mM betű ismerkedés

harminchatodik nap
mM betű
ismerkedés


Elérkezett a mássalhangzók tanulásának ideje. Talán egyetlen   olvasás tanítási rendszer sincs , amely nem az "m" betűvel kezdené ezt a  folyamatot.  Ma-ma, az első szó ami  kialakítható, s érzelmileg ez  nagyon is sokat jelent  egy  kisiskolás  számára.

A betű jellemzése nem jelent különösebb  problémát. "Két kapu " együtt,  ez az egyetlen "3 lábú betű ", és hasonló  magyarázatokat lehet  olvasni , hallani, amivel megkönnyíthető  a betű megtanulása.
Én kicsit máshonnan közelítettem ehhez a problémához. Nem a képi megjelenése, formája az,  ami  igazán  gondot okozott  a gyereknek, hiszen eddigre  azt már  megtanulták,  hogy a betű alakját sokféle képen  rögzíthetik.Az igazi nagy  problémát a hang megszólaltatása  okozta.

Ezt nem lehet csak úgy kiejteni, megformálni mint  a magánhangzókat.  Ahhoz tudom hasonlítani ezt a helyzetet, mint  amikor az ember álmában szeretne   mondai valamit és nem jön ki hang a száján- Ez sokszor  annyira nyomasztó érzés, hogy még az  ébredés után is  jó ideig  felidéződik, megmarad.

Nagyon hasonló  szituációban találja  magát   a gyerek, mikor  a mássalhangzók megszólaltatásával kell megbirkóznia.  S kivétel nélkül  mindegyik mássalhangzót először  az "ö" hanggal szólaltja meg, hiszen ez az a  hang, ami  már attól létrejön, hogy kis rés keletkezik az ajkak  között.  Ez  a természetes módja.( mö, cö, dö,  fö,  gö, tö,  stb..)

A mássalhangzó  tanulása tehát többlépcsős  folyamat, s nagyon is kognitív folyamat. A  természetes  megszólalás  ellenében, tudatosan kell a száj nyitását  egy adott magánhangzó megszólaltatásához  irányítani, hogy  abból, ma ,mó, mú  stb legyen.

Két   jól bevált út áll itt rendelkezésre. Az egyik az adott másssalhangzóval kezdődő szavak vizsgálatával  rámutatni, arra, hogy a kezdőbetűhöz  kapcslodódó magánhangzóval  tudjuk kimondani- Például  szótagolásnál. Itt gyakorlatilag megtanulja a  diák, hogy  milyen  variációk  lehetnek  (ma, me, mo, mi, mú stb)

A másik lehetőség az, hogy  a mö-ből kiindulva  hogyan lehet tudatosan azt a  hangkapcsolatot létrehozni amit a betűkép mutat. 

Én ez utóbbit választottam, ami az elején talán kicsit  több energiát igényelt  tőlem, mert mindenkivel külön bejártam a tanulás ezen szakaszát, de ez megtérült . Négy-öt újabb  betű után már maguktól is képesek voltak az önálló betűtanulásra.

Ha segítünk abban, hogy a  önkéntelen "ö" helyett gondolják át, figyeljék meg alaposan, hogy milyen magánhangzót látnak és tudatosan azzal nyissák ki  a betűt, önálló tanulásra lesznek hamarosan képesek e téren is.


Egy kicsit előre szaladtam azonban. A tanulás  folyamata itt is   a szokásos  úton kezdődött:
  • kép oldal  megnézése, megbeszélése, hogy mi   látható rajta
  • majd  felidézése a látottaknak
  • a mM betű alakjának rögzítése, 
  • betűkeresés, kivágás, beragasztás a megjelölt  helyre
  • a kapcsoldó raj elkészítése, beszínezése



Itt is , mint az előzőekben a képanyag olyan  szavakat  tartalmaz ami egyértelműen  "m" -el  kezdődik. valamint a nagy és kisbetű több alakban, színben  is megjelenik a montázson.

Az elmúlt 20 év alatt egy kép (magnó kazetta) már  avittá, ismeretlenné is vált., a többiek azonban használhatóak még  ma is.






  • mosógép
  • málna
  • madár
  • mogyoró
  • méz
  • méhecske
  • medve
  • motor
  • mókus
  • majom
  • mogyoró
  • mosdó
  • mikulás
a szógyűjtés  bővítendő  még azokkal a nevekkel is amelyek a gyerekek számára  ismert (Mónika, Márta, Marci, Márton, Miklós stb.)


 
 
A szó gyűjtés után most is a betű két alakjának  kiválogatása, beragasztása  következik, a munkalapon, csakúgy mint a pontokkal  körbe rajzolt  maci pontjainak összekötése, színezése. Valamint a tapogatható betűkkel  még inkább mélyíteni tudásukat.

A mássalhangzók nagy része az évek során elveszett a sokféle  használat során. Gondolkodtam azon, hogy újra   legyártom , hogy illusztrációként ide  betehessem. De végül azt a kompromisszumot hoztam meg magammal, hogy a kép úgysem használható semmire   ez esetben. Így  a továbbiakban térhatású betű képekkel  jelzem majd a tapogatható betűket.