Munkakártyák a matematika témáihoz

Munkakártyákat  akkor készítettem, matematikához, amikor 
  • új fogalmat  akartam  érthetőbbé tenni, s ezt maradandó  formában rögzíteni is , hogy bármikor, elővehető, újra olvasható legyen a gyerekek számára
  • vagy amikor a gyakorlását  akartam egy kicsit színesebbé, érdekesebbé, élet közelibbé tenni.
Munkakártyát készíteni önmagában is  jó  dolog. Alkotási folyamat. A kép keresésétől, a ráírt szöveg megfogalmazásán át végig. A napi tapasztalatok átgondolásából  jön létre, hiszen az ott felmerülő problémák megoldására kíván  segítséget adni.

Ezekből mutatok be most egy  párat.


 
Ez egy játszós munkakártya, amely használható egyedül és csoportosan is.  A számok egymás utániságának sorrendjét és a sorszám  fogalmát  is gyakoroltatja, de az olvasás gyakorlására  is szolgál.
Egyszerű lánc-szóalkotás, csak itt nem  kitalálni, hanem  megtalálni kell a következő szót. Ami egyfelől betű keresést is jelent, másrészt a szavak elolvasása révén  olvasás gyakorló feladat is. Több megoldású lehet, bár azonos 50 szó olvasásából áll, de azok sorrendje, helye más  és más  lehet.
Ez a két  munkakártya  a geometria témakörből, négyzet -téglalap és háromszögek alakjának, fogalmának rögzítésre szolgál, összekapcsolva  egy montázs készítéssel.Már első osztályban is jól használható. De két év múlva  emlékeztetőül elővéve, már  a rajz tantárgyhoz kapcsolható emlék és élmény kép lesz a az épített környezet témakörében, vagy a XX. sz.  festészeti irányzatokhoz (kubizmus)
Ezt a  munkakártyát  egy  tanulóm  kreativitása hozta létre. Meg akartam őrizni általa  tanítványom nagyszerű ötletét. A gomb varrás tanulása , gyakorlása  során  a felvarrt gombját kiegészítette  rajzzal. (Bal felső sarok) Ez késztetett  képek keresésre, és ennek a munkakártyának az elkészítésre. A  varrás  folyamata  azért nincs rajta ,mert azt  meg kell mutatni a gyereknek.

Ezek már  kombinatorikai  feladatok különböző szinteken Míg az elsőt akár egy  hat-hét éves  is  el tudja végezni, a telefonos  már harmadikos  vagy negyedikes  szintnek megfelelő.  

A szorzás fogalmának megértésére  készített munkakártyák, amelyek  viszont nagyon fontosak, mert  egy feladat értelmezése múlhat rajta, hogy  valamit 5x4 vagy 4x5 nek  írunk le. Holott eredményét tekintve  ugyanazt kapjuk. Viszont egy szöveges  feladatban nagy jelentősége  van pl.  a  sor  vagy oszlop  szavaknak. S ha  a gyerek nem látja  "maga előtt" , az olvasott szöveget képi szinten,  az értelmezése félre  csúszhat.
Ez a  "ház"  , adatközlő munkakártya, amely  bármikor  elő vehető volt  ellenőrzésre
 
 
 
 Az egyik kedvencem amit matematika témára készítettem. A gyerekek is nagyon szerették a hattyúk, meg a párás  kép miatt. Balatont idéző, s e miatt sokat  vették kézbe is. Feladatát tekintve  viszont az irányok gyakorlására  szolgál, összekötve  számlálással.

A harmadikos tananyag több területét  sűríti magába ez az egyetlen  munkakártya. Pontos szövegolvasás és szövegértés szükséges  a jó megoldáshoz. (bár választható volt  belőle, csak az utolsó, pirossal írt,  gyakorló rész is.) A  többi feladat a törtek  ábrázolásáról, és számolásáról szól.
 
Ez egy elsős  munkakártya. Mivel már  tudtak olvasni  amikor a szöveges  feladatokat  vettem velük, így természetesen  nekik maguknak kellett elolvasni a  feladatot. Az értelmezésben csak az után segítettem  ha egyedül megbírkózott az olvasással.  A feladatok itt nem különösebben  nehezek, hiszen csak számlálgatásból állnak, meg  azok összehasonlításából.
Azonban, az út, a feladat  elvégzéséig  végigvezeti  a tanulót a szöveges  feladat fontos részein.
Elolvasás, annak értelmezése, megértése, számolás (itt számlálás) megtétele, és  a válasz megfogalmazása.