Freinet-technikák közül talán a legkedveltebb a gyerekeknek, a könyvkészítés. A SAJÁT könyv -készítés.
Teljesen mindegy , hogy milyen közegből, milyen ismeret anyaggal érkeztek a tanulók , ez egy olyan önkifejezési mód ami mindenkit tettekre sarkallt. Húsz év tapasztalatával az tudom mondani, hogy a varázsa független a meglévő technikai színvonaltól. Abban az időben (1989-tól 2000ig) mikor kézzel kellett még írniuk az oldalakat ugyan olyan lelkesedéssel, elszántsággal készítették, mint később, teljes számítógépes szöveg-szerkesztős háttérrel.
A varázsa tehát nem az eszközök színvonalában rejlik, hanem magában az alkotásban. A saját könyv létrehozásában. Gondolatok, érzések összeszedésében, megjelenítésében, átadásában.
Ezek az egy-példányos könyvek aztán hazakerültek , féltve őrzött kincsként, viszont az Életünk könyvében maradt mégis emlék róluk . Ez éppen 2006-ból
Az adott osztály hátrányos helyzetű és un. SNI-s tanulók kis közössége volt. Igazi ellenpontja az első Freinet-s osztályomnak.
Az Életünk könyve, a beszélgetőkör, és a saját könyv mégis ugyanolyan mozgató erővel bírt mindkét esetben.
A beszélgetőkörök rögzítésére ebben a kislétszámú osztályban kifinomultabb technikát alkalmaztam. Mindenki választhatott a kör első perceiben magának egy képet az adott csoportból , ami aztán beragasztva Őt jelenítette meg elmondott élményeihez kapcsolódóan. Mivel szerették újraolvasni a saját és társaik mondatait, megőrizhették a választott képet ily módon maguknak és társaiknak is. S ha mégsem a leginkább vágyott képet sikerült megszereznie valakinek, így mégis az övé is lehetett, ha fellapozta a könyvet.
A legkülönbözőbb képcsoportokkal álltam elő, nem egyszer nagy derültséget keltve. Pluszban egy jó kis beszélgetést indukálva a képek kapcsán.
Hiszen az állatokról, mese figurákról rögtön érkezik a gyerekektől néhány mondat, gondolat, de a fotelok, kanapék sem voltak kevésbé érdekesek. Mindig kíváncsi voltam, ki melyiket választja majd? S röviden meg is beszéltük, hogy melyik miért is jó éppen? Ezeknek látszólag ugyan semmi köze nem volt az iskolai tananyaghoz, viszont pont ezzel megteremtettünk egy oldottabb, szabadabb légkört, ami nélkül nehéz elképzelni igazi alkotó tevékenységet.
Részletek a 2006/2007-es tanévben íródott Életünk könyvének beszélgetőkörieből
A fotelok aznap az álmokat hozták elő
Tervezetlenül . A Micimackós matricák választása napján úgyszintén.
S ez annyira fontos volt diákjaimnak, (hiszem épp helyzetükből adódóan, nem igen volt kinek elmesélni az álmaikat) hogy heteken keresztűl a reggeli beszélgetőkör az álmaikról szólt.