A '80.as évek végén, '90-es évek elején ez még központilag meghatározott volt. (Esetleg lehetett választani 2 ajánlott könyvből) Később ebben sokkal nagyobb szabadságot kaptunk. Azt választhattuk amit akartunk . Ez nagyon jól jött nekem, mert csaknem teljesen fiú osztályomnak így Bálint Ágnes egyik kevésbé ismert regényét a HAJÓNAPLÓT választhattam. Gondoltam, hogy a történet tetszik majd nekik, és hajlandók lesznek az olvasás erőfeszítéseit is megtenni azért, hogy megtudják mi történik a fiúkkal azon a bizonyos nyaraláson.
A kötelező olvasmányokat én mindig együtt olvastattam el a gyerekekkel. 10-15 perc hangos olvasással, a nap elején. Így maga az olvasás is közös élmény volt. No meg az, az 1-2 mondat is amit összegzésként leírtunk az olvasott részről. Így a könyv elolvasásakor már egy összefoglaló is rendelkezésükre állt.
Az az osztályom amelyiknek a Hajónaplót választottam tele volt zeneiséggel, humorral, és "nagyfiúskodással is", s így sokszor hallgattak rapp-et. Ebből jött az ötletem, hogy akkor foglaljuk össze röviden egy rapp-be a történetet, s mutassuk meg a többi osztálynak is.
A verset közösen alkottuk, és hamar megtanulták, s hozzá adták a rapp-mozdulatokat is, csakúgy mint az baseball sapkás öltözetet.
Hatalmas sikere volt az iskola diákjai előtt, - persze bevezetőben tájékoztattuk a közönséget, hogy a kötelező olvasmány zanzásított változatát hallják-
Olyan mélyen beívodott, a fejükbe, hogy négy év , múlva mikor ballagtak, felemlegették az élményét, s még el tudták mondani a verset is.
Persze azért ennél több volt a feldolgozásban. Egyrészt elvittem Őket a Közlekedési Múzeumba ahol gyönyörű hajó maketteket láttunk, másrészt munka kártyákból választhattak, s érdeklődésüknek megfelelően egyedül vagy csoportban hozhatták létre a saját összefoglalójukat, amelyet aztán természetesen közösen meghallgattunk.
Ramóna rapp
Hajóm, Ramónám, siklik a vízen,
Messze a part, hát üzenem Neked,
E-mailt vagy fax-ot küldhetsz csak nekem.
A gombócokból nem jutott nekem,
így, sült keszeggel tömöm a
fejem.
Kópé az orrban lesi a vizet,
Radó hosszan bámulja az eget.
Hajónaplóm az asztalon hever,
Írni most nincs mit, mitévő legyek?
Szunya az ágyon segítene,
ha nem sütne ,a kabinba be,
ha nem sütne ,a kabinba be,
Az aranyló korong a fejem felett.
Sütő harangunk nem bírta a tüzet,
Így ételünk most, agyaggal kevert.
Szögről levett szalonna az ebéd.
Kópé máris elcsente a felét.
Várom az estét, hogy meglessem,
a zuhogó kövén,
alkonyi fényben tündöklő,
alkonyi fényben tündöklő,
barázda billegetőt!
Nem félek csúzlis haverok,
Hogy ki itt az úr, én megmutatom,
Hogy ki itt az úr, én megmutatom,
Repültök ám, mint a madár,
Ha egyszer
Kópénk a ladikba száll.
Hajóm, Ramónám, siklik a vízen,
Messze a part, hát üzenem Neked,
E-mailt vagy fax-ot küldhetsz csak nekem
Ranóna1.
Sorold fel milyen módon, lehet a
hajókat mozgásba hozni a vízen! (Segítenek a képek, és a hajózás történet írás
is.)Te melyiket képzeled el leginkább
a fentiek közül a Ramónának? Rajzold le, minél részletesebben, és kiszínezve is
természetesen.
Ramóna2.
Ha te tiéd lenne a RAMÓNA milyen színűre festenéd, és hova utaznál el vele? Készítsd el Ramónád rajzát színesben, s a legérdekesebb
kalandodat írd le hajónaplódba!
Ramóna 3.
Válaszd ki az alábbi partok közül, amelyik Neked legjobban
tetszik és, rajzold / fesd le egy papírra,
majd írd le, hogy milyen események történtek Veled a kikötés után ezen a
lakatlan szigeten!
Ramóna 4.