negyvenharmadik nap
lL betű
rögzítése
A fenti rajz egy 23 évvel ezelőtti elsős tanítványom füzetéből való, mint ahogy egy másikéból az alábbi-
Az első mondat amit a tanult szavakból összeállított , sőt rajzban is megörökített.
Óriási dolog minden betű-tanuló gyereknek, mikor rájön, hogy saját maga képes szavakat, sőt mondatokat alkotni. Ez minőségi változás az életében.
Talán itt érthető meg legjobban, hogy miért is kezdtem a betűtanítást először az összes magánhangzóval. Azokon keresztül tanulták meg a betűtanulás technikai részét, azért, hogy amikor a mássalhangzókra kerül a sor, már szabadon tudják alkalmazni az összeset, és a szóalkotás, mondat alkotás lehetőségei megsokszorozódjanak a számukra.
Nézzük csak milyen szavakat lehet alkotni már.
mama, mamám, méla, múló, miből, mellém. bimm-bamm, bele, belém, mail, belül, Emma, Emi, Emil, emel, Imi, ímmel- ámmal, olló, láb, lábbal, lábal, báb, bab, bál, bálom, bal, ballal, álom,álmom, álma, alma, Alma, Béla, Ibi, Imola, áll, állam s folytatható még a sor.
Ez hatalmas ugrás, akár az egy héttel korábbi helyzethez képest.
Már nem az kérdés, hogy található-e értelemmel bíró szó a sok betű kapcsolat között, hanem az, hogy, egyetlen hang-betű változás teljesen új jelentést von maga után.
A korábban annyit gyakorolt, pontosságot követelő, értelmetlen betűkapcsolatok során szerzett odafigyelés, itt megmutatja , hogy erre a tréningre szükség volt. Nagyon nagy szükség volt arra, hogy rögzüljön: azt olvassa, ami oda van írva!
Egy egyszerű, de ezt jól szemléltető példa:
Elem- elme
Micsoda különbség van a két szó jelentése között, holott ugyanazokból a betűkből épül fel, s egyetlen egy betű csere, mekkora változást okoz a szó jelentését illetően. Vagy az ál és áll szavunk kicsi különbsége mekkora jelentésbeli különbséget von maga után.
Feltárul tehát nyelvünk szépsége, izgalmassága., s ez minden egyes új mássalhangzóval egyre nagyobb örömet okoz a tanulónak.
Új felfedezéséket, új lökést a továbblépéshez. Nem kell motiválni, mert a motiváció a gyerekből elemi erővel tör felszínre. Elkezd mindent elolvasni ami a kezébe kerül. Újságok nevét, bolt feliratokat, reklám szatyrokon lévő szlogeneket. Mindent ami az útjába, kezébe kerül és nem túl hosszú.
A felfedezések széles tárházává válnak a betűk. Kiderül, hogy a betűk ismeretével nemcsak elolvasni lehet azt amit más leírt, hanem saját gondolatokat is le lehet írni, közölni lehet általa gondolatok, érzéséket. Ez hatalmas változás a gyerek életében.
23 évvel ezelőtt még kézzel írtam a napi gyakorlatokat, s már az is nagy előre lépés volt , hogy elég volt egyszer leírni és az fénymásolva a gyerekek kezébe kerülhetett.
Most technikailag persze sokkal fejlettebben, esztétikusabban, de szemléletében ugyanúgy, működnek ezek az olvasó lapok. Alkalmazkodnak az adott osztály általános ismereteihez, a pedagógushoz. Bármikor bővíthetők, újra gondolhatók.
Az e naphoz kötődő rajzos feladat egy közös nagy labda festése, és szavakkal való megtöltése. Így sokáig emlékezetes marad számukra ez nap. Persze a labda mérete, mintája alkalmazkodjon a gyerekek elképzeléséhez.
A másik tevékenység, a szita nyomat készítés. Saját gyűjtésű levelekből.