Vertikálisból a horizontálisra váltás a kulcsa

  a szorzótábla  tanításnak, tanulásnak, épp úgy mint az egész oktatási szemléletváltásnak

Mint cseppben a tenger , igazán jól szemléltei és  érthetővé is teszi ezt a szorzótábla tanítás-tanulás  folyamata, hogy  hogyan kell átstruktúrálni a módszertant .

Gyakori a múltba révedő  skandálás , mint technika akár a  40-es korosztályban is. 

Miközben a mai   alfa  generáció, már egy teljesen  más  kultúrában, tanulási  trendben  nő fel. Számukra már  nem értelmezhető   az a fajta  monoton, mechanikus, egy ingeres- szabálykövető  szemlélet, amit a  szülők, tanítók, tanárok  képviselnek ezen a téren. 

A  pedagógusok részéről  leginkább a szigort és büntik széles skáláját tapasztalom. 

A gyerek magára hagyásást tulajdonképpen. 

Az egyesek, a mindennapi szorongatások, röppdolgozatok  nem a problémmegoldás, hanem a  problémával szembeni tehetetlenség példaképei, valamint  a megoldás  kihelyezésése a szülőkre, a gyerekre. Mindegy, hogy hogyan, de  tanulja  meg.  

Felmerül  három  alapkérdés 

1. Meg lehet-e  tanulni a szorzótáblát  sokszori és rendszeres  gyakorlás  nélkül? 

                          A  válasz egyértelműen NEM

2. Ha  a hagyományos  -unalomig ismétlődő skándálásra se  idő, se mód nincs már,  van- e más  hatékony  eszköze  pedagógusnak ? 

                         A  válasz egyértelműen  IGEN

 3. MI a módszertana akkor?

                         EGYSZERŰ:  TANÍTSUK   HORIZONTÁLISAN

                          vízszintesen megjelenítve,  és  még ezt is  középen osszuk két részre.

Pl  : 2.   4,   6 ,   8.   10,  12 , 14,  16, 18,   20    

Ha minden sorozatban kiemeljük az 5-szörös  szorzatot , s ahhoz viszonyítva  gyakoroltatjuk  jobbra-balra   a szorzásokat, akkor  sokkal hamarabb eredményes lesz munkánk , mint a régi  módszerrel. 

Hiszen a látás,  a térbeli tájékozodás viszszintesen   sokkal begyakoroltabb , egyszerűbb, mint  vertikálisan. Amellett ha azzal segítjük  a gyereket, hogy a két szélső érték között , középen is van egy  támpont számára, akkor meggyorsítjuk  a  teljes    sorozat  megtanulását  

.S ez egy közés  célja  gyereknek és tanítójának egyaránt. 

Amellett  megtanul szorzótáblát  tanulni is !  Így már nem kiszolgáltatott alanya a folyamtnak, hanem önállóan  birtokolni  tudja a folyamatot. 

Persze  sok gyakorlásra  van szükség. de ha  előtte  lehet ez a  sorozat, amikor már  rögzült   egy-két , három elem belőle, akkor már  oda sem néz, mert   gyorsabb már a válasz, mint  a megkeresése a  sorban. S egyre  több támpont - azaz biztos  , rögzült  tudás - segíti. 

Ez , önjutalmazó siker  , ami  új és újabb erőfeszítésekre  sarkallja. Már  nem a  beláthatatlan  mélység számára  a szorztábla, hanem  mint  a könyvben a  sorok  követik egymást az elsajátított  részek fejében.

Nem véletlenül olvasunk a mi  kultúránkban  vizszintesen és nem  föntröl  lefelé. Számunkra  ez a természtes. Hatékonyabb követni, a már  beépült írás-olvasás  rendszerét, mint egy teljesen  idegen rendszert felépíteni, megtanítani és megtölteni számok sorozatának rendszerével. 

S természetesen  haladjunk sorban : kettes, hármas, négyes,   ötös, hatos, hetes, nyolcas, kilences, tizes..... így érthető, lesz  számára a sorozat rendszere is. 

       3.   6,   9 ,   12.   15,  18 , 21,  24  27,   30    

       4.   8,   12 ,   16.   20,  24 , 28,  32, 36,  40    

       5.   10,   15 ,   20.   25,  30 , 35,  40, 45,  50    

       6.   12,   18 ,   24.   30,  36 , 42,  48, 54,  60    

       7.   14,   21,   2 8.   35,  42 , 49,  56, 63,  70    

       8.   16,   24 ,   32.   40,  48 , 56,  64, 72,  80   

       9.   18,   27 ,   36.   45,  54 , 63,  72,  81,  90   


Egy példa  a rögzítés  folyamatára:-miközben a gyerek  nézi, hallja és  mondja azaz háromszoros  formában  rögzíti, az egyszeres skandálás helyett. 

5x2 ?  4x2 ?  5x2 ?   4x2 ?  5x2 ? 6x2 ?  

5x2 ?  6x2 ?  5x2 ?  4x2  ?  3x2 ?  5x2 ?  6x2 ?  7x2 ? 

5x2 ?  4x2 ?  3x2 ?  5x2 ?  6x2  ?  7x2 ?  8x2 ?   

1x2 ?  2x2 ?  3x2 ?  10x2 ?  9x 2?  8x2 ?

1x 2 ?  2x2 ?  10x 2?  9 x2 ? 8 X2 ?

5x2?  4 x2 ,  3x2 ?  5x2 ?  6x2 ?  7x 2 ?

Persze ez itt felsorolt mennyiség nem az elégségs gyakorlat. Addig ismétli az ember  amíg  nem 100% a válasz, már  fejből. 

Nem véletlenül van helyesírás tanításakor a másolás, majd  a látó-halló tollbamondás  rendszere ! Épp a jó rögzülés erősítse  érdekében történik .  Itt sem kell mást csinálni, csak alkamazni a biztos  rögzülés érdekében. 

Az elején azt mondtam, hogy mint a cseppben a tenger a szorzótábla  tanítása  megmutatja, hogy hatékonyabb, egyszerűbb a tanítás ha  a vertikális  rendszerről a horizontális  tanításra tér  át az ember  a  tanagyagok  átadása- és elsajáttítása  terén. 

Ezt nagyon komolyan így is gondolom. 

A projekt rendszer is horizontális rendszer. Kapcsolódik a már meglévő ismeretekhez,  azt  fejleszti, tágítja, s kapcsolja egyik ismeretet a másikhoz.  S ahogy ezt a Freinet pedagógia  alkalmazza,az  szintén nagyon fontos része a tanítás folyamatának A projektek közé illeszti be a mechanikus  gyakorlásokat, ahol megtörténik a szükséges  elmélyítési  fokozata is az adott tanulási egységnek.