Megmérettetések

Az első - teljes mértékben- Freinet pedagógia  szerint működő osztályom elfogadása, vagy inkább megtűrése  a tolerancia jegyében egész  jónak volt mondható. S mi is igyekeztünk mindet megtenni azért, hogy  MÁSSÁGUNKKAL ne  borzoljuk a kedélyeket. Ha valami  olyan "akciónk" volt ami  másokra is hatással lehetett, mindig egyeztettem a kollégákkal, iskola  vezetéssel. Így volt ez akkor is mikor az iskolai Mikulás várás  volt.
Hatalmas  ablak felületek voltak azon a   részen ahol a mi folyosónk volt. Kínálta magát  a gyerek munkák  közzétételére,  dekorálásra. Úgyhogy más osztályokat is bevonva  elkészültek az első festések, és  gyerekmunkákkal történő egyéb  díszítések. A nagyméretű MIKULÁS is közös  hajtogatás eredménye lett. S a gyerekek  boldogan mutogatták, nézegették saját munkájukat. Más hangulata lett  az egész térnek ott.
 
S ha már  az elfogadást, megtűrést  említettem, el kell mondanom, hogy 1994 tavaszán azért  kisebb vihart kavart, hogy felső tagozatosak lesznek tanulóim. Én csak később tudtam meg, hogy több osztályfőnök  jelölt is elhárította  magától ezt a feladatot, s  végül  kényszerűségből, nincs  más alapon az ének tanár lett az osztályfőnökük. Kollégáim tartózkodása , fenntartásai  azonban  nagyon hamar  megváltozott, mikor    a már  ötödikes   gyerekeket  tanítványukként kellett   fogadniuk. Azóta is a legnagyobb elismerésnek tekintem  a tőlük kapott elismerő , őszinte  szavaikat. Ugyanis  október  táján  többen  elmondták nekem, hogy nagyon féltek, hogy  hogy lesz majd  azzal a "SZABADON" felnőtt   gyerek sereggel? S az Ő nagy meglepetésükre csak pozitív élményeik voltak.
"Nekem  még ilyen osztályom nem volt! Nagyon jó velük lenni!"- kezdte az osztályfőnök.
A biológia tanár  bevallotta, hogy ő nagyon félt, de félelme  az első héten elillant, mert  ahogy fogalmazott, olyan volt mintha  nem is  5. osztályba  menne tanítani, hanem   a 8-osokhoz. Érett felsősökként viselkedtek.
A  matematika és magyar tanár  nagyon elégedett volt  a tanítványaim tudásával, és a munkához való hozzáállással.
 
Mindez engem nem lepett meg, mert tudtam, hogy ez így lesz. Hiszen a Freinet pedagógia egyáltalán nem arról szól - amit   sokan  mondanak, írnak róla  külső szemlélőként- hogy a gyerekek azt csinálnak amit akarnak. Hanem pont arról, hogy azt csinálhatnak ami  a másikat  nem akadályozza, nem zavarja. Ez persze  napi szinten  adott  megoldandó helyzeteket, de  ezen közben érettebb, egymásra figyelő de önmagukat is képviselni tudó , toleráns személyiségekké is váltak. Számukra az volt  már  természetes  10 éves korra, hogy a  feladatokat a legjobb tudásuk szerint kell  megoldani. Ezért én teljesen  nyugodtan vártam a  felső tagozatba lépésüket.
 
S álljon itt most akkor a korábban említett  fogalmazás verseny győzteseinek írása, 4 évvel később. Melynek  fontos momentumai   azok voltak, hogy pályázat  keretében  hirdettem meg az osztályomban,  és  kollégáim   a zsűri szerepét  vállalva, döntöttek a helyezésekről. S nagyon örültünk  a gyerekkel  közösen,  a tőlünk független  zsűri  méltató szavainak, s megjelentek természetesen az írások az  áltatunk  készített iskolaújságban is.
 
Szabolcs első helyezettes  írása.
 
   
 Áron  különdíjas írása: , amit azért kapott, mert nincs ugyan benne párbeszéd, holott a kiírásnak része volt ez a feltétel, viszont nagyon színvonalasnak ítélték kollégáim. Aminek nagyon örültem jómagam is, mert mutatta, hogy igazán nagyszerű kollégáim voltak . Szakmai és emberi szempontok szerint is. Hiszen teljesen elfogadható lett volna, ha kizárják az egyik feltétel teljesülésének hiánya miatt. Nem ezt tették.