A tanulás , a haladás vágya a pedagógiai munka alapja. Nincs olyan helyzet amiből ne tanulna az ember valami fontosat.
Az a szemléletem, hogy mindenkinek érthetővé, és megtanulhatóvá tegyem az aktuális év törzsanyagát, követelményét mindig új és újabb megoldásokra sarkallt. Azt már írtam valamelyik bejegyzésemben, hogy a legelsők között volt fontos számomra, (1991-ben) hogy számítógép legyen az osztályomban. S nagyon örülök, hogy innentől kezdve nyugdíjba vonulásomig mindig volt is a gyerekek számára biztosított számítógép. Amelyet nemcsak újság készítésre, hanem modern "munkakártyák" készítésével a különböző tananyagok megtanításásra is használtam.
Mióta ezen blogomat írom, nagy bánatom volt, hogy a speciális - modern munkakártyáimat nem tudtam bemutatni, mert a ppt. kiterjesztéssel nem tudom ide feltenni őket.
Ha nem is tökéletesen tudom ezt most helyettesíteni video technikával, de azért ad vissza új "tudományom" ebből valamit.
A negyedikes környeztismeret tananyagban igen fontos szerepet tölt be a nagy tájegységek nevének és elhelyezkedésének megtanulása. Ahhoz, hogy ez jól rögzüljön sok gyakorlásra van szükség. Több ok miatt is.
- Egyfelől meg kell tanulni olyan kifejezéseket amik egy 9-10 éves gyerek számára nem mindennapi fogalmak (középhegység, alföld, nagy tájegység ....)
- Másrészt elhelyezkedést tudni kell megnevezni a térképen.
- Legfontosabb ok azonban, ami miatt ennek megtanulása szükséges, hogy a földrajzi ismeretek, kifejezések elsajátításának módját is meg kell tanulni. S nemcsak azoknak akiknek ez valamiért érdekesebb, könnyebben megjegyezhető, hanem mindenkinek. Nem olyan egyszerűen fejbe menő dolog ez.
Ehhez készítettem én több ppt-s anyagot is, s most végre sikerült egy kis mozgó prezentációval ezt ide is láthatóvá tenni. Nekem ez nagy kihívás volt, mivel autodidakta módon tanulom ezeket az új dolgokat , viszont nagy öröm is egy egy siker.
Sajátélményű tanulás is persze - ami a Freinet pedagógia egyik fontos pontja-. A vágy és annak eléréséhez vezető út maga. A gyerekek is így működnek. Hihetetlen nagy energiákat tudnak befektetni abba ami érdekli őket, ami fontos számukra. S céljaik elérése érdekében képesek megtanulni olyan ismeretek is amire egyébként nem is vágynak különösebben .
Ahhoz most még nem volt kellő energiám, - mert nagyon izgatott, hogy sikerül-e megvalósítanom amit kitaláltam-, amit ppt-ben csináltam. 8-10 variációt készítettem a gyakorlásra, ahol mindig más sorrendben jelentek meg a tájegységek, Így a gyakorlás változatossá , érdekessé, izgalmassá vált.
Természetesen lehetett egy dia-lap újra és újra megnézésével is tanulni -kinek mi volt a célra vezetőbb-.