Tanulói döntések a feladatválasztásban / a differenciálás új lehetőségei

A hagyományos  pedagógiában a  pedagógus  eldönti kinek  milyen feladatra  van szüksége, s  aszerint adja  ki  a feladatokat, ha már  differenciálásra  vállalkozik egyáltalán.
A Freinet  pedagógiában ez a folyamat lényeges megváltozik.
A pedagógus természetesen itt is    felkészül, a különböző nehézségi fokozatú, vagy különböző  területeket  erősítő, megjelenítő  feladatok összeállításával, de azt  teljesen másképp  interpretálja.
Első fázisa, hogy   MUNKAKÁRTYÁT / gyakran munkakártyákat/ készít, amelyen megjeleníti a  számára   fontos  feladatokat.

Második fázis a pedagógus részéről, hogy  a kész  munkakártyát /munkakártyákat  a tanulóknak  megismerésre  közzéteszi.
Harmadik fázisa   folyamatnak, hogy  a  tanulók  elolvassák, a lehetséges  feladatokat és eldöntik, hogy  melyiket  választják  aktuálisan. ( nevükkel jelzik  választásukat)
Negyedik fázis, hogy  diákok a választott feladatot / feladatokat elvégzik, (ha  szükséges  természetesen kérhetnek segítséget is)

Ötödik fázis  az elvégzett munkák  eredményének ismertetése/ megismerése (meghallgatása, megtekintése,  vagy  elolvasása)
Hatodik fázis az eredmény "értékelése" ( szóban,  írásban, kis bizonyítvánnyal, mikor  hogyan)
Vagyis  csak egy elem változik  meg  ebben a pedagógiában.  a hagyományoshoz képest, mégpedig:
nem a  pedagógus  dönti el, hogy  ki mit csinál, hanem  a diák választja ki magának az  akkor épp  megfelelőt, a lehetőségek közül
A pedagógus tehát  hátrébb lép egyet, nem akar minden  folyamatot  a kezében tartani, hanem lehetőséget  ad diákjainak az önálló döntéshozatal   megtételére,  gyakorlására.
Ennek az egy  fázisnak a megváltoztatása  azonban  nagy változásokat  hoz létre   az egész  osztály és a diákok egyéni életében is.

Passzív magatartás  helyet aktivitás idéz elő (fizikai és lelki vonalon is ). Mivel a kártyákból nincs  annyi  ahány tanuló  , ezért   úgy helyeztem el a munkakártyát vagy  munkakártyákat , hogy  mindenki hozzáférhessen, elolvassa. A táblára, vagy egy üres  falfelületre téve. Ebből adódóan  mindenkinek  fel kellett állnia   a helyéről, hogy elolvashassa  mik közül  választhat. (Az, alapszabály volt, hogy egy   valamit  választani kell)
 Saját döntéshelyzetet  teremt, hiszen  több lehetőség közül kell  kiválasztani azt az  egyet  amit aztán teljesíteni  fog. Ez   sokszor  nem is  könnyű, hiszen lehet, akár több  kívánatos  feladat, s  mégis valami mellett  le kell horgonyozni, vagy épp ellenkezőleg  egyikhez sem sincs  sok kedve a gyereknek , mégis  választania kell valamelyiket, s az eredményéről természetesen  be  is számolni majd.
A  saját döntések  következményei nem háríthatók másra.(pedagógusra, , körülményekre), így azok a személyiség fejlődés pozitív  segítőivé válnak. Mivel a Freinet pedagógiában elég gyakoriak a  személyes döntéshozatalok,- a legkülönbözőbb területeken,  s azok  személyes  következményekkel  járnak,  a gyerekek egyre gyakorlottabbakká válnak a  döntéshozatalokban. Körültekintőbbek lesznek,  pontosabban határozzák meg  a céljaikat, és  saját  előforrásaikat is egyre  jobban megismerik.  Napi gyakorlatban tapasztalják, hogy   a  döntéseknek vannak jó és kevésbé  jó oldalai.S egy idő után  kezdik ezeket is számba  venni  a döntéseik előtt, azaz  természetes módon szereznek  tapasztalatot  erről az igen  fontos, az egész életen át  fontos helyzetről.

Freinet így vélekedett a pedagógiai  segédeszközökkel kapcsolatban:
" ... a  tankönyvek  úgy vannak  kigondolva, hogy  minden  tanuló egy időben ugyanazokat a feladatokat végezze. .... Ahhoz, hogy mindenki számára elérhetővé tegyük  az eredményes  fejlődést saját ritmusa  szerint,  az egyetlen megoldás újfajta  pedagógia  eszközök készítése. . .
Az iskolát nem  a tanítókhoz intézett beszédekkel lehet megváltoztatni, hanem más munkatechnikák  ajánlásával, segédeszközök  készítésével és azok használatának megmagyarázásával.
Azok  a legjobb eszközök,  amelyek a  csoporton belüli kezdeményezőkészséget, munkaképességet fejlesztik, képessé tesznek arra, hogy megtalálják a megoldást addig nem tanult helyzetekre is. Vagy talán nem  ez korunk alapvető problémája? "

Celesztin Freinet -  Ősz Gabi fordítása 45.old.
Búbánatvölgyi Freinet tábor  alap élménye  volt  számomra is, a  különböző döntéshelyzetek gyakorisága, s döntéseim  "megélése" . Kezdve  a legegyszerűbbtől, hogy  több jó program közül  egyet lehetett csak választani  egyidejűségük okán. Mérlegelni kellett tehát, hogy  melyik mellett döntök,  S  a mérlegeléshez  érvek is  tartoznak  - ha nem is mondja ki az ember-
A munkakártyákkal hasonló helyzetek elé állítottam  diákjaimat. Igyekeztem  széles választékkal minél több lehetőséget adni a választás terén, figyelve  tanulóim tudás szintjére,  munkabírására, érdeklődési területeikre. Szem előtt tartva  természetesen, a központi követelményrendszer elvárásait, ajánlásait is.

Most az elsők közt készült  munkakártyák egyik mutatom be. Fontos  háttér információként, hogy amikor  készültek -1990 tavaszán - még a régi fajta  olvasókönyvek voltak használatban. Képek, feladatok nélküliek. Ami nekem nem jelentett problémát. Sőt lehetőséget adott az alkotási élmény megélésére a munkakártyák kapcsán.

Az irodalmi anyag  ebben az esetben Kányádi Sándor  egy rövid  elbeszélése  volt.
1989/90-es tanév 4-es olvasókönyv ezen írása itt olvasható
http://prezi.com/fll8q59nf7h-/198990-es-4oszt-irodalmi-olvasokonyv/
Mellyel  megismerkedtek először, s  természetesen megbeszéltük röviden a lényegi részeket. Azonban  ahhoz, hogy ennél több is történjen  egy  irodalmi anyag kapcsán feladatokra  van  szükség.

 A kis  gépész című, amelyhez  négy munkakártyát is készítettem. Ezekből lehetett  választani  tanítványaimnak.


Dramatizálás                                              Dramatizálás
a nyárról                                                     a karácsonyról
vagy másolás a szövegből                         és kérdésekre  rövid válasz írásban

Adott rész megkeresése                          illusztráció készítés
és lemásolása                                          és  rövid  fogalmazás
A fényről és színekről  olvasás              gépekről olvasás
új ismeret átadása                                   beszámoló                                                    

A feladatokra  időkorálátosan biztosítottam lehetőséget természetesen.
S utolsó mozzanata  minden  esetben a  beszámolók, bemutatók közös meghallgatása volt.
A kártyákat  úgy állítottam össze, hogy azok  képanyagban is hordozzanak információt a korábban olvasottakról, illetve a  feladatokat is  jelezzék   kicsit. A feladatok  meg követték a gyerekek  általános érdeklődési  irányait, s az én  tanítandó irányaimat is. A mennyiségek is különbözőek a feladatokat tekintve, hiszen  nem csak az érdeklődés, hangulat, hanem a teljesítő képesség is  változó - akár  egy  héten belül is-  a gyerekeknél.

Freinet gondolataival

Hatásosan nevelni, az nem hamis eredmények felmutatását jelenti, hanem alapos  munkát követel... arra készíti elő a gyereket, hogy meg tudja határozni saját útját alkalmazkodni tudjon az előre nem látható eseményekhez, életcélt találjon....

Celesztin Freinet - Ősz Gabi fordítása 44.old.