üÜ-űŰ-betű 1.nap ismerkedés

huszadik nap
üÜ-űŰ betű
ismerkedés

Blattolás

au  úa oú ui iá oá úu ai íi öi uó úö áu iú öi uá ői íá öi úő stb...
Ez eltelt  négy hét után most már igazán  a  magánhangzók tanulásának finisébe értünk.

                             Mi minden  történt eddig  a gyerekek tanulási útján!

                             Megtanultak hangokat kiválasztani  a szavaikból.
                             Megtanulták  az eddigi magánhangzók tudatos képzését.
                             Megtanultak  betű kapcsolatokat  összeolvasni.
                             Megtapasztalták, hogy vannak  értelemmel és  önálló
                             értelemmel  nem bíró betű kapcsolatok

Mind  elengedhetetlen  tudás - s nagy könnyebbség lesz majd-   a közeljövőben meginduló  mással hangzók  tanulásakor.

De térjünk vissza  mai betűnkhöz, az üÜ-űŰ-höz!

Az uU betűhöz képest egy kicsit engedni kell az ajkak zártságából. S ez a kis   változás megjelenik természetesen a betű képben is  a két ponttal illetve  két vesszővel. Viszont a kis és  nagybetű  közti különbség nagyrészt a  méretbeli különbségként rögzítendő, ami minden képen  könnyebbség.
 
Nincs nagy választék az üű-höz egyértelmű képekben, így  szó gyűjteményünk is  kicsit szegényes  lesz.
Móra Ferenc  Zengő  ABC-jéhez képest meg se  próbálkoztam az ürge képpel, hiszen ezt mamár  nagyon kevés gyerek ismeri fogalmi szinten.





Így maradtak a XX. század  vívmányai, amik viszont Móra idejében még elképzelhetetlenek lettek volna, ma  meg természetes ismeret már az űrhajó, űr utazás, vagy az autó ülés a gyerekeknek.
nagyon jó ismeret terjesztő könyvek is  vannak  e témában már az óvodásoknak is. Úgyhogy indíthatjuk akár  ilyen könyv nézegetésével, beszélgetéssel ebben a témában
 
Szó gyűjtés
 
 
 

ülés
ül
űrhajó
űr repülő
űr
üveg


A mai  rajzolós  feladat épp ezért egy űrhajós pontozásos   körvonalrajzából egy saját   űrhajós megrajzolása, beszínezése-

A betűk gyűjtése és beragasztása is ehhez  kapcsolódik. Az űŰ-k helye az űrhajós  köré, az üÜ-k a ülő kislány köré kerülnek.

Minden  alkalommal találkoztam  azzal a problémával, hogy  at anulás ezen  fázisában  gyakran keverték a gyerekek egymással  az o.ö, u.ü , ó,ú,ű betűket.
Az elképzelhető összes  variációban.
Ha egyéni betűlap készítésre  nincs  idő-mód  akkor  anyomtatott változat is megteszi


A sok gyakorlás ezért  elengedhetelen, csakúgy mint a betűk taktilusos   elmélyítése .

Még egy kis  versikét is mondogattunk tévesztéskor- volt akinek épp ez volt  a segítség- .
az o és ő mindig zárt
az u és ú felül nyitott






Mindenképpen beszéljünk az első magyar  űrhajósról  Farkas Bertalalanról

http://hu.wikipedia.org/wiki/Farkas_Bertalan
http://www.picsearch.com/bertalan-farkas-pictures.html

Ha lehet nézzük meg a Közlekedési Múzeumban kiállított leszálló egységet is.

S ha már az üvegről volt szó   a szó gyűjtésben egy másik hírességet is  mutassunk meg  a gyerekeknek Varga Bencét aki  glasso művész

http://www.youtube.com/watch?v=wu4VPvoR4P4&list=UUQ3BrgqlkY3UMWP7t2Kp6sg

http://parentia.hu/cikk/jatekok/1585-zenelo-poharak