uU-úÚ betű gyakorlása

tizenkilencedik nap
uU-úÚ
gyakorlása

Blattolás

aú uo iu  uó öu úő áu  uo úá úö óu uú au iú úí  ui  öú oú stb

Igen, itt már  hosszan  tudunk  olyan új  betű kapcsolatokat alkotni amiben nincs  ismétlés .(persze  ha van az is jó)

Kezdjük vidáman és  színvonalasan ezt a napot is
Erre garancia Weöres  Sándor  és a Sebő együttes

Ugró táncot jókedvemből , édes rózsám járok
országút visz Fehérvárig, széles a két árok.......

http://www.youtube.com/watch?v=0GyGFCJ-exE

Ha kellően felpezsdültünk  jöhet a mai gyakorló lap, s egyéb  feladatok sora

Például a saját betű oldalhoz  szükséges  rajzok, betű keresések, gyűjtések elvégzése. vagy az o-u gyakorlásra szolgáló minta sorok  rajzolása, s persze az új olvasó lap feladatainak elvégzése.




Talán ennél  a betűnél tapasztaltam meg leginkább -az eddigieket tekintve- hogy koncepcióm, miszerint legfontosabb kapaszkodó a gyerekeknek a tanulás  ezen szakaszában az ,ha képek az adott hanggal kezdődőek . Az o-u közti kiejtés és írásbeli különbség is  oly kicsi, hogy sokszor a  képmontázs képei segítettek a  hang  pontos elhelyezésében.
 
Minden  korábbi jól bevált játékot  , gyakorlatot vessünk be , mert ennél a betűnél  szükség lesz minden leleményünkre a stabil  rögzülés  megteremtése érdekében.
 
Titkosírást,
 
a szó kitaláló játékot, azaz  csak magánhangzókkal elmondott szavak   pl ." u a " lehet kutya, vagy ruha, puha, lusta...
 
  Nyomdázzunk, ha módunk van  rá, vagy számítógéppel
alkossanak betű csíkokat  a gyerekek a tanult  betűkből.
 
A '90.e s évek elején  lehetett kapni  az un. sprint dominót. Akkor  sikerült is  egyet  vennem.   Amely színes, pöttyök nélküli   dominó jellegű lapok  voltak. A  játék lényegét  az eldöntésük adta. Így itt remekül felhasználtam arra, hogy betű formákat raktunk ki és utána eldöntöttük. Amellett, hogy igazán élvezetes, izgalmas   dolog  volt  megépíteni és eldönteni, kiválóan fejleszti a szem és kéz koordinációt, a türelem gyakorlásának is jó terepe egyúttal.

Később  a kereskedelmi tv adásai  során  jöttem csak rá, hogy ez   a DOMINÓNAP mintájára  kitalált és fogalmazott játék volt akkoriban, anélkül, hogy erről a produkcióról bármit is tudtunk volna.
 
S ha már jól megy a  betű kapcsolatok olvasása  semmiképp se  hagyjuk ki az ugrókötelezést.
 
Annál is inkább , mert  a testnevelés tananyag része ,  sokrétű fejlesztő funkciója okán. Másrészt viszont jó szabadidős  elfoglaltság --főleg a lányok körében kedvelt -. a két hajtó  és egy ugró  felállással.
 
Például a "Rózsa, szegfű , ibolya" játékot játszva.
 
Mindhárom gyerek választ egy nevet, ezek közül. és közösen  ismételgetik a  három nevet egymás után, miközben egyikök épp ugrik  középen. Akinek a nevénél téveszti el a benn ugró, vele  cserél helyet, ő  forgatja  a kötelet. 
 
A" mackó ,mackó ugorjál,  forogjál, nyújtsd ki lábad, , érintsd a  földet , mackó -mackó ugorj ki".
Egy kicsit  bonyolultabb   szövegű és mozgású, mert a forgást,egyik láb kinyújtását ugrás közbei szünetben, kézzel földet érintést is  meg kell csinálni az ugrások között, de  az alap játék lényege  ugyanaz. Tévesztésnél a hajtók valamelyikével helyet cserél az ugró játékos.