Álmodozás - a szabad önkifejezés egyik formája


Freinet felesége. Elisa Freinet is írt tanulmányokat, könyveket a FREINET pedagógiáról

Ősz Gabi  fordításában ebből  ídézek egy részt  28-29-old)


A környezetismeret  tananyag  lakóhelyem - hazám - közlekedés témaköre  hívta életre a következő könyvet.
Vagyis épp fordítva . mint a  tanulmányokrajzokból kiinduló  könyvük esetében, itt a természettudományos  anyag  adott inspirációt  a , rajzolásra, festésre
Álmodozásokból, ábrándozásokból, meseszerű elemekből , kirándulás-élményekből állt  össze. Szabadidős tevékenységként egy újabb  ÉLMÉNYKÖNYV.
Nyitó és záróoldala egy-egy térkép ami kis   magyarázatra  szorul talán. A többször  megjelenő INTÉZET  térképegységek tekintetében.

A községben működött a 60-as évek elejétől a 90-es évek közepéig  egy  nevelőotthon, (a gyerekek megfogalmazásában:  intézet),  azon  gyerekek  elhelyezése, tanulásának  biztosítása  érdekében akik olyan  részein  éltek az országban ahol az iskolába járás  szinte  megoldhatatlan  lett volna. Eleinte  kimondottan  az edrészetben dolgozók  gyermekeit  fogadták  be   a nevelőotthonba. 20-25 év után - az erdészek is  beköltözén  a közelebbi falvakba, városokba már   csökkent az erdészgyerekek száma, viszont  még mindig sok  gyerek volt  akik  tanyavilágban, vagy nagyon szegény körülmények között éltek. Így  a 80-as  évek közepétől már  ők  alkották  ennek a  gyerekközösségnek  nagy  részét. Viszont mindig a községi iskolába  jártak.
Iskolásként én is olyan osztályba  jártam, s nagyon szerettem azt a sokszinűséget amit  egy  ilyen  osztály jelentett, hiszen az ország  minden  nagy tájegységéből voltak osztálytársaim. Más-más  nyelvjárásokkal, szokásokkal.
Amikor  tanítani kezdtem  volt  iskolámban, kértem, hogy hagy tanítsak olyan osztályban ahol  "intézetis" gyerek is vannak. S kaptam is rá  végig lehetőséget, amíg  működött a nevelőotthon.

Freinet így  fogalmaz a kommunikációs technikákról: a rajzokat, albumokat illetően

"Az osztályon belül is szükségesek kommunikációs struktúrák, amelyek a gondolatcserét  szolgálják. Meg kell oldani, hogy  a csoporton belüli rendszeres  bemutatók ne  vegyenek el túl sok  időt, ezért olyan  technikákat alkalmazzunk amik  biztosítják  a gyorsaságot........az  albumot - kézírásosak és  illusztráltak- lehet lapozgatni, akár kifüggeszteni, lehet cserélni más osztályokkal KONKRÉT KOMMMUNIKÁCIÓS ESZKÖZÖK, különösen olyan gyerekeknél ahol  a nyelvi kifejezés nehézséget okoz. "
 Celesztin Freinet  (Ősz Gabi  fordításában 36.old)



Az  A3-as méretű  alkotások mindegyike  egy-egy   gyermek önálló alkotása.  A vaddisznó,  a róka és  a tigris figyelő fejformája. mérete, képen  elfoglalt helyzete együttesen   sugározza  azt az erőt, -mondhatnám  fölényt - amit megtestesít. Szavakkal  csak hosszú mondatokkal lehetne   kifejezni pontosan  azt ami a képről mind  "leolvasható"
Míg az őz,  a ló és   sündisznó oldalnézetben és  mozgásban lévő  ábrázolása épp az ellenkező  hatást fejti ki.  Barátságossá, az emberközelivé teszi  ezeket az állatokat. (A kép nem tartalmazza az összeset ami a könyvben van)

Mások ugyanez könyv  oldalaira az utazás témakör - számukra  fontos- eszközeit rajzolták le, kiváló  megfigyelőképességgel, rajztechnikával. S  készítettek mellé igen  részletes  ismertetőt is.


A teljes könyv itt lapozható át.

http://prezi.com/isooftd8bljq/orszag-konyv/