tizenkilencedik nap
uU-úÚ
gyakorlása
Blattolás
aú uo iu uó öu úő áu uo úá úö óu uú au iú úí ui öú oú stb
Igen, itt már hosszan tudunk olyan új betű kapcsolatokat alkotni amiben nincs ismétlés .(persze ha van az is jó)
Kezdjük vidáman és színvonalasan ezt a napot is
Erre garancia Weöres Sándor és a Sebő együttes
Ugró táncot jókedvemből , édes rózsám járok
országút visz Fehérvárig, széles a két árok.......
http://www.youtube.com/watch?v=0GyGFCJ-exE
Ha kellően felpezsdültünk jöhet a mai gyakorló lap, s egyéb feladatok sora
Például a saját betű oldalhoz szükséges rajzok, betű keresések, gyűjtések elvégzése. vagy az o-u gyakorlásra szolgáló minta sorok rajzolása, s persze az új olvasó lap feladatainak elvégzése.
Talán ennél a betűnél tapasztaltam meg leginkább -az eddigieket tekintve- hogy koncepcióm, miszerint legfontosabb kapaszkodó a gyerekeknek a tanulás ezen szakaszában az ,ha képek az adott hanggal kezdődőek . Az o-u közti kiejtés és írásbeli különbség is oly kicsi, hogy sokszor a képmontázs képei segítettek a hang pontos elhelyezésében.
Minden korábbi jól bevált játékot , gyakorlatot vessünk be , mert ennél a betűnél szükség lesz minden leleményünkre a stabil rögzülés megteremtése érdekében.
Titkosírást,
a szó kitaláló játékot, azaz csak magánhangzókkal elmondott szavak pl ." u a " lehet kutya, vagy ruha, puha, lusta...
Nyomdázzunk, ha módunk van rá, vagy számítógéppel
alkossanak betű csíkokat a gyerekek a tanult betűkből.
A '90.e s évek elején lehetett kapni az un. sprint dominót. Akkor sikerült is egyet vennem. Amely színes, pöttyök nélküli dominó jellegű lapok voltak. A játék lényegét az eldöntésük adta. Így itt remekül felhasználtam arra, hogy betű formákat raktunk ki és utána eldöntöttük. Amellett, hogy igazán élvezetes, izgalmas dolog volt megépíteni és eldönteni, kiválóan fejleszti a szem és kéz koordinációt, a türelem gyakorlásának is jó terepe egyúttal.
Később a kereskedelmi tv adásai során jöttem csak rá, hogy ez a DOMINÓNAP mintájára kitalált és fogalmazott játék volt akkoriban, anélkül, hogy erről a produkcióról bármit is tudtunk volna.
Később a kereskedelmi tv adásai során jöttem csak rá, hogy ez a DOMINÓNAP mintájára kitalált és fogalmazott játék volt akkoriban, anélkül, hogy erről a produkcióról bármit is tudtunk volna.
S ha már jól megy a betű kapcsolatok olvasása semmiképp se hagyjuk ki az ugrókötelezést.
Annál is inkább , mert a testnevelés tananyag része , sokrétű fejlesztő funkciója okán. Másrészt viszont jó szabadidős elfoglaltság --főleg a lányok körében kedvelt -. a két hajtó és egy ugró felállással.
Például a "Rózsa, szegfű , ibolya" játékot játszva.
Mindhárom gyerek választ egy nevet, ezek közül. és közösen ismételgetik a három nevet egymás után, miközben egyikök épp ugrik középen. Akinek a nevénél téveszti el a benn ugró, vele cserél helyet, ő forgatja a kötelet.
A" mackó ,mackó ugorjál, forogjál, nyújtsd ki lábad, , érintsd a földet , mackó -mackó ugorj ki".
Egy kicsit bonyolultabb szövegű és mozgású, mert a forgást,egyik láb kinyújtását ugrás közbei szünetben, kézzel földet érintést is meg kell csinálni az ugrások között, de az alap játék lényege ugyanaz. Tévesztésnél a hajtók valamelyikével helyet cserél az ugró játékos.