Szabadszöveg és a kötelező olvasmány kapcsolata. Hajónapló / Bálint Ágnes

A kötelező olvasmányok elolvastatása is  ad  némi kihívást a pedagógusnak. Az olvasottak feldolgozása aztán még inkább.

A '80.as  évek  végén, '90-es  évek elején ez  még  központilag meghatározott volt. (Esetleg  lehetett választani 2  ajánlott könyvből) Később  ebben sokkal nagyobb szabadságot kaptunk. Azt  választhattuk amit akartunk . Ez nagyon jól jött nekem, mert csaknem teljesen fiú osztályomnak így   Bálint Ágnes  egyik kevésbé ismert  regényét  a  HAJÓNAPLÓT választhattam. Gondoltam, hogy a történet tetszik majd nekik, és  hajlandók lesznek   az olvasás erőfeszítéseit  is megtenni  azért, hogy  megtudják mi  történik a fiúkkal azon  a bizonyos   nyaraláson.
 
A kötelező olvasmányokat én  mindig együtt olvastattam el  a gyerekekkel. 10-15 perc   hangos olvasással, a nap elején. Így maga az olvasás is  közös élmény volt. No meg az, az  1-2  mondat is amit összegzésként  leírtunk az olvasott részről. Így a könyv  elolvasásakor már egy összefoglaló is   rendelkezésükre  állt.
 
Az az osztályom amelyiknek a Hajónaplót választottam tele volt  zeneiséggel, humorral, és  "nagyfiúskodással is",  s így  sokszor   hallgattak rapp-et. Ebből jött az ötletem, hogy akkor  foglaljuk össze  röviden egy rapp-be  a történetet, s  mutassuk meg a többi osztálynak is. 
 
A verset közösen alkottuk, és hamar  megtanulták, s  hozzá  adták a rapp-mozdulatokat is, csakúgy mint az baseball sapkás  öltözetet.

Hatalmas  sikere  volt az iskola diákjai előtt, - persze bevezetőben   tájékoztattuk a közönséget, hogy a  kötelező olvasmány zanzásított változatát hallják-


Olyan mélyen beívodott, a fejükbe, hogy  négy év , múlva mikor  ballagtak, felemlegették az élményét, s még  el tudták mondani a  verset is.

Persze  azért  ennél több volt  a feldolgozásban. Egyrészt elvittem  Őket a Közlekedési Múzeumba ahol gyönyörű hajó maketteket  láttunk, másrészt  munka kártyákból választhattak, s  érdeklődésüknek megfelelően egyedül vagy  csoportban    hozhatták létre a saját összefoglalójukat, amelyet  aztán természetesen közösen meghallgattunk. 

Ramóna rapp

Hajóm, Ramónám, siklik a vízen,
Messze a part, hát üzenem Neked,
E-mailt vagy fax-ot küldhetsz csak nekem.


A gombócokból nem jutott nekem,
így, sült keszeggel tömöm a fejem.

Kópé az orrban lesi a vizet,
Radó hosszan bámulja az eget.

 
Hajónaplóm az asztalon hever,
Írni most nincs mit, mitévő legyek?

Szunya az ágyon segítene,
ha nem sütne ,a kabinba be,
Az aranyló korong a fejem felett.

 
Sütő harangunk nem bírta a tüzet,
Így ételünk most, agyaggal kevert.

Szögről levett szalonna az ebéd.
Kópé máris elcsente a felét.

 
Várom az estét, hogy meglessem,
a zuhogó kövén,
alkonyi fényben tündöklő,
barázda billegetőt!

Nem félek csúzlis haverok,
 Hogy ki itt az úr, én megmutatom,
Repültök ám, mint a madár,
Ha  egyszer Kópénk  a ladikba  száll.


Hajóm, Ramónám, siklik a vízen,
Messze a part, hát üzenem Neked,
E-mailt vagy fax-ot küldhetsz csak nekem
 
 

Ranóna1.


Sorold fel milyen módon, lehet a hajókat mozgásba hozni a vízen! (Segítenek a képek, és a hajózás történet írás is.)Te melyiket képzeled el leginkább a fentiek közül a Ramónának? Rajzold le, minél részletesebben, és kiszínezve is természetesen.
 



Ramóna2.
Ha te tiéd lenne a RAMÓNA milyen színűre  festenéd, és hova  utaznál el vele? Készítsd el Ramónád rajzát színesben, s a legérdekesebb kalandodat írd le hajónaplódba!



 
Ramóna 3.
Válaszd ki az alábbi partok közül, amelyik Neked legjobban tetszik és, rajzold / fesd le egy papírra, majd írd le, hogy milyen események történtek Veled a kikötés után ezen a lakatlan szigeten!
 
Ramóna 4.

Készíts a könyvnek új borító tervet. (Író, cím, rajz)
Majd 4-5 mondatban írd le, hogy miről szól vagy miért érdemes  elolvasni ezt a könyvet!
 
Ramóna 5.
Melyik könyvet   mutatják be  az alábbi  írásokat?
Van- köztük olyan  amelyet  szívesen megismernéd, elolvasnád?