lL betű rögzítése

negyvenharmadik nap
lL betű
rögzítése


A  fenti  rajz egy  23 évvel ezelőtti elsős  tanítványom  füzetéből  való, mint ahogy  egy másikéból  az alábbi-


Az első mondat amit a tanult szavakból  összeállított , sőt rajzban is megörökített. 
 
Óriási dolog minden  betű-tanuló gyereknek, mikor   rájön, hogy saját maga képes  szavakat, sőt  mondatokat alkotni. Ez  minőségi változás  az életében.
Talán itt érthető meg legjobban, hogy miért is  kezdtem a betűtanítást először az összes   magánhangzóval.  Azokon keresztül tanulták meg  a betűtanulás technikai  részét,   azért, hogy amikor  a mássalhangzókra  kerül a sor,  már  szabadon tudják alkalmazni  az összeset, és  a szóalkotás, mondat alkotás  lehetőségei  megsokszorozódjanak a  számukra.
 
Nézzük csak milyen szavakat lehet  alkotni már.
mama, mamám, méla, múló, miből, mellém. bimm-bamm, bele, belém, mail,  belül, Emma,  Emi, Emil, emel, Imi, ímmel- ámmal, olló, láb, lábbal, lábal, báb, bab, bál, bálom, bal, ballal, álom,álmom,  álma, alma, Alma, Béla, Ibi, Imola, áll, állam s folytatható még a sor.
 
Ez  hatalmas ugrás, akár az egy héttel korábbi helyzethez képest.
 
Már nem az  kérdés, hogy  található-e   értelemmel bíró szó a sok  betű kapcsolat között, hanem az, hogy, egyetlen hang-betű változás teljesen új jelentést von  maga után.
A korábban annyit gyakorolt, pontosságot követelő, értelmetlen betűkapcsolatok során szerzett odafigyelés, itt megmutatja , hogy erre    a tréningre  szükség volt. Nagyon nagy szükség volt arra, hogy rögzüljön: azt  olvassa, ami oda  van írva!
 
Egy egyszerű, de ezt  jól  szemléltető  példa:
 
Elem- elme
 
Micsoda különbség van a két szó jelentése  között, holott ugyanazokból a betűkből épül  fel, s egyetlen egy  betű csere, mekkora  változást okoz a  szó jelentését illetően. Vagy  az ál és áll szavunk kicsi  különbsége  mekkora  jelentésbeli különbséget von maga  után.
 
Feltárul  tehát  nyelvünk szépsége, izgalmassága., s ez  minden egyes  új mássalhangzóval egyre  nagyobb örömet  okoz a tanulónak.
 
Új felfedezéséket, új  lökést a továbblépéshez. Nem kell motiválni, mert  a motiváció a gyerekből elemi erővel tör  felszínre. Elkezd  mindent elolvasni ami a kezébe  kerül. Újságok nevét, bolt feliratokat, reklám szatyrokon lévő szlogeneket. Mindent ami az útjába, kezébe  kerül és nem   túl hosszú.   
 
A felfedezések  széles tárházává válnak a  betűk. Kiderül, hogy a betűk ismeretével  nemcsak elolvasni lehet azt amit más  leírt, hanem  saját  gondolatokat is le lehet írni, közölni lehet általa gondolatok, érzéséket. Ez hatalmas   változás  a gyerek  életében.
 
23 évvel ezelőtt még  kézzel írtam  a napi gyakorlatokat, s  már az is nagy  előre  lépés volt  , hogy elég volt egyszer  leírni és az  fénymásolva  a gyerekek  kezébe  kerülhetett.
Most technikailag persze sokkal fejlettebben, esztétikusabban, de  szemléletében  ugyanúgy,  működnek ezek az olvasó  lapok. Alkalmazkodnak az adott osztály általános ismereteihez, a pedagógushoz. Bármikor  bővíthetők, újra gondolhatók.
 

 
Az e  naphoz kötődő rajzos  feladat  egy  közös nagy labda   festése, és  szavakkal való megtöltése.  Így sokáig emlékezetes marad számukra ez  nap. Persze a labda  mérete, mintája  alkalmazkodjon a gyerekek elképzeléséhez.
 
A másik  tevékenység, a szita nyomat készítés. Saját gyűjtésű levelekből.