Nass lap -iskolaújság-

A harmadik  gyerek csoport volt  ez az osztályom, amit Freinet pedagógia alapján  vezettem. Csiszolódtak az  eszközök, technikáim, voltak amik egyik osztályban hangsúlyosabb szerepet kaptak, mint egy másikban. Kiderült, hogy  sok összetevője  van a  sikereknek és  a kudarcoknak is. Ami egyik  osztályban remekül működött az  a másikban   lehet, hogy csak  bukdácsolva   haladt. 
Ebben az osztályban az újság készítés technikai oldala  olyan szintre emelkedett amit magam sem gondoltam volna korábban . Oka   elég egyszerű az ,hogy ebben az osztályban 4 szülő is  volt  akinek  a tényleges  újságkészítés és /vagy a számítógép használt  mindennapi  munkája  része volt. Így ezzel segítették az újságíró szakkörünket , de annak   tartalmi része   megmaradt a gyerek érdeklődési körében.

Nass-lap  címen  volt saját osztály újságunk  (amiből pillanatnyilag nincs  sajnos  egyetlen  példányom sem , -de remélem, hogy  kapok  majd  valamelyik  volt  tanítványomtól) - a szokásos technikai  szinten. Ebből  nőtt ki végül is  Az alsósok lapja, majd   pár hónap múlva  az egész iskolát képviselő Iskola újság.
Egyrészt ekkorra már   kollégák, és  az iskola  tanulóinak egy része  tudta, hogy  van évek óta van  az osztályaimnak  újságja, másrészt a kötelező óraszám emelés  miatt mindenkinek plusz órákat vagy szakkört kellett  választani  az alsóban. Én akkor  úgy gondoltam, hogy egy újságíró szakkört  vállalok,  az osztályom azon tagjaival akik korábban is  részt vettek az osztály újság létrehozásában . Így hetente 1 vagy 2 órát délutánonként   újságíró műhelyé alakultunk. Megbeszéltük, hogy mi legyen az újságunk  profilja, ki milyen  részét   vállalja a feladatoknak. Igazi műhely munka  volt. Segítséget kaptunk a szülőktől is , szerkesztésben, eleinte  a gépelésben is. Így kinézetében   egy nagyon dekoratív  , az akkori felnőtt újságokhoz már  hasonló  lap kerekedett ki. Állandó rovatokkal.


Az első (bemutatkozó)  példány még csak az  osztály  tagjainak írásaiból, rajzaiból állt, de hamarosan  kaptunk  bőven  írásokat  , rajzokat a többi  osztályból is, s  valóban az  iskola  újságja lett ily módon. Amit megvásoltak a gyerek az iskolában, ez  könnyítette az új s újabb számok  előállítási költségének előteremtését. Ez azonban nem volt  elég s szponzorokat is  kerestünk-találtunk, úgyhogy egy részét   tudtuk állni az előállításnak.

Ez már  kicsit hasonlított Freinet elképzeléseihez, az iskolaújság terén,  amit ő  a kommunikációs technikák egyikének   tartott.


Celestin Freinet ( Ősz Gabi fordítása 34.old.)

Ami az igazi haszna  volt,  az azonban  csak  évtizedek múltán  derült ki számomra, mikor  az egyik  volt  tanítványommal beszélgettem. Mamár  felnőttként, egyetemisták továbbképzésének szervezésével is foglalkozik -tanulmányai mellett-.
Szervező készsége , kapcsolatteremtő, tartó képessége  már kisdiák korában is  megmutatkozott. Az újságkészítő műhelynek is  kiemelkedően lelkes  tagja  volt. Mindig lehetett rá számítani, figyelemmel  volt  a többiek  munkájára, mindig tudta, hogy kinek  hol  tudna  segíteni. Képes volt átlátni gyerekfejjel is az egész  folyamatot.
Olyan területen tudott kiemelkedő lenni ami a szokványos iskolai  keretben  elő sem jöhetne.

A Nass -lap,  iskolának  bemutakozó példánya (első száma)  itt  megtekinthető

http://prezi.com/pyinfnojc1jh/nass-lap-1997-oktober-bemutatkozo-szam/