ötvenegyedik nap
rR betű
ismerkedés
Tíz héttel ezelőtt kezdődött a betűk tanulása. 1990-ben ezt írtam ehhez naphoz megjegyzésként naplómba:
A gyerekek belelendültek a tanulásba.
Megmaradt a : szeretek iskolába járni érzés bennük.
Kialakultak a tanulási stratégiáik.
Kezdik szabadon használni a műhely és pihenő sarkokat, - Magukénak érezve.
Mindennek örülnek, aminek tanulás a neve.
Hullám völgyek a tanulás és tanítás folyamán is vannak. S bár próbáltam ezeket a minimálisra csökkenteni, - könnyebben megjegyezhető betűkkel, hosszabb gyakorló egységekkel- , érzem most is a blog írása alatt, hogy az én lendületem is időnként meg-megakad. De ez így természetes, s jó is ha átérezzük, a saját bőrünkön tapasztaljuk, hogy a legérdekesebb legvonzóbb dolog is lehet fárasztó, időnként nehezebben elvégezhető, mint máskor. tanulóink is így vannak ezzel.
Minden gyerek és minden osztály is, más karakterű. A tanító belátásra van bízva, hogy az olvasási feladatokat milyen sorrendben-mennyi plusz idő ráfordítással végezteti el. A lényeg, hogy ne menjen addig tovább a következő részre amíg a feladatokat jó szinten nem teljesítették diákjai.
Nem szabad leszakadni hagyni egyetlen gyereket sem. Az olvasás tudása mindenkinek a birtokában kell hogy legyen a folyamat végére. Ezt szolgálja módszerem, amely a Freinet pedagógia lényegi elemeire épít.
A következő betű az rR betű.
Nem könnyű sem a hangoztatása, sem a betűkép rögzítése sem. A kis és nagy betű formája jelentősen eltér egymástól. Két teljesen más alakzatot kell rögzíteni, ami az elmúlt időszak hasonló nagy és kisbetűs változatai után bizony plusz figyelmet, erőfeszítést igénylő dolog.
A kép montázs tudatos megfigyelése, a rajta látható képek megjegyzése eddigre már jó színvonalra fejlődött tanítványaimnál.
A központi kép egy rókakölyök. Sok mesébe szereplő "figura". Csalafinta, másokat rászedő "mese hős". talán egy mese sincs amelyben a róka pozitív szerepet kaphatna. Amilyen kettős a róka figurája a mesékben olyan ambivalens volt a gyerekek viszonyulása is "tetteihez". Voltak akik jókat derültek csalafintaságain, másokat bosszantott. Semmiképp nem egy elfelejthető "figura", ezért is tettem a központi helyre. Körülötte nagy és kis rR betűket felsorakoztatva.
A montázson még látható ezen kívül - ami a szokásos sző gyűjtés kiindulója is egyben-
rózsa
retek
roller
repülő
Rózsaszín Párduc -ami mamár azt hiszem semmit sem mond egy 6 éves gyerek számára-
+ a gyerekek gyűjtései (reszelő, rakéta Rita, Robi stb)
Ha a képek felidézésével végeztünk jöhet a betűk gyűjtése és beragasztása kis és nagy betűs csoportban. valamint a saját hívókép és színezhető betűk beszínezése.
A kipontozott róka körvonalának összekötésével,s színezésével a finommotorikai fejlesztését is segítjük
A két betű rögzítést elősegíti még jobban, ha tapogatható formában is mélyítik ismeretüket a betűk körvonaláról.
A kép montázs tudatos megfigyelése, a rajta látható képek megjegyzése eddigre már jó színvonalra fejlődött tanítványaimnál.
A központi kép egy rókakölyök. Sok mesébe szereplő "figura". Csalafinta, másokat rászedő "mese hős". talán egy mese sincs amelyben a róka pozitív szerepet kaphatna. Amilyen kettős a róka figurája a mesékben olyan ambivalens volt a gyerekek viszonyulása is "tetteihez". Voltak akik jókat derültek csalafintaságain, másokat bosszantott. Semmiképp nem egy elfelejthető "figura", ezért is tettem a központi helyre. Körülötte nagy és kis rR betűket felsorakoztatva.
A montázson még látható ezen kívül - ami a szokásos sző gyűjtés kiindulója is egyben-
rózsa
retek
roller
repülő
Rózsaszín Párduc -ami mamár azt hiszem semmit sem mond egy 6 éves gyerek számára-
+ a gyerekek gyűjtései (reszelő, rakéta Rita, Robi stb)
Ha a képek felidézésével végeztünk jöhet a betűk gyűjtése és beragasztása kis és nagy betűs csoportban. valamint a saját hívókép és színezhető betűk beszínezése.
A kipontozott róka körvonalának összekötésével,s színezésével a finommotorikai fejlesztését is segítjük
A két betű rögzítést elősegíti még jobban, ha tapogatható formában is mélyítik ismeretüket a betűk körvonaláról.
A saját betű oldalon a kapott helyett a kis és nagybetűk sora, és a szavakban szereplő rR betűk beragasztása, valamint a rajzok/képek elhelyezése.
A nyitó-záró feladat lap most is nélkülözhetetlen, csakúgy mint az olvasó lap feladatainak elvégzése , ami most olvasási és értelmezési- összekötős feladatokból áll.
S egy kis nyelvtörő-jókedv csinálóként a végére:
Répa retek mogyoró
Korán reggel
ritkán rikkan
a rigó