőre helyesen olvasott betűk számát osztottam el a feladat összes betűjének számával. Mivel ez sok betűből áll, így egy-egy hibázás értéke viszonylag kisebb jelentőségű az eredményességet tekintve.
Nem úgy a pedagógus számára, mert pont ezek a jelölések adják majd azt az csoport/osztály szintű és egyéni tükörképet, amin el kell gondolkodni, hogy mit is mutat! Hol vannak kiugró hiányosságok, mik a gyenge pontok?
A negyedik feladat célja : a betű kapcsolatok olvasás technikai szintjének mérése.
Ezért itt mondjuk nyugodtan azt, hogy előbb lassan olvassák el magukban a betűket és csak utána olvassák egy levegővel a betű csoportot. Készüljenek fel a felolvasására.
Ebben a részben csak a betűkapcsolat helyes sorrendjére , és egybeolvasására kell figyelnünk. A többiben akár segíthetünk is. Gyakran előforduló jelenség még ebben a szakaszban a betűk felcserélése. Ha ez történik az sajnos hiba, és jelezzük is a lapon egy kis kék ponttal, hogy nyoma maradjon mire kell még jobban odafigyelni.
A felmérés izgalmai után jöhet a kilences számmal történő ismerkedés , a szokásos módon