NAGYKOVÁCSI gyerek szemmel 2. rész ÉPÜLETEK

Az épületekkel történő ismerkedés építészmérnök szülő segítségével jött létre. Ez által új szemmel kezdtünk nézni a falu építészeti emlékeit.
Nem csupán vizuális élményként, hanem más nézőpontból közelítve a régi épületekhez, feltárultak szépségeik, érdekességeik is.
Megismerkedtek  a gyerekek a födém, alap, vályog , boltív, zsalu, tervrajz, makett fogalmával, mégpedig úgy, hogy mindazt a valóságban is  láthattak,  és szakszerű válaszokat kaphattak felmerült kérdéseikre.
Megtudták, hogy milyen fázisokon megy keresztül egy épület "megszületése". Milyen szakmák együtt munkálkodása szükséges hozzá, s azt, hogy bármelyik hiánya milyen következményekkel járhat.Tehát egy komplex képet kaptak.
 Ilyen  "szemüvegen át"  nézni aztán a  környezetet , egészen más  hozzáállást eredményez, mint  munkafüzetben kitölteni az  aktuális oldal feladatsorát.
 
A Freinet pedagógia jó néhány dologban különbözik a többi alternatív "reform" pedagógiáktól
Az egyik mindenképpen ezek közül a szülők, - esetleg különböző szakemberek- bevonása a tanítás   folyamatába.
Ennek igen komoly pozitívumai voltak. Egyfelől a szülők így jobban megismerték az iskolai tevékenységet, reális képet tudtak kialakítani az ott folyó munkáról. Ennek következtében támogató magatartásuk szilárd volt. Temészetesen nem vélemény - és kritika mentes, viszont őszinte és megfontolt, együttműködő.
 
A gyerekek valóban azt érezhették, hogy egy nagy közösség tagjai, ahová szüleikkel együtt tartoznak. S nem utolsó sorban az ismeretek tárháza sokat bővült mindenki számára, személyes élményeikhez kötődve .
 
Más úgy megismerkedni egy pékséggel asztalos műhellyel, vagy akár a helyi vízi világgal, épületekkel, csillagokkal, hogy hol egyik, hol másik szülő az, aki szakembere is területnek . Könnyebb kérdezni , elfogadni gondolatokat attól akit nap mint látunk, akit ismerünk.
Mint ahogy ez korábbi bejegyzéseimben már részletesen bemutatásra is került
 
A falunak legrégebbi két szintes  épülete   a "kastély" . Építése az 1800-as évek  közepére tehető.
A Wattay-Teleki-Tisza kastély klasszicista  épülete és parkja jó állapotban őrződött meg a Földművelésügyi Minisztérium kezelésében.  (Történetéről a Nagykovácsi Tisza kastély kereséssel   számos  jó  írás, fotó  található, erre nem térek most ki)
 
Ez volt a Nevelő otthon , ahonnan diákjaim egy része járt hozzánk.
 
Így  ott jártunkkor   az osztály  megtekintette nevelő otthonos  társaik , hálószobáját és tanuló termeit  az ebédlőt, játékaikat, és a hatalmas , szépen gondozott parkot. Beszélgettek kollégáimmal , akik szülő pótlóként irányítgatták a  nevelő otthonos gyerekek  életét, segíttették tanulásukat.

A fényképeket  a gyerek készítették a kirándulás alkalmával.
 
Így utólag sajnálom, hogy ebből a kirándulásból kimaradt az  iskola, különösen a régi iskola "felfedezése". Mamár  bele venném azt is.