harminckilencedik nap
bB betű
ismerkedés
Bemelegítő
a ó Á ő E ú ö Ű o é am mó me mú ém üm ma ám mom mim ü á e Ü m ó M űa oe mia imó Ü A stb...
Új mássalhangzó következik , mégpedig a bB betű. Azért itt a legelején a mássalhangzók sorában, mert a bdp betű hármas pontos rögzítése elég komoly feladat minden tanuló számára. Kisbetűs alakjuk hasonlóságai miatt, de hangzásban,képzésben is a b-p közel áll egymáshoz. Ezért úgy gondoltam, hogy a b-t ide teszem az elejére, hogy eléggé rögzüljön , akkorra amikor a másik kettőre sor kerül.
Eddig is sokszor hangsúlyoztam a tapogatható betűkkel végzett gyakorlatok fontosságát, de ennél a három betűnél még inkább szükség van használatukra. A kisbetűs alakra mindenképpen.
Mint eddig mindig, itt is a kép oldallal kezdtem.
A harapnivaló banán a legelső ami a gyerekek szemét megragadja, s csak utána fedezik fel a kép többi alkotó elemét.
Legtöbbjüknél ez egy kellemes íz élményt juttathat eszükbe , ami még erősebb kapocs lehet ehhez a betűhöz.
A bukósisak- ami itt sajnos még csak motoros sisakot jelent, mert 23 évvel ezelőtt nem volt még a biciklizés kelléke - bizonyára sok gyereknek ismerős tárgy. S rögtön megragadhatjuk az alkalmat arra is , hogy fontosságáról , használatáról ejtsünk pár szót.
A többi kép szintén jó alkalmat ad beszélgetésre, ismeret átadásra.
A bohóc megosztó jelenség. Van aki kedveli, más meg fél tőle. Búvárokról is valószínűleg láttak már képeket korábban, így kapcsloódhatnak emlékek, érzések hozzá, amelyek segítik élmény telibbé tenni a bB betű tanulást.
A baba és baba kocsi többnyire a lányoknak lesz fontos rész a képen, míg a béka és a bagoly megint csak megosztó lehet érzelmileg a gyerekek számára
S végül ott van két kicsi kép a borsó és bab, amiről az óvodában már hallottak, esetleg nevelek is belőle növényt már. A csicseri borsó , bab , lencse kezdetű dalt is tanulhatták már , így énekeljük el itt.
http://www.gyerekdal.hu/dal/csicseri-borso
http://www.gyerekdal.hu/dal/csicseri-borso
Semmiképp ne hagyjuk ki a bab / borsó ültetést. Akár a képnézegetés lezárásaként.
Alaposan meg kell beszélnünk a gyerekekkel a betű kis és nagybetűs alakját. Fontos az észrevett jellemzők megfogalmazására nevelés , mert segít amikor dönteni kell pl. a, p és b között.
Mivel is segíthetünk?
Pl. A nagy B-t két ujjunkra "húzhatjuk fel" , vagy feje s hasa is van. De nem is nagybetű rögzülése a nehéz, hanem a kis "b". Talán segít ha megjegyzik, hogy nagy és kis "b" között az a különbség, hogy az utóbbinak nincs feje, csak pocakja van.
Ennek a napnak másik feladata a kis és nagy bB betűk gyűjtése, kivágása , beragasztása
Mindegyikből legalább 6-8 db-ot Az egyiket a bohóc sapkájához másikat a gallérjához.
Ezt nyomdázott betűkkel is helyettesíthetik-
Valamint a béka körberajzolása, kiszínezése is a nap feladatainak része. (finom motorika fejlesztés is )
Igyekeztem minden betűhöz valamilyen egyszerűen elkészíthető tárgyat is mellékelni. Itt baglyot pl. Ennél persze sokkal egyszerűbbet is lehet készíteni. A kép csak inspiráció, de el is készíthető.
A szó készletet egy része:
bukósisak
bohóc
bab
borsó
babakocsi
baba
bagoly
béka
búvár
Gyarapítva természetesen a gyerekek által felsorolt plusz szavakkal
A bB kitapogatása csukott szemmel , nagyon jó hatásfokkal jár a betű rögzülését tekintve.
Ezeken a feladatokon kívül még egy rövid olvasó gyakorlat is