lL betűvel ismerkedés

negyvenkettedik nap
lL betű
ismerkedés


Három  mássalhangzó és az összes  magánhangzó ismeretével látványosan megemelkedik az értelemmel bíró szavak száma. Kezdenek feleslegessé válni  az értelem nélküli betűkapcsolatok olvasásának gyakorlása.
A tanulási folyamat már  begyakorlott, - minimális  segítséggel - önálló  betű tanulásra  is képessé  váltak tanítványaink. Már nem jelent akadályt számukra  egy-egy új betű megtanulása, hiszen birtokukban van a módja, és gyakorlata.
 
Tapasztalatom szerint innentől már inkább egy kicsit visszafogni kell őket- hogy ne  akarjanak minden  nap új betűt (félig) megtanulni, s  legalább  2 napot szánjanak még rá . 
Azért az lL betű még  megkapta a 3 napos  időtartamot,  de  a későbbiekben már  2 napra  csökkentettem az új betűk közti távolságot, azonban ha kellett,  megtoldottam 1-1  nappal (p, d,  t, f, esetében)
 
Montázskép a kezdő lépés most is. Igazán nem nevezhető nehéz betűnek grafikailag , leszámítva  azt az "apróságot", hogy a  kis "l" nagyon hasonló,- illetve  betűtípustól függően akár egyező is- lehet  a nagy  rövid I-vel.
Mivel a nagybetűk tanítása  során  folyamatosan hallották, hogy emberek neveinél használjuk és csak a  szó elején. azért nagy  gondot nem okozott számukra   pl. a ló olvasása.
 
 
 
 
 
 A második lépés most is  a szógyűjtés a képről és a  ismereteik  alapján is.
 
léggömb
lufi
léghajó
lepke
levél
labda
láb
lovas
lovagol
liba
 
Folytatva  mindazzal ami nekik eszükbe jut (levegő, láda, lap, Lilla,  lila stb)
 
Feladat marad  továbbra is a kis és nagy lL  betűk keresése újságokban  vagy betűlapból történő kivágása és beragasztása.
 
Mint látható is a  képen, itt remek alkalom nyílik szita és fogkefe-festék felhasználásával egyszerű szitanyomatok készítésnek megtanulására, gyakorlására, valamint a pontozott kép összekötésével lepke rajzolsra, színezésre.
 
Eddig még nem igen beszéltem az eredeti  munkáltató lapjaim feladat tipusairól.
 
Az 1. gyakorlat a már szokásos egyszerű olvasó gyakorlat jelzése- Amelyet a minden nap  kiegészítettem  új és új  olvasási gyakorlatokkal, mint ahogy azt itt rendre közre is adtam.
 A 2. gyakorlat azoknak a gyereknek készült , akik már úgy jöttek iskolába, hogy valamelyest tudtak olvasni, de az még nem volt  teljes  a tudásuk. Nekik össze kellett kötni a szótagolt és nem szótagolt  szóképeket. Ugyanakkor ebben  lehetett bekarikázni az ismert  betűket  is
A 3. gyakorlat pedig azoknak szólt akik  úgy kerültek be az iskolába, hogy már tudtak olvasni, s az értő olvasás ellenőrzését szolgálta. Másoknak pedig adott betűk megjelölésére  lehetett használni.
 
Ez volt az elképzelés, amire  mire  felépült  a könyvem.
 
A gyakorlatban jól látható volt, hogy az 1. feladatokból sokkal több variációra van szükség, amivel itt ki is pótoltam  a napi feladatokat.

Ehhez a betűhöz is van saját  rajzolású, színezésű betűlap. " lL  "kiszínezése, saját kép megrajzolása  a keretbe. A szavak alá az "l" betűk beragasztása. valamint rajz készítés a szavakhoz /vagy képek beragasztása. Az alábbi lap illusztráció, az a hatékony igazán ha  a saját  gyűjtésük kerül a lapra. akár kézzel írva-
 
 
Olvasás gyakorlat. Itt már  fordított  a helyzet mint korábban. Az értelemmel nem  bíró betűkapcsolatokból van a  kevesebb
 
 A tapogatható betűket se szabad  kihagyni!