61-62.nap
pP betű
ismerkedés- rögzítés- gyakorlás
Mielőtt az új betűre térnék egy régi gyakorlatot elevenítek fel. mégpedig a tanult betűk felsorolását. A betűk kb. 2/3-a már tanításra, tanulásra -remélhetően megtanulásra- került, S jó ha látják a gyerekek, hogy milyen sokra haladtak eddig.
Mivel lapokként épült fel "betű könyvük" így nem tudták, megnézni, hogy hol tartanak, mennyi van még hátra.
a, á, e, é, i, i, o, ó, ö, ő, u, ú, ü, ű, m, b, l, s, sz, r, v, t, c, z, k,
25 betű már a birtokukban van.
Ha egy kis játékkal folytatjuk, például, hogy minden betűvel kezdődően egy szót mondjanak máris tekintélyes szókészlet kerülhet a táblára azokból a szavakból amelyeknek miden betűjét le is tudják írni és ez által el is tudják olvasni. Természetesen lesznek olyan szavak is amik tartalmaznak még ismeretlen betűket. (ezeket én színes betűként írtam oda). Általában rákérdeztek a gyerekek, hogy az épp milyen betű.
------------------------
A most soron lévő betű nem tartozik a könnyen rögzíthetők közé, holott alakra hangzásra nem különösebben nehéz. Viszont nagyon hasonlít a már tanult betűk egyikére. Hangzásban és képi formában is. Itt egy jó kapaszkodó az, hogy ennek a betűnek csak "feje" van, ellentétben társával aminek feje és hasa is van. Az elkövetkező időszak egyik kiemelt feladata lesz ennek az új betűnek a minél tökéletesebb rögzítése fejükben, s a két betű sokszori használatával a betű keverés leküzdése. A tapogatható betűk és a nyomda használat is jelentősen hozzájárul tudásuk megerősödésében
Kezdődjön tehát a pP betűvel történő ismerkedés a montázs kép nézegetésével, megbeszélésével, majd felidézésével.
paradicsom
piros
paprika
postaláda
pingvin
pók
pókháló
Pumukli (ami ma már nem mond talán semmit a gyerekeknek, de abban az időben egyik jellegzetes mese figura volt) Viszont a yuo tube-n sok epizódja megtalálható, így a mai gyerekek is megismerkedhetnek vele.
A másik oldalon is éppen Ő jelenik meg pont összekötős , színezős formában.
Valamint, egy régi - népi játék, a gomb pörgető. Elkészítése, nem igényel nagy előkészületet, viszont érdekes még ma is a gyerekek számára. Kedvelték tanítványaim. Nem gombból, hanem ahogy a rajzon látható : színes papír körökből készítettük el. Így magának az alapnak az elkészítése is érdekes volt számukra és egyedi játéka lett mindenkinek.
Az íny csiklandozó töltött paprika ezúttal inkább az anyukáknak kínál ötletet, mint a gyerekeknek,
Itt nagyon fontos az elején a képi anyag, mert a p-b hangzása még erősen tárgyakhoz kötődik náluk. A róluk rögzült, vagy látott képek az igazi fogódzkodók a számukra, amihez a hangot kapcsolni tudják
Ezért az első gyakorlat most nem is a nyitó-záró lap, hanem képekhez kapcsolódó a hang és betű összekapcsolás. Jó laposan meg kell beszélni, hogy a lefelé és a felfelé mutató "szár" az ami különbséget ad a két betű között. Sokszor magával a le és fel fogalmával nincsenek tisztában a gyerekek és azt keverik. Így nincs jó kapaszkodó a számukra. Ezért én az elejétől kezdve a nagybetűket hívtam segítségül, mert az látványosabb különbséget ad. A " P" és "B " , valamint a p és b közti különbség itt nyilvánvalóbb. Így sem rögzül azonban két nap alatt a "p" betű. Az elkövetkező hetekben ezt folyamatosan kell gyakorolni ahhoz, hogy valóban biztos tudássá váljon.
A fenti két lapot érdemes a gyerekek füzetébe beragasztani, hogy bármikor meg tudják nézni, ha szükségük van rá.
E két lap munkakártyaként is funkcionál a két betű differenciálására, csakúgy mint a nyitó-záró lapok.
A saját betű lap elkészítésére is szükség van
Mostanában inkább a Pom-pom mesék a kedveltebbek ebben a korosztályban. Abból is található jó pár a yuo tube-n