Szorzótábla mini projektek 2.rész a 4-es szorzó

 Mint  ahogy a 8-as  szorzósor ( régi nevén :szorzótábla) itt is a  4-es szorzó minden alkalommal  elő kell kerüljön, kezdés és zárásként is  egy-egy foglalkozás alkalmából!

 Amikor eljut oda  a gyerek, hogy fejből le tudja írni  magát  a sorozatot  akkor már  gyakorlatilag   félig tudja is. Persze nem kell ennyivel megelégedni, a  gyakorlás  továbbra is szükséges,de  engedjük  nézni, miközben szorzatokra kérdezünk rá. Látni fogjuk az arcán, hogy mikor  rögzült már teljes biztonsággal. 

A mostani   munkakártyasorozat. (hasonlóan az előzőhöz) más tananyagokat elevenít fel, vagy alapoz meg.  matematikai, geometria  fogalmak  megtanítást  is  tartalmazza, miközben a munkáltató része, akár mechanikusnak is mondható. Azonban közben  fejlődik a megfigyelő, és új fogalommal való ismerkedős  cselevése is. , Feladat lesz a különböző  számolási algoritmusok  gyakoroltatása is. 

Talán el kell mondanom azt is, hogy  mi a Freinet  pedagógiában a munkakátyák szerepe?  Ezek maguk a "tankönyvek". A gyerekekre  nincs  ráömlesztve a tk-ek + munkafüzetek tömege az év elején. Mivel nincsenek is! Témakörökként,  mini  vagy  nagyobb projektekben fokozatosan jelenik a tananyag maga. Ami  természetesen megegyezik hazánk  tananyagával. 

A másik fontos jellemzője, hogy a munkakártyák biztosítják az órák szervezési módját, azzal, hogy a  gyerekek  szabadon választhatnak az adott  (minimum 2)   kártyák közül, viszont az azon lévő feladatok elvégzése  kötelező (segítségnyújtással ha szükséges) . Az eredményességről szóban,vagy  írásban  számot kell adniuk minden esetben.. 

A munkakártyák bekerülnek az osztály "könyvtárába", bármikor   elővehetőek , elvégezhetőek  újra, vagy gyakorlásként, esetleg hiányzás miatti tananyag pótlásként. Ez mint egy  tudásbázis  az osztály közös tulajdona. 

A jelenlegi mini projekt kártyáihoz: .

Az első munkakártya a projekt indító kártyája, ezzel indít  a pedagógus/ szülő .

Az ezt követő kártya és  vágólap az első feladata a gyerekeknek. Amivel nem egyidőben lesznek   valószínűleg kész, de  meg lehet-/ adott esteben akár kell is!  egy időtartamot határozni.Ez semmiben sem különbözik  egy  "hagyományos" pedagógiától. Nyílván ellenőrzéssel kell zárulnia, meg a tapasztalatok megfogalmazásával a gyerekek részéről. 

Ezt követi  a magának a  4-es szorzósornak  a megismerése.A zölddel írt rész a pedagógus/szülő számára  segítség, hogy hogyan építse fel a a kérdéseket a gyakorláshoz.





Innentől  viszont  a munkakártyák a választhatóság   sávjába  kerülnek. Mindenkinek  végig kell haladni mindegyiken, de maga dönti el
 milyen sorrendben,
 mihez kér  segítséget (tanártól, társaitól).

 Egy  45 perces időtartamba kb 2.max 3  munkakártya fér  bele, úgy, hogy a foglalkozás első közös pontja a szorzósor gyakorlása, csakúgy mint a záró feldatsora is  az. 
Kétlépcsős szöveges feladat, ami  a 4-es szorzó két elemének használatára épül, kombinálva, a vonalzó használattal, hosszmértékkel és a szabályos kicsinyítés alkalmazásával. 
 Ha ezeket  jobban szeretnék elmélyíteni más  adatokkal  végeztethetünk  gyakorlásokat.


Ez a tömegmérés kicsi egységeinek  megtapasztalásával kombinált szorzósor gyakorlásos  feladat, valamit utalás a környezetismeret tanagyag lényeges  tudáskörére, az érzékszervekre.
Még másodikos  korban is gyakran előfordul, hogy a gyerek úgy szelektálja a megtanultakat, hogy  az egyes  tantárgyak anyagát  elkülöníti a másik tantárgytól, s nem tud átkapcsolni. Ennek a gátlásnak a feloldásásra szolgál itt a feladat.

Egyrész , szövegértelmezési  feladat, ami  nem annyira bonyolult, megtervezni már kevésbé, mert  felmerül, hogy térbeli, vagy "rálátós" legyen. Viszont  mindenképpen  arról kell  gondolkodnia, hogy ennek a testnek hány oldala van?  A test és síkidom fogalmi  különbsége a cél. (sokszor a tető lemarad a számolásban )


Egyszerű kombinatorikai  feladat, vegyítve  újra a négyes szorzósor használatával. 
A feltételknek való megfelés  vizuális megjelenítése. A részeredmények  összeadása a többi elemmel. Ez remek  terep az összeadási algoritmusok gyakorlására  is.   


Ez a két   kártya kivételesen   csak meghatározott sorendben  végezehető el, Nem  kell egy napon, de mindenképp a sorrendiséget betartva. Bevezésre kerülnek itt fontos geometria  fogalmak/ elnevezések,valamint kerületszámítások, és halamazlkotások.

Jó lehetőseget ad annak megértésére , gyakorlására , hogy mi a különbség-  a szöveg értelmezést tekintve  -, hogy  valami  4x3  vagy 3x4 , holott az eredményük ugyanaz?
 (nem gond, ha olyan szorzást kérdezünk ami még nem volt  tananyag, mert csoportalkotással és azok  összeadásával ki tudja számolni  
  Rávilágítunk közben arra, hogy nyelvünk milyen pontosan fejezi  ki a különbséget ebben az esetben is,. Valamint, hogy nem csupán a végeredmény érdekes a matemetikában, hanem a hozzá vezető értelmezési tartomány is.