A 4-5-6-os számfogalom játékokkal történő kialakításáért. 2.rész

 A  tevékenykedtetés, alap a számfogalom 10-es körben való kialakításában. Évszázadok  alatt  kiforrott, bebizonyított   módszer,  a kívánt  eredmény eléréséhez. Mamár sok, -a mai  gyerekekhez idomolú játék  van- forgalomban,  többnyire  a 4-5 éves korosztályt  megjelölve célközönségként. Azonban az elsős korosztálynak a tudatos, műveletekkel összekapcsolt, számlálásból számolásba  áttérő  rendszerének is kiváló  tevénységközpontú játékáva  válhat. Csak a játékszabályokon kell kicsit változtatni, s  máris  remek  játéklapunk, és játékelemeink lesznek a bevésődésig ismétlődő gyakorlatokhoz. Mert  az  tény, hogy nagyon -nagyon sok  számláláson keresztül visz el az út  addig, hogy automatikus  legyen  bennünk a  válasz, hogy mennyi pl 8-ból 6 vagy 9-ból 3 . Az első osztálynak az a feladata,hogy  az automatikus  választ a  kiépítésük. Nyílván vannak gyerekek akik ezeket az összeadásokat, kivonásokat mint a  verseket, képesek   memorizálni, de  a többségnek azért   manuális  gyakorlásokra van szüksége.  

A következő Djeco-s játék  szabályának átalakítása, is  ezt szolgálja. Sokszor elvégezni (most éppen a 4-5-6 os körben ) összeadásokat, kivonásokat. (Később  folyamatosan bővítve,  10-ig alkalmazható ez a játék.)

 A négy különböző összetételű játéklap segít abban, hogy  fenntartsa a figyelmet. A dobókocka véletlenszerű dobásaival kiköszöbölhetjük a gyerekek  "praktikus" de  egyáltalán  nem a tudást elősegítő, hanem épp azt elkerülő "szabályszerűséget alkalmazó" munkalapi feladokat. a " Pl Ja az eredmény mindig eggyel kevesebb/vagy több (!) felismerése után , már  a műveletet el sem olvasva, csak az eredményt  beíró  munkát)



Az egyik legdivatosabb "tevékenykedtetési  mód" a munkafüzetek, gyakorló könyvek oldalain, a színezd, rajzold  feladatok. Én valahogy mindig  ösztönösen ódzkodtam ezektől, és kihagytam,  Most azonban már  tudom is  , hogy miért volt bennem  ennek a feladattipusnak az elutasítása. Holott a rajzolást az egyik legfontosabb megnyílvánulási  formának tartottam / tartom a gyerekeknél. Az életünk  fontos , napi rendszerességű  része  volt  Freinet-s osztályaimban az élmények, érzések   rajzban is történő  megörökítése. 

Mi a probléma akkor a  színezd, rajzold  feladatokkal  a számolás , számfogalom  gyakorlása  terén?

Kétségtelen, hogy amíg  a gyerek  színez : pöttyöket, lepkéket , macikat stb,  tevékenykedik CSENDBEN(!), azaz  jól elvan. Azonban pont ez a probléma is  vele.  A színezés , rajzolás, meditatív  tevékenység . A gondolatok szabad  áramlását teszi lehetővé, pihentető, nyugtató. Ami azt a folyamtot  akasztja meg ami a számolásban aktivizákódik az agyban. Fókuszt  a mennyiségekre. A számolás egy igen koncentrált  figyelmet  kívánó tevékenység, messze  áll a rajzolás okozta  ellazulással.  A  gyerekek pontosan reagáltak is erre az oda nem illlő feladatra.

Vagy " kiléptek " a számolásból és szépen kiszínezték a kívánt alakzatot. elengedve  magát  a számolási részt,S aztán megint  újra  "beléptek" újabb ráhangolási idővel persze. Az ehhez  kapcsolódó bizonytalanság, a hol is  vagyok, mit is kell csinálnom (?) , pontosan meglátszik a szemükben.

Vagy kapkodva, kusza vonalakkal  nyagyjából színeztnek . hiszen a matematika feladat megoldását már elvégeztek fejben,s  teljesen felesleges   tartva  (jogosan) a  színezgetést mellé. megpróbálják megőrizni a korábbi koncentrációis  szintet. 

A  matematika  alapfogalmak  (hozzáadás, kivonás, szorzás, osztás) algoritmusaira  épül. Ami  koncentrált  figyelmet, szabályszerűségek észben tartását követeli, ami  manuális tevékenykedés (rakosgatás, pakolgatás, golyók tologatása az abakuszon  ) a tapasztalatok szavakba öntése során rögzül, tárolódik tartósan. 

 A  színezgetés megakasztja, sőt  teljesen ki is zökkenti a gyereket a számlálásból, számolásból. Így a  hatékonyság  ellen  működik. Amíg kiszínez egy formát, az alatt legalább 1 de lehet, hogy 2-3  számolást is  elvégezhetne. Azaz gyakorolná a számolást. Az idő persze a rajzolással is jól elteleik, csak  nem arra  fordítódik amire kellene.

Ugyanakkor a szinekkel  jelzett  változások -szemléletességük miatt-  fontosak a tanulás ezen szakaszában is- 

A következő játék a színekre és  tevékenységre  épül. Nem kell színezgetni, viszont  a színek segítenek a tapasztalatszerzésben  a 4-5-6 számkörben összeadás és kivonás területén is.  

Használhatjuk  mindkettőre egyazon készletet. Elkészítése  roppant  egyszerű, a gyerekek kis  segítséggel maguk is elkészíthetik.






Ha  van  kézügyben akkor persze  nagyon jó a jó, öreg  öreg  abakusz! Nincs  másra szükség,  csak egy papír, vagy textil csíkra amivel leválasztjuk  (jobb oldalra  tesszük a használaton  kívüli golyókat, mintha  ott sem lennének)  és csak a  bal  oldalon lévő  golyókkal  végeztetünk műveleteket. )

De megodható másként is a  sok gyakorlást  ígényló  tevékenység  gesztenyékel, apró  játékokkal. golyókkal stb.. A lényeg, hogy végezzék el manuálisan is a hozzáadást és az elvételt .