Karácsonyvárás iskolaújsággal

Tizenöt évvel ezelőtti - ekkor már az alsósok lapjaként,- havonta megjelenő újságunkat  választottam  most bemutatásra. 
Tanítványaim akkor  épp negyedikesek voltak már. Ez  volt a második olyan osztályom amelyet  elsőtől kezdve teljesen  a Freinet pedagógia alapján  vezettem. 
 A negyedik osztály  ajándék év a tanító számára, hiszen itt látja igazán beérni a megelőző 3 éve munkájának  gyümölcsét.
Ezzel az osztállyal is igen jó volt  a kapcsolatom.  Nyitott, kreatív. kezdeményező gyerekek voltak . Így az újság készítés nem okozott különösebb  gondot. Lelkesen alakítottak ki kapcsolatokat a  többi alsó tagozatos osztállyal, hogy ők is  részesei lehessenek az újságban való megjelenésnek. Jöttek is rajzok, írások szép számmal, s végül is 18 oldalas  újságot készítettünk. Még  szükség  volt  ugyan kis szülői segítségre is, főként a tördelés  és  grafikai elemek  behelyezése  terén, viszont a  szövegek begépelése és az újság anyagának  összeállítása már teljes egészében az osztály   újságíró műhelyének tagjai által történt.
A címlap összeállítása (főként a felelősség vállalás  okán) az én hatáskörömbe  tartozott azonban. Így az azon  megjelenő rajz kiválasztása az én dolgom volt. Ebben az újságban egy tanítványom rajzát  tettem   központi helyre ( más   számokban más osztálybelieket). Gergő Havazás című  filctollal készült rajza, egy   rajzóra "terméke" volt. A Freinet pedagógiában  fontos szerep jut a kisérletezgetésnek, és a környezetben lévő felhasználható "hulladékok"  hasznosításának. Itt éppen  a név napi, születésnapi  ajándékot burkoló színes csomagoló anyag újrahasznosítását  láthatjuk, HÁTTÉRKÉNT, tanítványom  alkotásában. Amelyre  egyszerűen filctollal és festékkel megalkotta művét. miközben nem kellett törődnie a  háttér  kiszínezésével. Mindenkinek csak  ajánlani tudom.
Az alsósok lapjává előlépett NASS lap már  rendelkezett rendszeres rovatokkal is -mint  a felnőttek újságjai - többségében az írások,  rajzok azonban   valamilyen   aktuális élményhez, megfigyeléshez, gondolathoz kapcsolódtak.


Decemberben a karácsonyhoz.  







Az írások teljes egészében szabad szövegek, úgy  kerültek bele a lapba ahogy a gyerekek megfogalmazták. 













 
Az osztály tananyaga fogalmazásban, ez idő tájt  a párbeszéd alkalmazása saját  szövegben,volt.  A korábbi évek  sok szabad szöveges gyakorlata  után nem  volt meglepő számomra, hogy  kedvelték a  a fogalmazás órákat és jobbnál jobb alkotások  készültek. Szerettem volna  megmutatni kollégáimnak is, hogy  milyen színvonalon álltak ebben , ezért megbeszéltem a magyar tanárokkal, és alsós kollégáimmal, hogy  meghirdetek egy  fogalmazás versenyt az osztályomban, s kollégáimat kérem meg, hogy állítsák sorba a beérkezett műveket. Kicsit elő  akartam készíteni  diákjaimat is, a felsős   létre.




Jó páran jelentkeztek, írtak, s kollégáim  vállalták a feladatot, s  meghozták döntésüket. Erről így számolt be  2 tanuló az újságban. A  nyertes  pályaművek természtesen megjelentek az újság  oldalain is.


Ezeket következő bejegyzésemben lehet majd elolvasni-