A Freinet pedagógiáról dióhéjban 3.- műhelysarok nélkülözhetetlensége

Ha egy gyereknek lehetősége van szabadon,
 rajzolni,
 festeni,
 agyagozni, 
bábozni, 
origamizni, 
szerelni, 
kézimunkázni,
nyomdázni,

 akkor Ő élni fog vele. 

Ehhez csak egy kis térre van szükség, 
ahol a szükséges eszközök elhelyezhetők. 

Általában a terem valamelyik sarkát jelöltem ki erre, polcokkal, és 1-2 paddal /székkel Ha csoportosan akartak elkészíteni valamit akkor úgyis elvitték az eszközöket oda ahol kényelmesen elfértek. 


Ebben a formában persze nem működőképes
 az én ecsetem,
én festékem, 
én ollóm és 
én vonalzóm szemlélet. 


Ezt csak közös eszköztárral lehet megoldani , 
amelyből mindenki szabadon vehet, felhasználhat, 


Az ÉN szerepe , hangsúlya teljesen máshova esik! 

Én szabadidőmben "csinálni  akarok valamit",
ami nem tartozik közvetlnül a tárgyak
valamelyikéhez!
ehhez persze  eszközökre, különböző anyagokra, műveleti munkakártyák kézközelben levésére van szükség. Ezért a  technikai  jellegű munka és műveleti kártyák a műhelysarokban kaptak helyet, s persze  folyamtosan  bűvültek is.  Negyedik  végére már vaskos  "könyvet" eredményezett.

Legpraktikusabb erre a  gyűrűs mappa, amelyből bármikor kivehető és visszahelyezhető az épp használni   kívánt lap.. 
Ugyanakkor

Ha én vettem el az adott eszközt, 
én vagyok felelős a visszahelyzésért is. 

Mindenki azt hitte-míg nem látta  a valóságban- , hogy ennek a szabálynak a begyakorlása, hosszú idő. De nem így van! Meglepően gyorsan kialakul a gyerekekben, hogy a tevékenységükhöz- a szabadságukhoz - hozzátartozik a tárgyak visszahelyezése is a helyükre.
Olyant sem tapasztaltam, hogy egy csoport ráhagyta volna egy valakire a rendrakást, és a többiek mentek volna játszani vagy mást csinálni.


 A műhelysarok relaxációs , pihentető, és alkotó tér. 

 Ahova el lehet vonulni- akár egyedül vagy ketten hárman is
 és azzal lehet foglalkozni, tevékenykedni 
ami a gyerekeknek épp fontos


  Freinet a prioritások megfogalmazásban jóval megelőzte korát gondolkodásban,
hiszen a pszichológia tudománya alig 20 éve foglalkozik az un. FLOW állapottal, jelenséggel. Márpedig semmi más, vagy különös dolog nem történik ezekben az un. szabad alkotási időkben, mint annak a belső összhangnak létrejötte,  amit Csíkszentmihályi a FLOW állapotnak ír le.

Csupán néhány eszköz, 
egy kis tér s talán a legfontosabb,
 a szabad döntés meghozatalának lehetősége,
 elismerése szükséges hozzá.

 Mielőtt kialakítjuk azonban számot kell vetni magunkkal. Át kell előre gondolni, hogyan fogjuk érezni magunkat, ha a gyerek még , /vagy már,/ a műhelytérben akar tevékenykedni, mi meg a pl. matek feladatot érezzük fontosabbnak. Miként reagálunk majd erre a helyzetre magunkban. és hangosan?

Itt is , mint az összes  Freinet"technikánál"  a legpontosabb és legbiztosabb   vezetőnk  saját  magunk vagyunk. Ha már  átéltük, azt, hogy valaminek az elkészítése  fontosabb volt az adott  a pillanatban, mint egyszerre lépni a többiekkel, akkor megértjük, hogy ez nem dac, vagy ellenállás, hanem  felelősségvállás magunkért. Tervezni tudás is,
 Hiszen azt  mindenki tudja egy  Freinet osztályban, hogy a reggel megbeszélt, kijelölt  feladatok mely része az amit  el kell végezni, s  melyek azok  amelyek   átütemezhetők egy másik  napra. ? S azt is nagyon hamar  megtanulja  egy  gyerek a Freinet osztályban, hogy nemcsak  lehetőségei, hanem kötelezettségei is vannak. DE abban legtöbbször dönthet, hogy milyen sorrendben  végezi el, mennyi időt  fordít rá?

S ezzel máris   egy másik  fontos  Freinet technikához érkeztünk, a heti és napi tervezéshez. melyet a következő bejegyzésben  fogok részletesebben   elmondani.
Viszont az talán már  az eddigiekből is látható, hogy a Freinet  pedagógia  nem különböző technikák, eszközök véletlenszerű együttese. Épp ellenkezőleg. Nagyon is  komoly, -egymással összefüggő technikák rendszere, amelynek minden  eleme azt a célt szolgálja, hogy a gyerekek minél szélesebb körű tapasztalatra, tudásra  tegyenek szert mentális, és kognitív szinten is.

Nem tanagyagok letudása a Freinet padagógia, 
hanem egy olyan szemléletrendszer, 
amiben a gyerekek 
a szabadság és  felelősség egymásra gyakorolt hatását is 
 elsajátítják, gyakorolják 
 a tananyagok mellett.