tizenhatodik nap
iI-íÍ betű
gyakorlás
Az első gyakorlat ma is a "blattolás"
í i a á o ó i ö ő á a í i á o a ö á ó í a i i ő a stb...
aó öá oó ió íá ai ái öá őo ií áa oi öa iá aó iő stb...
Az i betű kapcsán kézenfekvő az iskoláról, az eddigi iskolai élményekről esetleg a szabályokról is beszélgetnünk a gyerekekkel. Már egy hónap eltelt, bizonyára van már mondanivalójuk, tapasztalatuk amiket itt csokorba lehet gyűjteni, s pl. az életünk könyvébe megörökíteni. ( igaz a leírásos része még ránk marad, de nagy kincs lesz ez a későbbiek során)
Rajzaikkal, festéseikkel viszont ők is meg tudják örökíteni az iskolát, az iskola környékét, vagy akár, egy már megtörtént iskola körüli kirándulás emlékét is
Az e napi olvasás gyakorlatok:
A szokásos feladatok mellett ma egy új játék bevezetésre is sor kerül.
Rejtvény két lépésben
Először mondjunk olyan szavakat amikben csak a tanult magánhangzók szerepelnek, s azokat az elhangzás sorrendjében írják (jobb esetben nyomdázzák le , vagy a "XX.sz. palatáblára" írják le) a gyerekek. Ügyelve arra is, hogy amennyiben egymás mellett szerepelnek a magánhangzók akkor azok írás vagy nyomdázás közben is egymás mellé kerüljenek szorosan, míg más esetekben helykihagyással.
Érdemes itt is segítségül hívni az eddigi képoldalakat, vagy akár erre az alkalomra készített képkártyákat , ha nehézségekbe ütköznének a gyerekek. ibolya , iskolás, cipő, lila, diófa, gombolyag,
i o a i o á i ő i a ió a o o a
majd ők adjanak fel nekünk magánhangzókkal megadott szavakat kitalálásra.
o ó a a
holló vagy olló , apa. anya, baba, mama,
Használhatják az öő betűknél készített, ujjra húzható betűket is - ki is egészíthetjük persze ií -vel is, hiszen úgyis az a cél, hogy a tanulási folyamat végéig bővüljön, és fejlődjön szókirakós játékká.
Weöres Sándor verséhez kapcsolódva "lófej széles ibolyá" - t is készítettünk.
Alaklemez használat és a színkeverés (sárga+kék) próbálgatása az, amit ehhez betűhöz kapcsoltam - manuális/ művészeti tevékenységként.
A tapogatható betűkkel való gyakorlást ne hagyjuk abba. Én azoknak a tanulóknak akiknek az olvasó lapok hangos felolvasása még nem volt teljesen jó, ezeket a betűket adtam kezükb rendszeresen, hiszen azok az ingerek amiket a bőrünk által jutnak el az agyba sokkal ősibbek, mint bármi más.
Freinet pedagógiájának egyik fontos alappillére az érzékszervek sokrétű használata.