Szorzótábla mini projektek:1.rész a 8-as

 Miért épp a 8-assal kezdem?

  •  Ez az egyik legnehezebben ( a 7-s szorzó a másik)  megtanulható a gyerekeknek.Viszont a legváltozatosabb gyakorlási lehetőséget is  biztosítja.
  • A juhok  sokan  alkotnak egy nyájat, így  bőséges  számmennyiséggel  dolgozhatunk. Tapasztalataik megállapításaik - saját élménnyé   válva- új és új energiákat adnak a továbbhaladáshoz. 
  • Közben a szorzótábla tanulási menetét  remekül  lehet   általa szemléltetni, gyakoroltatni és  sok érdekes  feladattal be lehet  hozni  más  területeket könnyedén, amelyek az ismétlést, vagy későbbi  tananyag előzetesét  alkotják. 

Természetesen munkakártya jellegű ez is ,így a modulok a projekten  belül variálhatóak, előbbre  vagy  hátrébb  kerülhetnek. Választhatnak a gyerekek, hogy  melyikkel szeretnének foglalkozni. Az indítás  természetesen itt is    meghatározott,  Ez  az első 3 munkakártya + az azt követő szorzósor  felírása,  gyakorlása.  a következő munkakártyák azonban  felxibilisek.



A  feladat ehhez a birkanyájhoz:" karámokba " rendezni a  birkákat 8-as  csoportokat alkotva .vágással, ragasztással, a csoportok körbehatárolásával . 

Ezzel előkészítve a bennfoglalás  fogalmának megismerését, megértését. 

A halmazalkotás  gyakorlása, és

sororozatalkotás 8-as mennyiséggel,



Az elvégzett feladat  után jöhet a 8-as  szorzósor leírása, és a hozzá tartozó  gyakorlás elvégzése.
Ez az amit minden egyes alkalommal  beleszövök a napi  munkába. Ha egy hétig -két hétig tart a projekt, akkor is minden alkalommal  erre  időt kell szánni. Ez a központi eleme a projektnek.


Napokon keresztül úgy gyakoroltassuk, hogy a kérdésre adott választ a szorzósorról  olvassa  le! Ez nagyon fontos, mert a vizuális rögzítés az auditívval együtt erősebb. Ahogy rögzül a tudása, úgy  fog eltünni  a ránézése is,mert  fejből gyorsabb lesz már  mondania. Ez az idő azonban nagyon egyéni, viszont ha nézheti akkor nem fog véletlenszerű válaszokat adni. Az alábbi csak példa  kedvünk szerint  változtathatunk akár napon belül is, ha valami  döcögősebb arra gyakrabban rákérdezve. 
Fontos a bázispontokra újra és újra  visszatérni, minden szorzótábla tanításakor  (az  5x, 10x-ehez) 

1x8    5x8   10x8  1x8   5x8   10x8   1x8   5x8     5x8  5x8   4x8  5x8   4x8   1x8   2x8   5x8   10x8  5x8     4x8     3x8  5x8     6x8    7x8    5x8     6x8    7x8  10x8    9x8     8x8   10x8   9x8     8x8

s végül magának a sorozatnak elmondása :
8   16   24   32  40  48   56   64   72   80

s befejezésül   kétszer  háromszor   rákérdezni 
az 5x8 -ra  és a 10x 8 ra.

Végül tegyük fel a kérdést, hogy tudnánk -e 80 cm-es  vonalat  rajzolni a füzetlapunkra?. Ami  persze  első  gondolatra, lehetelennek tűnik számukra, de  elkanyarodva (többször is)  természetesen  megoldható nekik is. Ez jó alkalom a vonalzóhasználat gyakorlásra, valamint a sorozat  vizuális megjenítésére,  és annak   szemléltetésére, hogy  mennyivel egyszerűbb szorzással  kifejezni, mint tagonkként leírni 10x egymás után a 8 +8-ot. Így  meg is érti, hogy mi a szorzás szerepe.
Második naptól  kezdjünk a sorzósor leíratásával MAJD BENNE 1x, 5x 10x-es  tagot  bekarikáztatjuk, vagy négyzetbe  foglaljuk. Ezt  a tanóra végén is  ismételjük meg , lezárva az  napi munkát. 
Így keretbe  foglalja a 8-as  szorzósor az  aznapi munkát. Mindezt addig  tegyük így, míg   egy új szorzótábla nem következik. Látni fogjuk pár nap után, hogy szinte  észrevétlen bevésődik  a szorzósor ,s könnyedén tud  válaszolni bármelyik  elemét kérdezzük meg. 

Közben  pedig 
szöveges, 
logikai,  
halmazalkotási, 
mértékegységekkel  kapcsolatos, 
geometriai,  
helyiérték táblázatos  feladatok   
használhatók fel. 

Mind a 8-as szorzó / bennfoglaló körbe  tartozóak. Lehet . egy -egy  munkakrtya  csupán az aznapi  feladatféleség gyakorlásának indító motívuma is. Pl a kerületszámítás megalapozójának , s ráépítve  egy sor hasonló rajz+ számítássala  a kerület fogalmának elmélytése.  Míg másik kártya a tömegmértékegységek, vagy hosszmétékegységek hétköznapi  ismeretével annak  gyakorlása  más példákon keresztül.
Mivel  projket alapú, jól beilleszthető pl egy  figyelemgyakorlat új ismeret egyesítésével a  Birka városának kártyájával.  A lényege, hogy legyen  egy  indító kártya  amire a tanár és tanuló is egy  folyamatot fel tud építeni.  S nem  utolsó sorban,  a kártyákhoz bármikor  vissza lehet  térni a későbbiekben, esetleg  hiányzó tanuló esetében a tananyag pótlásnak azt a formáját adja amiben a többi  is részesült. 

Sorrendjében  flexibilis munkakártyák:
bár követ egy logikai sort mert az első  6 kártya összekötő eleme a "birka",  manuális tevékenységgel  is . A másik 3:  régi vagy új  fogalom (ki hol tart a tananyagban) elmélyítését szolgálja. A nyolc út  rejtélye  logikai  játék  nem  igazán ismert, de érdemes megvenni, mert egyrészt remek olvasmány a felnőttnek, másrészt  komoly gondolkodást fejlesztő a hozzátartozó  logikai játék. Felnőttek  gondolkodását is megdolgoztatja, és manuális!














Ez nem  a gyerekek kezébe készült, hanem a szülőnek /pedagógusnak