Az ÉN élmény projektet a második évfolyam elejére terveztem az első olyan osztályommal amit az első osztálytól Freinet pedagógia elvei alapján vezethettem.
A projekt nagyon jól sikerült, s későbbi osztályaimnál is megismételtem. Így csakúgy mint a TV mese és Mesélt mese projektjeim ez a projktem is 4 illetve 8 év múlva más gyerekkel megvalósítva, alkalmas összehasonlító elemzésre is.
- Az első, s talán legfontosabb tapasztalatom az volt, hogy egy tanév alatt 2 maximum 3 projektet lehet, megfelő színvonalon végig vinni az alsó tagozaton.
- A második, s hasonlóan fontos tapasztalatom, az volt hogy a projekt munka nagyon hatékony a divergens gondolkodás gyakorlására, fejlesztésére. Viszont de egy idő után fárasztóvá válik gyereknek, felnőttnek. http://www.kislexikon.hu/divergens_gondolkodas.html
- A harmadik fontos tapasztalatom az volt, hogy s fáradáskor beiktatott gyakorló, hagyományos pedagógia elemekkel folytatott munka nagyon hatékonnyá válik a gyerekeknél.
- A negyedik fontos tapasztalatom az volt, hogy a projeketek belső útjait a gyerekek tudják már irányítani, és sokszor a bőség zavara a pedagógust fontos döntések elé állítja a hogyan tovább, vagy egyáltalán menjünk-e tovább kérdésben? Tehát közben kell megtalálni azt az helyzetet, időpontot, amikor le kell zárni az adott részt, vagy magát az egész projektet.
- Az ötödik fontos tapasztalatom az volt , hogy felesleges erőltetni bármit is amit esetleg mi jónak gondoltunk, kitaláltunk. Ha nem működik akkor új útra kell lépni, vagyis együtt kell élni, gondolkodni a gyerekkkel, csak akkor lesz sikeres végkifejlet
Az első ÉN ÉLMÉNY pojektet a következő egységekből állt össze.
Már tudok - még nem tudok
Könnyű - nehéz
Nappalok - éjszakák
Érdekes - izgalmas -titokzatos tárgyak
Míg a következőkben már változások történtek a témákban is
Már tudok- még nem tudok
Nappalok - éjszakák
Kedvenc ételeink
Szülinapok és évszakok
Kedvenc közlekedési eszközeink
Kedvenc állataink
alkották a projekteket.