A bB betű ismerkedés

harminckilencedik nap
bB betű
ismerkedés


Bemelegítő

a ó Á ő E ú ö Ű o é  am mó me  mú ém  üm ma  ám mom  mim  ü  á e  Ü  m  ó  M  űa  oe  mia  imó Ü  A  stb...

Új mássalhangzó következik  , mégpedig a  bB  betű. Azért itt a legelején a mássalhangzók sorában, mert  a   bdp betű hármas pontos rögzítése   elég komoly  feladat minden   tanuló számára.  Kisbetűs alakjuk  hasonlóságai  miatt, de  hangzásban,képzésben is a b-p  közel áll  egymáshoz. Ezért  úgy gondoltam, hogy  a b-t ide teszem az elejére, hogy eléggé rögzüljön , akkorra   amikor a  másik kettőre sor kerül.
Eddig is  sokszor  hangsúlyoztam a tapogatható betűkkel  végzett  gyakorlatok  fontosságát, de  ennél a három betűnél még inkább  szükség van használatukra. A kisbetűs alakra mindenképpen.
 
Mint eddig mindig, itt is  a kép oldallal kezdtem.
A harapnivaló  banán   a legelső ami   a gyerekek szemét megragadja, s  csak utána  fedezik fel a  kép többi  alkotó elemét. 
 
 Legtöbbjüknél   ez egy kellemes  íz élményt juttathat eszükbe , ami  még erősebb kapocs lehet ehhez a betűhöz. 
A bukósisak- ami itt  sajnos még csak  motoros  sisakot jelent, mert  23 évvel ezelőtt nem volt még a biciklizés kelléke - bizonyára  sok gyereknek ismerős tárgy. S   rögtön megragadhatjuk az alkalmat arra is , hogy fontosságáról , használatáról ejtsünk pár  szót.
A  többi kép szintén  jó alkalmat ad  beszélgetésre, ismeret átadásra.
 
A bohóc megosztó jelenség. Van aki kedveli, más meg fél tőle. Búvárokról is   valószínűleg láttak már képeket korábban, így kapcsloódhatnak  emlékek, érzések  hozzá, amelyek segítik élmény telibbé  tenni a bB betű tanulást.
 
A baba és baba kocsi többnyire  a lányoknak lesz  fontos rész a képen, míg a béka és  a bagoly megint csak megosztó  lehet érzelmileg  a gyerekek számára 
S végül ott van  két kicsi  kép a borsó és  bab, amiről az óvodában  már  hallottak, esetleg nevelek is belőle növényt  már. A csicseri borsó  , bab , lencse   kezdetű dalt  is tanulhatták már , így énekeljük el  itt.
http://www.gyerekdal.hu/dal/csicseri-borso
 
Semmiképp  ne  hagyjuk ki a bab / borsó ültetést. Akár  a képnézegetés lezárásaként.
 
Alaposan meg kell beszélnünk  a gyerekekkel  a betű kis és nagybetűs  alakját. Fontos  az észrevett jellemzők  megfogalmazására   nevelés , mert segít amikor dönteni kell pl. a, p és b  között.
 
Mivel is segíthetünk?
Pl. A  nagy B-t két ujjunkra "húzhatjuk fel" , vagy feje s  hasa is van. De  nem is nagybetű rögzülése  a nehéz, hanem  a kis "b". Talán segít ha megjegyzik, hogy  nagy és kis "b" között az a különbség, hogy az utóbbinak  nincs  feje, csak pocakja van.
 
 
Ennek a napnak  másik feladata  a kis és nagy bB  betűk gyűjtése, kivágása  , beragasztása
Mindegyikből  legalább 6-8 db-ot Az egyiket a bohóc sapkájához másikat a  gallérjához.
Ezt   nyomdázott betűkkel is  helyettesíthetik-
 
Valamint a béka körberajzolása, kiszínezése is a nap feladatainak része. (finom motorika  fejlesztés is )
 
Igyekeztem minden  betűhöz  valamilyen egyszerűen elkészíthető tárgyat is   mellékelni. Itt   baglyot pl. Ennél persze sokkal egyszerűbbet is   lehet készíteni. A kép csak inspiráció, de el is készíthető.
 
 
 
A szó készletet egy része:
 
banán
bukósisak
bohóc
bab
borsó
babakocsi
baba
bagoly
béka
búvár
 
 
 Gyarapítva természetesen a  gyerekek  által felsorolt plusz szavakkal
 

 
A  bB  kitapogatása  csukott szemmel , nagyon jó hatásfokkal  jár  a betű rögzülését tekintve.
 
Ezeken a feladatokon kívül  még egy rövid  olvasó gyakorlat is
tartozik ehhez a naphoz.