MORZSÁK- osztályújság- 1992.

1990 szeptemberétől új  osztályt kaptam, mégpedig első osztályt, mivel  volt  tanítványaim ötödikesek (felső tagozatosak) lettek.
Új osztályomat  a Freinet pedagógia még szélesebb alkalmazásával vezethettem.
Furcsa  mód épp ebből az osztályból csak egyetlen újság maradt meg  nekem. Aminek már  a  neve : MORZSÁK.    Az újságba  valóban  az élmény könyvekből kimaradt morzsák kerültek bele. Ebben az osztályban az élmény könyveknek volt nagyobb tere a gyerekeknél. Viszont az osztály újság egyetlen  példánya arról tanúskodik, hogy már  másodikos  korukban is volt  aki  vállalta  a szerkesztést. Persze segíteni kellett még, de  már  képesek  voltak felelősséget vállalni  valamiért  amit fontosnak tartottak.

Ez  egy tematikus újság, ami az akkori TV mese projektünkhöz kapcsolódott -erről később majd  részletesen írok -, viszont jól látható, hogy határozott véleményük volt , de azt kiegészítették könyvekben olvashatókkal.
Nekik is  nagyon fontosak voltak  a műalkotások. Az újságba bekerült   műalkotások az Ő kéréseik nyomán kerültek a lapokra. Az a nap  nagyon  élesen megmaradt  bennem.  A korábban már  többször  lapozgatott  MŰVÉSZET TÖRTÉNETE  sorozatból válaszhatott ki mindenki egy műalkotást amit lefénymásoltam  számára (fekete-fehérben). Megható volt, hogy  milyen fontos  volt számukra  az, hogy  "birtokolhatták" a  szobor, vagy  festmény  fénymásolatát. 
Az újság maga  hasonló  módon készült mint  korábbi osztályom  MI ÚJSÁGunk -ja , kézzel írva, rajzokkal "fűszerezve" , fénymásolással.
Aki évtizedeket tanít, az tapasztalja, hogy minden  osztályának sajátos  arculata van. Ahogy nem lehet ugyanazt a tananyagot sem  egyformán tanítani két  párhuzamos osztályban sem, nincs  két egyforma irányultságú osztály sem.
Két dolog azonban minden  osztályomban ugyanazt a hangsúlyt  érte el! Mégpedig képzőművészeti alkotásokra figyelés, azok  értékelése!  Függetlenül a szülői, vagy kulturális háttértől, elemi erővel hatott  az évtizedek alatt minden  osztályra.
Másik pedig a saját  alkotásaik fontossága. Osztályaimat mindig a  tanítványaim munkái  díszítették. Ez már  a Freinet pedagógiával  való megismerkedésem  előtt is fontos volt  nekem, de akkor még csak annyit tettem meg, hogy a kötelezően kiteendő demonstrációs táblákat   egy falra  csoportosítottam, hogy a többi helyet a  diákjaim munkái tölthessék  meg. A Freinet pedagógia hivatalos bevonulásával  minden  falfelületet átvehettek  a gyerekek munkái
1990 szeptembere már a rendszer váltás utáni időszak, s a szülők maguk  dönthettek arról, hogy gyermeküket Freinet osztályba vagy  hagyományos  rendszerű osztályba  szeretnék-e  íratni.  Két osztály jött létre , egy  hagyományos  és  az én Freinet-s első osztályom  24 fővel. 
Négy éven át  tanítottam Őket. Sajnálom, hogy csak ez az egy újság maradt  meg  ebből az időből, viszont az élmény könyvek pontos  képet fognak mutatni egyéniségeikről. s közösségükről 
Az újság teljes  terjedelemben  itt megtekinthető