tizennyolcadik nap
uU-úÚ
rögzítése
Blattolás
au ua io íú öá öi úu áu őa iá ao ou ói uó úi aő őa uö stb....
A kedvenc betűim közé tartozik az u betű , a hozzá kapcsolódó mozgalmassága miatt. S folyamatosan duruzsol bennem Weöres Sándor verse is,
Erdőt járunk, árkot lépünk,
bükkfa-lábunk, venyige-térdünk,
szél se tudja, merre térünk,
jegenye-sudaras utakon élünk.
Zsong a kis szél, zúg a nagy szél,
bokrot bolygat, bele ne vesszél.
Néha nyár jön, néha nagy tél,
ha üres a szatyor, eleget ettél.
Ezt a verset mindig elmondtam ilyenkor , mert sodor magával egyik sor a másik után, úton levése okán. Igaz a szavak egy részét nem értik (pl a venyige , jegenye sudras utakon),de a vers hangulata, dallama a nélkülözhetetlen élmények közé sorolandó nálam, amit átadni kívántam tanítványaimnak. Mint a " tekerdedik a kígyó " gyermekjátékot ezt is lehet úgy játszani, s miközben a verset mondja -játsza az ember nagy és kis mozgásokkal, újabb és újabb gyerekek felvételével a sorba, a padok közt járva. Freinet -s osztályaimtól kezdve mindig volt a terem egyik sarkában , beszélgetőkörnek kinevezett rész. Így a vers többszöri elmondása - tekergés után, a végén ott leülve fogtam neki a képmontázzsal kapcsolatos szavak felidézésnek. Beszélgetésnek.
Kell a változatosság, kell időnként a napi rutin feladatokat más térbe, más megvilágításba helyezni,. hogy feltöltődjenek új energiákkal.
A gyakorlás nem elhagyható, viszont ha néha "feltöltjük" a lemerült, megkopott helyzetet, új lendületet is adunk hozzá a gyerekeknek.
bükkfa-lábunk, venyige-térdünk,
szél se tudja, merre térünk,
jegenye-sudaras utakon élünk.
Zsong a kis szél, zúg a nagy szél,
bokrot bolygat, bele ne vesszél.
Néha nyár jön, néha nagy tél,
ha üres a szatyor, eleget ettél.
Ezt a verset mindig elmondtam ilyenkor , mert sodor magával egyik sor a másik után, úton levése okán. Igaz a szavak egy részét nem értik (pl a venyige , jegenye sudras utakon),de a vers hangulata, dallama a nélkülözhetetlen élmények közé sorolandó nálam, amit átadni kívántam tanítványaimnak. Mint a " tekerdedik a kígyó " gyermekjátékot ezt is lehet úgy játszani, s miközben a verset mondja -játsza az ember nagy és kis mozgásokkal, újabb és újabb gyerekek felvételével a sorba, a padok közt járva. Freinet -s osztályaimtól kezdve mindig volt a terem egyik sarkában , beszélgetőkörnek kinevezett rész. Így a vers többszöri elmondása - tekergés után, a végén ott leülve fogtam neki a képmontázzsal kapcsolatos szavak felidézésnek. Beszélgetésnek.
Kell a változatosság, kell időnként a napi rutin feladatokat más térbe, más megvilágításba helyezni,. hogy feltöltődjenek új energiákkal.
A gyakorlás nem elhagyható, viszont ha néha "feltöltjük" a lemerült, megkopott helyzetet, új lendületet is adunk hozzá a gyerekeknek.
Mostanában van még egy ide passzoló nagyon aranyos könyvecske -igaz óvodásoknak való, de ők is még két hónapja közéjük tartoztak- a Bori úszni tanul. Ha most lennének elsőseim minde nképpen felolvasnám, nekik ,
Jó kiinduló alap lenne ahhoz, hogy ki tud, vagy tanult úszni, milyen élményeik vannak az úszással kapcsolatban? Fontosak ezek a beszélgetések, s az utána készült rajzok is.
De lehet utazásokról is egy jó beszélgetést kerekíteni.
Gyerektársaság függő, hogy melyik téma az, ami jobban megmozgatja Őket.
Gyerektársaság függő, hogy melyik téma az, ami jobban megmozgatja Őket.
Az olvasás gyakorlása ebben az esetben nem mondható könnyűnek, igen kedvező ha azt oldott hangulatban tudják elkezdeni, ami egy jó kis beszélgetéssel , élményeik, érzéseik meghallgatásával könnyen megteremthető.
Van azonban még egy fontos tevékenysége a napnak
Az ugróiskolázás megtanulása.
Azon túl, hogy egy sor képességet fejlesztő tevékenység (kéz-szem koordináció a dobásnál, az elrugaszkodás, leérkezés fajták gyakorlásának terepe) elsősorban mégiscsak egy jó játék! Olyan ami bárhol, bármikor játszható. Eszköz igénye minimális, szabálya egyszerű. és egyenlő feltételek teremt mindenkinek a haladásban.
Játszható udvaron, járdán de akár szobában, teremben is. Sajnos ezt mamár külön tanítani kell, 50-60 éve egyszerűen belenőttünk az udvaron töltött szüneti játékok kapcsán a nagyobbaktól ellesve.
Szabálya: egy lapos kővel, vagy koronggal dobunk arra a területre célozva amely a következő"osztályfokunk"
A hozzánk legközelebb az első osztály, fölötte van 2.osztály, a fölött a 3. osztály. Az első páros terület bal oldalán a 4. osztály, jobb oldalán az 5. osztály. Ezt követi felettük a 6. osztály, majd az utolsó páros terület bal oldalán a7., jobb oldalán a 8 osztály.
Fél lábon ugrunk az első 3 területre, majd terpeszbe a 4-5-ös területre.
A 6. területre ismét fél lábon, 7-8 területre terpeszbe. itt egy egy 180fokos ugrással terpesz ugrással megfordulunk és újra 7-8-as mezőre érkezünk.
S visszaugrálunk ahogy jöttünk.
Ha eltévesztettük az ugrást, vagy vonalra ért a lábunk, esetleg nem tudtunk fél lábon megállni és le kellett tenni a lábunkat akkor ki kell állnunk és átadni a következő játékosnak az ugróiskolát. Amelyet Ő folytat ahol éppen tart.
Minden szintet végig kell járni, s csak addig lehet ugrálni amelyik mezőre a követ /korongot dobtuk.
A győzelem azé aki a 8 osztályt ki tudja járni, azaz ugrásokat, fordulást hibátlanul teljesíteni képes. Ez a legritkább esetben sikerül egyhuzamban. Így elég pörgős a játék. Van benne némi rivalizálás is, de elsősorban önmagunkról szól. S közben folyamatosan fejlődik ugrásunk, célzásunk.