iI-íÍ betű 1.nap: ismerkedés

    tizennegyedik nap
iI-íÍ betű
ismerkedés

Ezzel a betűvel  elérkeztünk  a magánhangzó tanulásnak közepéhez. Az elmúlt 14-15  tanítási nap, azaz 3 hét alatt sok új ismerettel gazdagottak a gyerekek, és mi magunk is - s hatalmas  lépéseket tettek az olvasás  megtanulása  felé vezető úton.
Mit is sajátítottak el ez alatt a  3 hét alatt?
  • Megtapasztalták, hogy a beszédünk különböző hangok együtteséből szavakká alakulnak, és ezek a hangok papírra vethetők.
  • Minden egyes  hangnak külön jele  van, ráadásul  nem is egy, hanem  kettő, (kis és nagybetű), vagy akár négy is , ha  a hosszúságuknak is van jele.)
  • A kis  és nagybetűk hasonlíthatnak de  teljesen más  formájúak is lehetnek.
  • Ugyanaz a jel ( a betű fölötti  vessző) egyszer  egy teljesen új hangot (a-á) míg más esetben csak  a hosszabban történő kiejtést jelöli (o-ó).
  • Míg a  két pont, egy már ismert  betű felett  egy teljesen új hangot-betűt jelöl.
  • A hangokat  kiejthetjük magukban is, és egymáshoz kapcsolva  is.
  • Ráadásul  értelmetlen összevisszagukban kell őket felismerni, olvasni.
  • Megtapasztalták ugyanakkor azt is, hogy ebben a nagy "összevisszaságban" azért  legalább a tanulás  folyamtában egy  meghatározott  rend  érvényesül. Az új betűvel történő ismerkedés, rögzítés, gyakorlás mindig nagyon hasonlóan követi egymást, de az egyes  betűk rendelkeznek valami kis különlegességgel is a korábbiakhoz képest.
 
Így felsorolva  azért tekintélyes  tudás elsajátításának listáját  kapjuk,  a  megtanult eddigi betűkkel együtt.
 
Úgyhogy  kezdjük is a napot  most is  "blattolással"
 
a  ó  á  ö  a  á o  ő  á  ő  Ó  A   O  Ö  Á  O   Ő   Ö  Á   a  ö  ó  ő  á  o  stb......

 
aá  öo  óa  áö  óá  aa  óö   őa  oó  aó  oő  aa  áo   öo   őő   áá  aó   öó
oá  oaá  oőa   aóö  áőo  öőa  őáo  óáo  áöá  aöá  öóa  aáő  oaö  stb...... 
 
 
Az új  betű az iI-íÍ. Könnyű betűnek számít. Egyrészt mert  írásképe  igen egyszerű, kiejtése  sem okoz különösebb gondot. Minden eddigi betűtől különbözik . Egy aprócska  buktatója azért  van ennek is, mégpedig, hogy a  nagy rövid I-ről hiányzik a  röviden megjelenő  pont. De ezt azért nem okoz- főleg az eddigiek után- különösebb gondot  az elsajátítása-
 
Azért  tettem ide, a magánhangzók közepére s 3. hét  vége felé, mert egy természetes  fáradás  bekövetkezik mindenképen a tanuás folyamatában  a gyerekeknél. Ez  tananyagtól, tantárgytól függetlenül rendszeresen jelentkezik  3-4 hetenként. Ilyenkor  "egyszerűen  "leül " az osztály, s ami előző napon még teljesen  jól ment, ebben az időben  csiga lassússággal  halad csak. Ilyenkor viszont jó hatásfokkal lehet gyakorolni az előző anyagrészeket. s kimondottan hálásak olyan feladatoknak amik nem igényelnek különösebb  szellemi  megterhelést számukra. (ez bármilyen, akár  nagyon  kedvelt  projket esetében is így  van, s    további osztályfokokon is).
 
A képoldal szembetűnően, a sok  ií betűn kívül az iskoláról szól  elsősorban.

Az iskolatáska vásárlás  élménye még frissen él bennük, csakúgy mint az első napok izgalma, várakozása.
 
 
 A mai gyerekeknek már jobbára ismeretlen  tárggyal (az írógép) a múltat is megidézi- Holott  csaknem  negyedszázada ez még újdonság volt egy elsős  gyereknek. Nme  nagyon ismerték, a lakásoknak, családoknak nem volt  része úgy, mint manapság a számítógép..
 
Színvilágában itt -a fáradási faktorra is  tervezve- sok  napsárgával a figyelemfelkeltést, és pozitív érzést tekintettem elsődlegesnek.  A szógyűjtéssel  aztán  majd bővül az i-vel kezdődő szavak-ismeretek sora.
 
Minden esetre  van miről beszélgetni a képmontázs kapcsán.
Talán még arra is jut idő, hogy az ivóvízről szó essen, s a higiénés  követelményekről is a vízivással kapcsolatban.
 
Ezt  most is  szógyűjtés követi
 
iskola 
iskolatáska
innivaló
iszik 
illat
íróasztal  
Imre
Irén
indián 
írógép
írólap 
ír (két jelentéssel) amelyből mindkettő demonstrálható is azonnal . Egyik  a táblára  írással pl az  élményeik lejegyzésével,  a másik pedig pl- egy ír  dal meghallgatásával a yuotube-ról
 
S a jó hangulatban már neki is állhatnak az i-í betű  keresésének, szétválogatásának  a betű gyűjtő oldalon. Közben hallgathatunk  indián zenét is, hamár " indián" jelmezbe öltözött fiú jelzi a rövid i helyét.
 
A zenehallgatás követő csendben aztán jól el lehet mélyülni a tapogatható betűkkel történő gyakorlásban, és a  rajzolásos  feladatokban. ( szavakhoz rajz készítése, saját  díszes  ií-betűk színezése .pontozott iskolatáska  elkészítésében, színezésben, vagy  indián fejdísz  rajzolása ) 
 
 
Ennek  a napnak a legnagyobb erőssége  az lehet, ha sikerül lazán, jókedvűen végezni a feladatokat. Nem baj ha kicsit lassabban  haladnak  a dolgok, ha a jó hangulat át tudja őket billenteni a  fáradtságon akkor a legtöbbet tettünk meg a következő napok sikereiért.













Ha egyéni  betűlap készítésre  nincs  idő-mód , akkor  a nyomatott változat is megteszi.