rR betű ismerkedés

ötvenegyedik nap
rR betű
ismerkedés

Tíz héttel ezelőtt kezdődött a  betűk tanulása. 1990-ben ezt írtam  ehhez  naphoz megjegyzésként naplómba: 
 
A gyerekek belelendültek a tanulásba.
Megmaradt a : szeretek iskolába  járni érzés bennük.
Kialakultak a tanulási stratégiáik.
Kezdik szabadon használni a műhely és pihenő sarkokat,  - Magukénak érezve.
Mindennek örülnek,  aminek tanulás a neve.
 
 
Hullám völgyek a tanulás és tanítás folyamán is vannak. S bár  próbáltam ezeket  a minimálisra  csökkenteni, - könnyebben megjegyezhető betűkkel, hosszabb  gyakorló egységekkel- , érzem most is a blog írása alatt, hogy az én lendületem is időnként meg-megakad. De ez így  természetes,  s jó is ha  átérezzük,  a saját bőrünkön tapasztaljuk, hogy a legérdekesebb legvonzóbb  dolog is  lehet  fárasztó, időnként nehezebben  elvégezhető, mint máskor.  tanulóink is  így vannak ezzel.
 
Minden gyerek és minden osztály is, más karakterű. A  tanító belátásra van bízva, hogy az olvasási  feladatokat milyen sorrendben-mennyi plusz idő ráfordítással végezteti el. A lényeg, hogy ne menjen addig  tovább a következő részre amíg  a feladatokat jó szinten nem teljesítették diákjai.
 
Nem szabad  leszakadni hagyni egyetlen  gyereket sem. Az olvasás  tudása  mindenkinek a birtokában kell hogy legyen  a folyamat végére. Ezt szolgálja  módszerem, amely a  Freinet pedagógia lényegi elemeire épít.
 
A következő betű  az rR betű.

 
Nem könnyű sem a hangoztatása, sem a betűkép rögzítése sem. A kis és nagy betű formája  jelentősen eltér  egymástól. Két teljesen  más  alakzatot kell rögzíteni, ami  az elmúlt időszak hasonló nagy és kisbetűs változatai után  bizony plusz  figyelmet, erőfeszítést igénylő  dolog.




A kép montázs tudatos megfigyelése, a rajta látható képek megjegyzése  eddigre már   jó színvonalra fejlődött tanítványaimnál.
A központi kép egy  rókakölyök. Sok mesébe szereplő "figura". Csalafinta,  másokat rászedő  "mese hős". talán egy mese  sincs  amelyben a  róka  pozitív szerepet kaphatna. Amilyen kettős a  róka figurája  a mesékben olyan  ambivalens volt  a gyerekek  viszonyulása is  "tetteihez". Voltak  akik jókat derültek  csalafintaságain,  másokat bosszantott. Semmiképp nem egy elfelejthető "figura", ezért is tettem  a központi helyre. Körülötte  nagy és kis rR betűket felsorakoztatva.

A montázson még   látható  ezen kívül - ami a  szokásos  sző gyűjtés kiindulója is egyben-

 
 
 
 
 

rózsa
retek
roller
repülő
Rózsaszín  Párduc -ami mamár  azt hiszem semmit sem  mond   egy  6 éves  gyerek számára-
+ a gyerekek  gyűjtései (reszelő, rakéta Rita, Robi stb)
Ha  a képek  felidézésével végeztünk jöhet a  betűk gyűjtése  és beragasztása kis és nagy betűs  csoportban. valamint a saját  hívókép  és  színezhető betűk beszínezése.

A kipontozott róka  körvonalának összekötésével,s színezésével a finommotorikai fejlesztését is segítjük
A két  betű rögzítést elősegíti még jobban, ha    tapogatható formában is mélyítik ismeretüket a  betűk körvonaláról.


 
 

A saját  betű oldalon a kapott helyett a kis és nagybetűk sora, és  a szavakban szereplő  rR betűk beragasztása, valamint a rajzok/képek  elhelyezése.
 
A nyitó-záró feladat lap most is nélkülözhetetlen, csakúgy mint az olvasó lap  feladatainak elvégzése  , ami most  olvasási és értelmezési- összekötős feladatokból áll.
 
S egy kis nyelvtörő-jókedv csinálóként a végére:
Répa retek mogyoró
Korán reggel
ritkán rikkan
a rigó