Nagy tájegységek gyakorlása -munkakártya-

A tanulás , a haladás vágya a pedagógiai munka  alapja. Nincs olyan  helyzet amiből ne tanulna az ember  valami fontosat.
 
Az a szemléletem, hogy  mindenkinek  érthetővé,  és megtanulhatóvá tegyem az aktuális év  törzsanyagát, követelményét mindig új és újabb megoldásokra  sarkallt. Azt  már  írtam   valamelyik bejegyzésemben, hogy a legelsők között volt fontos számomra, (1991-ben) hogy számítógép legyen az osztályomban. S nagyon örülök, hogy innentől kezdve   nyugdíjba vonulásomig mindig  volt is   a gyerekek számára  biztosított számítógép. Amelyet  nemcsak újság készítésre, hanem  modern "munkakártyák" készítésével a különböző tananyagok megtanításásra is használtam.
 
Mióta  ezen blogomat  írom, nagy bánatom volt, hogy a speciális - modern  munkakártyáimat nem tudtam bemutatni, mert a ppt. kiterjesztéssel nem tudom ide   feltenni  őket.
 
Ha nem is tökéletesen tudom  ezt most helyettesíteni video technikával, de azért ad  vissza  új "tudományom" ebből valamit.
 
A  negyedikes  környeztismeret tananyagban  igen  fontos szerepet tölt be  a  nagy tájegységek  nevének és elhelyezkedésének  megtanulása. Ahhoz, hogy ez jól rögzüljön  sok  gyakorlásra  van szükség. Több ok miatt is.
 
  • Egyfelől meg kell tanulni olyan  kifejezéseket amik egy 9-10 éves gyerek számára nem mindennapi   fogalmak (középhegység, alföld, nagy tájegység ....)
  • Másrészt elhelyezkedést tudni kell megnevezni a térképen.
  • Legfontosabb ok azonban, ami miatt ennek megtanulása  szükséges, hogy a   földrajzi ismeretek, kifejezések elsajátításának módját is meg kell tanulni.  S nemcsak azoknak  akiknek ez  valamiért  érdekesebb, könnyebben megjegyezhető, hanem  mindenkinek.  Nem olyan egyszerűen  fejbe menő dolog ez.
 
Ehhez készítettem én  több ppt-s anyagot is, s most végre sikerült  egy kis mozgó prezentációval ezt   ide is láthatóvá tenni. Nekem ez nagy kihívás volt, mivel autodidakta módon tanulom ezeket az új dolgokat , viszont nagy öröm is egy egy siker.
 
 
Sajátélményű tanulás is persze - ami a Freinet pedagógia egyik fontos pontja-. A vágy és annak eléréséhez vezető út maga. A gyerekek is  így működnek. Hihetetlen nagy energiákat tudnak befektetni abba  ami  érdekli őket, ami  fontos számukra. S  céljaik elérése  érdekében képesek megtanulni olyan ismeretek is amire egyébként nem is vágynak különösebben .

Ahhoz most még nem volt kellő  energiám, - mert nagyon izgatott, hogy sikerül-e  megvalósítanom  amit kitaláltam-, amit ppt-ben csináltam. 8-10 variációt készítettem a gyakorlásra, ahol mindig más sorrendben jelentek meg a tájegységek, Így a gyakorlás változatossá , érdekessé, izgalmassá vált.
Természetesen lehetett  egy dia-lap újra és újra megnézésével is tanulni -kinek mi volt  a célra vezetőbb-.