pP betű


61-62.nap
pP betű
ismerkedés- rögzítés- gyakorlás

Mielőtt az új betűre térnék  egy régi gyakorlatot elevenítek fel.  mégpedig a tanult betűk felsorolását. A  betűk kb. 2/3-a   már tanításra,  tanulásra -remélhetően megtanulásra- került, S jó ha látják a gyerekek, hogy milyen sokra  haladtak eddig.
Mivel  lapokként épült fel  "betű könyvük" így  nem tudták, megnézni, hogy hol tartanak, mennyi van még hátra.

a, á, e, é, i, i, o, ó, ö, ő, u, ú, ü, ű,  m, b, l, s, sz, r, v, t, c, z, k,
25 betű már  a birtokukban van.
 
 
Ha egy kis  játékkal folytatjuk, például, hogy minden   betűvel kezdődően  egy szót mondjanak  máris  tekintélyes  szókészlet kerülhet a táblára azokból a szavakból amelyeknek miden  betűjét  le is tudják írni  és ez által el is tudják olvasni. Természetesen lesznek olyan szavak is amik tartalmaznak még ismeretlen betűket. (ezeket én  színes betűként írtam oda). Általában rákérdeztek a gyerekek, hogy az  épp milyen betű.
 
                                                            ------------------------
 
A most soron lévő betű nem tartozik a könnyen  rögzíthetők közé, holott alakra  hangzásra nem különösebben  nehéz. Viszont nagyon hasonlít a már  tanult betűk egyikére. Hangzásban és képi  formában is. Itt egy  jó kapaszkodó  az, hogy ennek a betűnek  csak "feje" van, ellentétben  társával aminek  feje és hasa is van.  Az elkövetkező időszak  egyik kiemelt feladata  lesz ennek az új betűnek  a minél tökéletesebb  rögzítése fejükben, s a két betű sokszori használatával a   betű keverés leküzdése.  A tapogatható betűk és a nyomda használat is  jelentősen hozzájárul tudásuk megerősödésében
 
Kezdődjön tehát a pP betűvel történő ismerkedés a montázs kép nézegetésével, megbeszélésével, majd  felidézésével.
 
paradicsom
piros
paprika
postaláda
pingvin
pók
pókháló
Pumukli (ami ma már nem mond talán semmit a gyerekeknek, de  abban az időben  egyik jellegzetes mese figura volt) Viszont a yuo tube-n sok  epizódja  megtalálható, így  a mai gyerekek is megismerkedhetnek   vele.
 A másik oldalon is  éppen Ő jelenik meg pont összekötős , színezős  formában.
 
 
Valamint,  egy régi  -   népi játék,  a gomb  pörgető. Elkészítése,  nem igényel nagy előkészületet,  viszont  érdekes   még ma is a gyerekek számára.  Kedvelték  tanítványaim. Nem  gombból, hanem ahogy a rajzon látható :  színes papír körökből készítettük el. Így  magának az alapnak az elkészítése is  érdekes volt számukra  és egyedi  játéka lett mindenkinek.
Az íny csiklandozó töltött paprika  ezúttal  inkább az anyukáknak kínál ötletet, mint a gyerekeknek,
 
 
Itt nagyon  fontos  az elején a képi  anyag, mert  a p-b hangzása még erősen  tárgyakhoz kötődik náluk. A róluk  rögzült, vagy  látott képek az igazi  fogódzkodók a számukra, amihez a hangot kapcsolni tudják
Ezért az első gyakorlat most nem is  a nyitó-záró lap, hanem képekhez kapcsolódó   a hang és betű összekapcsolás. Jó laposan meg kell beszélni, hogy  a lefelé és a felfelé  mutató "szár"  az ami különbséget ad   a két  betű között. Sokszor magával a le és fel  fogalmával nincsenek tisztában a gyerekek és azt  keverik. Így  nincs   jó  kapaszkodó  a számukra. Ezért  én az elejétől kezdve  a nagybetűket hívtam segítségül, mert az látványosabb különbséget ad. A   " P" és "B " , valamint a p és b közti különbség itt  nyilvánvalóbb. Így sem rögzül azonban  két nap alatt a "p" betű. Az elkövetkező hetekben ezt folyamatosan  kell gyakorolni ahhoz, hogy valóban biztos tudássá váljon.
A fenti két lapot  érdemes a gyerekek füzetébe  beragasztani, hogy bármikor meg tudják  nézni,  ha szükségük van rá.
E két lap munkakártyaként  is funkcionál   a két  betű  differenciálására, csakúgy mint a nyitó-záró lapok.
 A saját betű lap elkészítésére is szükség van
 
 
Mostanában inkább a Pom-pom mesék  a kedveltebbek ebben a korosztályban. Abból is  található  jó pár  a yuo tube-n