Írott betűk tanítása Freinet-s gyakorlatomban 2.rész: l-b-h-k



A következő egység  , az l-b-h-k-betűk tanítása  volt, hiszen mindegyik  ugyanúgy kezdődik. Már talán írtam, de  megismétlem itt is, hogy én az  írott betűk tanítását mindig akkor kezdtem el amikor a nyomtatott betűk tanítása  már  befejeződött. Így az  egyáltalán nem okozott problémát  már számukra, hogy apró különbségeknek milyen fontos  szerepe  van a betűt illetően. Hiszen azt már megtanulták a nyomtatott betűk  tanulása  folyamán. Sőt  itt épp  az  volt a könnyebbség számukra, hogy azonosan kezdődnek ezek a betűk.

S , hogy miért is azonnal értelmes  szavak írásával  gyakoroltak? Nagyon egyszerű a magyarázat. A Freinet pedagógiában  igen fontos szerepe  van az un. szabad szövegnek.
 
Freinet  elsők között egy  betű nyomdát  vásárolt  tanítványainak, hogy  azzal  tudják  saját  szövegeiket megalkotni és  persze   sokszorosítani is.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Az én osztályaimban is volt   betű nyomda (KIS BETŰS) , amelyet az olvasás tanulás sorrendjében  kaptak meg betűkként. S mire az írás tanítás elkezdődött, addigra  Ők már készítettek saját   - nyomtatott- szövegeket.  (Sőt már az első osztály újságunk is  megjelent az előtt, mielőtt az írott betűk tanítása elkezdődött volna  Kedvenc betűm címmel.)
 
 
 
 
 
 
 

Így számukra  az a legtermészetesebb  dolog volt, hogy a betűk, a szavak megjelenítésre  valók, s meg kell tanulni pontosan ahhoz, hogy használni tudják
 
 
. Az év eleji befektetés - a betűk jellemzőinek pontos megismerése,  keresése, olvasási gyakorlatok felépítése itt is kamatozott. Ki lehetett hagyni az értelmetlen  betű alakítási technikákat