iI-íÍ betű 3. nap gyakorlás

 
tizenhatodik nap
iI-íÍ betű
gyakorlás

Az első gyakorlat  ma is a "blattolás"
í  i  a   á  o  ó   i  ö   ő  á  a  í  i  á  o  a  ö  á  ó  í  a  i  i  ő  a    stb...

aó   öá   oó   ió   íá   ai   ái   öá   őo  ií  áa  oi   öa   iá  aó  iő   stb...

Az i betű kapcsán  kézenfekvő  az iskoláról, az eddigi iskolai élményekről esetleg a  szabályokról is beszélgetnünk a gyerekekkel. Már  egy hónap eltelt, bizonyára van már mondanivalójuk, tapasztalatuk amiket itt csokorba lehet  gyűjteni,  s pl.  az életünk könyvébe  megörökíteni. ( igaz a leírásos része még ránk marad,  de  nagy kincs  lesz ez a későbbiek  során)
Rajzaikkal, festéseikkel  viszont ők is meg tudják  örökíteni az iskolát, az iskola  környékét, vagy akár, egy már  megtörtént iskola körüli kirándulás emlékét is
 Az e napi olvasás gyakorlatok:

A szokásos feladatok mellett ma egy új játék bevezetésre is  sor kerül.

Rejtvény két lépésben

Először  mondjunk  olyan szavakat amikben csak a tanult magánhangzók szerepelnek,  s azokat az elhangzás sorrendjében írják (jobb esetben nyomdázzák le , vagy a "XX.sz. palatáblára"  írják le) a gyerekek. Ügyelve arra is, hogy amennyiben egymás mellett szerepelnek  a magánhangzók akkor azok   írás vagy  nyomdázás  közben is egymás mellé kerüljenek szorosan, míg más esetekben  helykihagyással.
Érdemes  itt is segítségül  hívni az eddigi képoldalakat,  vagy akár   erre az alkalomra készített  képkártyákat , ha   nehézségekbe ütköznének a gyerekek.

 ibolya ,   iskolás,    cipő,      lila,     diófa,    gombolyag,     

 i o a          i o á         i  ő        i a      ió  a        o  o  a          

majd  ők  adjanak fel nekünk magánhangzókkal  megadott szavakat kitalálásra.

                  o ó                                    a a
      holló vagy olló ,             apa. anya, baba, mama,

Használhatják  az öő betűknél készített,   ujjra húzható betűket is - ki is egészíthetjük persze  ií -vel is, hiszen úgyis az  a cél, hogy  a tanulási folyamat végéig  bővüljön, és fejlődjön szókirakós  játékká.
 
 Weöres Sándor verséhez kapcsolódva "lófej széles ibolyá" - t is  készítettünk.
 
 
Alaklemez használat és a színkeverés  (sárga+kék) próbálgatása az, amit ehhez betűhöz kapcsoltam  - manuális/ művészeti  tevékenységként.
 
A tapogatható betűkkel való gyakorlást  ne  hagyjuk abba. Én azoknak a tanulóknak akiknek az olvasó lapok hangos felolvasása  még nem volt teljesen  jó, ezeket a betűket adtam kezükb rendszeresen, hiszen azok az ingerek amiket a bőrünk által jutnak el az  agyba  sokkal ősibbek, mint bármi más.
 
Freinet pedagógiájának egyik fontos alappillére  az érzékszervek sokrétű használata.