tizennegyedik nap
iI-íÍ betű
ismerkedés
Ezzel a betűvel elérkeztünk a magánhangzó tanulásnak közepéhez. Az elmúlt 14-15 tanítási nap, azaz 3 hét alatt sok új ismerettel gazdagottak a gyerekek, és mi magunk is - s hatalmas lépéseket tettek az olvasás megtanulása felé vezető úton.
Mit is sajátítottak el ez alatt a 3 hét alatt?
- Megtapasztalták, hogy a beszédünk különböző hangok együtteséből szavakká alakulnak, és ezek a hangok papírra vethetők.
- Minden egyes hangnak külön jele van, ráadásul nem is egy, hanem kettő, (kis és nagybetű), vagy akár négy is , ha a hosszúságuknak is van jele.)
- A kis és nagybetűk hasonlíthatnak de teljesen más formájúak is lehetnek.
- Ugyanaz a jel ( a betű fölötti vessző) egyszer egy teljesen új hangot (a-á) míg más esetben csak a hosszabban történő kiejtést jelöli (o-ó).
- Míg a két pont, egy már ismert betű felett egy teljesen új hangot-betűt jelöl.
- A hangokat kiejthetjük magukban is, és egymáshoz kapcsolva is.
- Ráadásul értelmetlen összevisszagukban kell őket felismerni, olvasni.
- Megtapasztalták ugyanakkor azt is, hogy ebben a nagy "összevisszaságban" azért legalább a tanulás folyamtában egy meghatározott rend érvényesül. Az új betűvel történő ismerkedés, rögzítés, gyakorlás mindig nagyon hasonlóan követi egymást, de az egyes betűk rendelkeznek valami kis különlegességgel is a korábbiakhoz képest.
Így felsorolva azért tekintélyes tudás elsajátításának listáját kapjuk, a megtanult eddigi betűkkel együtt.
Úgyhogy kezdjük is a napot most is "blattolással"
a ó á ö a á o ő á ő Ó A O Ö Á O Ő Ö Á a ö ó ő á o stb......
aá öo óa áö óá aa óö őa oó aó oő aa áo öo őő áá aó öó
oá oaá oőa aóö áőo öőa őáo óáo áöá aöá öóa aáő oaö stb......
oá oaá oőa aóö áőo öőa őáo óáo áöá aöá öóa aáő oaö stb......
Az új betű az iI-íÍ. Könnyű betűnek számít. Egyrészt mert írásképe igen egyszerű, kiejtése sem okoz különösebb gondot. Minden eddigi betűtől különbözik . Egy aprócska buktatója azért van ennek is, mégpedig, hogy a nagy rövid I-ről hiányzik a röviden megjelenő pont. De ezt azért nem okoz- főleg az eddigiek után- különösebb gondot az elsajátítása-
Azért tettem ide, a magánhangzók közepére s 3. hét vége felé, mert egy természetes fáradás bekövetkezik mindenképen a tanuás folyamatában a gyerekeknél. Ez tananyagtól, tantárgytól függetlenül rendszeresen jelentkezik 3-4 hetenként. Ilyenkor "egyszerűen "leül " az osztály, s ami előző napon még teljesen jól ment, ebben az időben csiga lassússággal halad csak. Ilyenkor viszont jó hatásfokkal lehet gyakorolni az előző anyagrészeket. s kimondottan hálásak olyan feladatoknak amik nem igényelnek különösebb szellemi megterhelést számukra. (ez bármilyen, akár nagyon kedvelt projket esetében is így van, s további osztályfokokon is).
Az iskolatáska vásárlás élménye még frissen él bennük, csakúgy mint az első napok izgalma, várakozása.
A mai gyerekeknek már jobbára ismeretlen tárggyal (az írógép) a múltat is megidézi- Holott csaknem negyedszázada ez még újdonság volt egy elsős gyereknek. Nme nagyon ismerték, a lakásoknak, családoknak nem volt része úgy, mint manapság a számítógép..
Színvilágában itt -a fáradási faktorra is tervezve- sok napsárgával a figyelemfelkeltést, és pozitív érzést tekintettem elsődlegesnek. A szógyűjtéssel aztán majd bővül az i-vel kezdődő szavak-ismeretek sora.
Minden esetre van miről beszélgetni a képmontázs kapcsán.
Talán még arra is jut idő, hogy az ivóvízről szó essen, s a higiénés követelményekről is a vízivással kapcsolatban.
Ezt most is szógyűjtés követi
iskola
iskolatáska
innivaló
iszik
illat
íróasztal
Imre
Irén
indián
írógép
ír (két jelentéssel) amelyből mindkettő demonstrálható is azonnal . Egyik a táblára írással pl az élményeik lejegyzésével, a másik pedig pl- egy ír dal meghallgatásával a yuotube-ról
S a jó hangulatban már neki is állhatnak az i-í betű keresésének, szétválogatásának a betű gyűjtő oldalon. Közben hallgathatunk indián zenét is, hamár " indián" jelmezbe öltözött fiú jelzi a rövid i helyét.
A zenehallgatás követő csendben aztán jól el lehet mélyülni a tapogatható betűkkel történő gyakorlásban, és a rajzolásos feladatokban. ( szavakhoz rajz készítése, saját díszes ií-betűk színezése .pontozott iskolatáska elkészítésében, színezésben, vagy indián fejdísz rajzolása )
Ennek a napnak a legnagyobb erőssége az lehet, ha sikerül lazán, jókedvűen végezni a feladatokat. Nem baj ha kicsit lassabban haladnak a dolgok, ha a jó hangulat át tudja őket billenteni a fáradtságon akkor a legtöbbet tettünk meg a következő napok sikereiért.