negyvenkettedik nap
lL betű
ismerkedés
Három mássalhangzó és az összes magánhangzó ismeretével látványosan megemelkedik az értelemmel bíró szavak száma. Kezdenek feleslegessé válni az értelem nélküli betűkapcsolatok olvasásának gyakorlása.
A tanulási folyamat már begyakorlott, - minimális segítséggel - önálló betű tanulásra is képessé váltak tanítványaink. Már nem jelent akadályt számukra egy-egy új betű megtanulása, hiszen birtokukban van a módja, és gyakorlata.
Tapasztalatom szerint innentől már inkább egy kicsit visszafogni kell őket- hogy ne akarjanak minden nap új betűt (félig) megtanulni, s legalább 2 napot szánjanak még rá .
Azért az lL betű még megkapta a 3 napos időtartamot, de a későbbiekben már 2 napra csökkentettem az új betűk közti távolságot, azonban ha kellett, megtoldottam 1-1 nappal (p, d, t, f, esetében)
Montázskép a kezdő lépés most is. Igazán nem nevezhető nehéz betűnek grafikailag , leszámítva azt az "apróságot", hogy a kis "l" nagyon hasonló,- illetve betűtípustól függően akár egyező is- lehet a nagy rövid I-vel.
Mivel a nagybetűk tanítása során folyamatosan hallották, hogy emberek neveinél használjuk és csak a szó elején. azért nagy gondot nem okozott számukra pl. a ló olvasása.
Mivel a nagybetűk tanítása során folyamatosan hallották, hogy emberek neveinél használjuk és csak a szó elején. azért nagy gondot nem okozott számukra pl. a ló olvasása.
A második lépés most is a szógyűjtés a képről és a ismereteik alapján is.
léggömb
lufi
léghajó
lepke
levél
labda
láb
lovas
lovagol
liba
Folytatva mindazzal ami nekik eszükbe jut (levegő, láda, lap, Lilla, lila stb)
Feladat marad továbbra is a kis és nagy lL betűk keresése újságokban vagy betűlapból történő kivágása és beragasztása.
Mint látható is a képen, itt remek alkalom nyílik szita és fogkefe-festék felhasználásával egyszerű szitanyomatok készítésnek megtanulására, gyakorlására, valamint a pontozott kép összekötésével lepke rajzolsra, színezésre.
Eddig még nem igen beszéltem az eredeti munkáltató lapjaim feladat tipusairól.
Az 1. gyakorlat a már szokásos egyszerű olvasó gyakorlat jelzése- Amelyet a minden nap kiegészítettem új és új olvasási gyakorlatokkal, mint ahogy azt itt rendre közre is adtam.
A 2. gyakorlat azoknak a gyereknek készült , akik már úgy jöttek iskolába, hogy valamelyest tudtak olvasni, de az még nem volt teljes a tudásuk. Nekik össze kellett kötni a szótagolt és nem szótagolt szóképeket. Ugyanakkor ebben lehetett bekarikázni az ismert betűket is
A 3. gyakorlat pedig azoknak szólt akik úgy kerültek be az iskolába, hogy már tudtak olvasni, s az értő olvasás ellenőrzését szolgálta. Másoknak pedig adott betűk megjelölésére lehetett használni.
Ez volt az elképzelés, amire mire felépült a könyvem.
A gyakorlatban jól látható volt, hogy az 1. feladatokból sokkal több variációra van szükség, amivel itt ki is pótoltam a napi feladatokat.
Ehhez a betűhöz is van saját rajzolású, színezésű betűlap. " lL "kiszínezése, saját kép megrajzolása a keretbe. A szavak alá az "l" betűk beragasztása. valamint rajz készítés a szavakhoz /vagy képek beragasztása. Az alábbi lap illusztráció, az a hatékony igazán ha a saját gyűjtésük kerül a lapra. akár kézzel írva-
Olvasás gyakorlat. Itt már fordított a helyzet mint korábban. Az értelemmel nem bíró betűkapcsolatokból van a kevesebb
A tapogatható betűket se szabad kihagyni!