uU-úÚ 1.nap ismerkedés

tizenhetedik nap
uU-úÚ betű
ismerkedés


 Bemelegítő gyakorlat
ii  íí  áá  óó  oo aa  öö  őő  ai  oi  óo  oó  áa  iö  öá  ió  oi  öi  őá  iá  stb..............

Az új betű   új energiákkal  tölti fel a gyerekeket, reményeim szerint, hiszen  tele van  mozgással, a hozzá kapcsolódó képmontázs,. Úszás, ugrás,  ugróiskola, út , utánfutó mind  a mozgásról szól. Felpezsdít.
A hangalak azonban  okoz némi  gondot, különösen ha egymás mellett kell megszólaltatni. Az oó hang képzésekor eléggé  össze kell  csücsöríteni az ajkakat,az uú esetében  azonban még jobban össze kell zárni a kiáramló levegő útját. Ugyanakkor ezzel ellentétesen a betű képen épp nyitni kell a zártságon.
 
Viszont legalább a nagy és kisbetűk között valóban csak méretbeli különbségek vannak.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Itt is a  kép oldal  megtekintésével, megbeszélésével kezdjük, amelyet  követ a szógygyűjtés, valamint az uU  és úÚ betűk  kikeresése, kivágása, beragasztása a betű gyűjtő oldalra


ugróiskola
út
utazás
utazó
utánfutó
ugrik
úszik, úszás
úszó gumi
úttest
utca
ugróköttél
ugrókötelezés
újság
újságpapír

Az eredeti  könyvemben egy oldalra  összesűrítettem az alap feladat tipusokat. Amiről már az első  alkalmazáskor  kiderült számomra, hogy  bár  az elgondolásom jó, de  kevés a gyakorlásra. Így  folyamatosan  készítettem  hozzá az egymást követő napok gyakorló anyagit- akkor még  kézzel írva egyszerű  postaironnal.

Az elkövetkezőkben ezeket az oldalakat  az eredeti formájában - nem részeire  szedve -   csatolom ide, s utána  a gyakorló feladatokat ahogy azt eddig is tettem.


Az út két oldalára kerülnek a beragasztandó betűk hosszú és rövid  alakra bontva. Az ugró kislányhoz a rövid u-k, az úszó gumis gyerekhez a hosszú ú-k



S a két körvonalas u-ú betű is természetesen
egyéni kiszínezésre  vár.

Valamint a lapon jelezett utca  továbbrajzolása a mai feladatok  része.
Saját házaikkal, fáikkal, embereikkel, autókkal  kiegészítve az elkezdett rajzot, egyéni utcákat, tereket alakítanak ki.  









Az oó-uú különbségét sokszor kell majd  még gyakorolni, első lépésként egyszerűen körök és   "csészék" egymás mellé rajzolásával, Ami egyébként az írás előkészítő gyakorlatok sorába  tartozik, itt azonban több ennél, a két betű különbségének tudatosítást szolgálja.
 
Csakúgy mint a  tapogatható betűk  gyakorlata. Eddig is  sokat segített , itt azonban az egyik  legfontosabb eszközünk a betű alakjának  rögzítéséhez.



 
 Ez az olvasó lap -bár csak szóló betűkből áll-  igazán nagy feladat  a gyerekek számára. Így rövid időre,  de  visszatértem újra a sorokkénti értékelésre. Ne lepődjünk meg a gyakori o-u tévesztéseken, nagy kihívás ez a gyerekek számára. Sok gyakorlás kell ahhoz, hogy hangalakban is  mindig pont ott és úgy képezzék, ahogy azt a betű alakja  megköveteli.
Ha egyéni  betűlap készítésre  nincs  idő-mód akkor a nyomtatott változat is megteszi