S betű rögzítés , gyakorlás

negyvenhatodik nap
S betű
rögzítés, gyakorlás




A  fenti  kép egy 23 évvel  ezelőtti  elsős tanítványom  lapja az S  betű kapcsán.
Az esztétikai, és technikai  színt  sokat változott azóta, de  a feladat a régi. Olvasási gyakorlatokkal  rögzíteni, begyakorolni az "s" betű képet,

 
Középső unokám  aki most lesz elsős és  már ismeri az összes  betűt, s bármit ki tud   betűzni a - Montessori óvoda  programjábaPl: legyenek benne  olyan szavak is amiket nem lehet  lerajzolni, csak elolvasni.  Vannak persze, de  ez most nem fontos. hanem  az, a vetülete  ennek a  mondatnak, hogy foglalkozik a témával akkor is  amikor épp nem olvas. "Kivágtam egy kört, tedd be  a "k" betűhöz!" - mondta  tegnap játéka közben, - mikor  egyébként épp papír sárkányokat készített.  Annak ellenére, hogy  tudása már biztos a betűk terén, mégis szívesen színezgeti, rendezgeti az abc-s könyvem. Sőt javaslatokat  fűz  hozzá. mi kerüljön  még bele.


S ez nem  egyedi hozzáállása! Tanítványaimnál is azt tapasztaltam korábban, hogy életük részévé vált a betűkkel  való foglalkozás, ebben az időszakban.Visszatértek egy -egy korábbi betűhöz, ha valami eszükbe jutott ami épp oda illő lehetne. Azzal, hogy minden  betűhöz kapcsolódott valamilyen tárgy készítős  tevékenység, rajzolás, éneklés/ vers, s legfőképpen, hogy mindenki saját  maga  készítette  el a  Betűk varázsa  könyvét. Nem egy  előre nyomtatott könyvön kellett végig haladniuk, hanem  épp ellenkezőileg  maguk  hoztak létre , mindennapi munkájukkal, egy  könyvet, olyant amiből csak az egy  darab létezett.  Alkottak! S közben megtanultak olvasni is természetesen.

Ezen  napon is  szükség van tehát új  gyakorló lapra. s  a régebbiekből is  vegyünk elő párat, ha van rá  idő. A nyitó-záró lapokat mindenképp, no meg a tapogatható betűkkel is  gyakoroltassuk a betű felismerést.
Az autós társasjátékot is megújíthatjuk az új betűk felhasználásával  új  rendszámtáblákkal. A gyerekek szeretnek visszatérni  az ismerős  régi  feladatokhoz, játékokhoz. S  nagyon boldogok, mikor észreveszik saját magukon, hogy mennyit  fejlődtek a korábbiakhoz képest.  Szükség lehet egyes  szavak megmagyaraázára. Mosó masa  mosodája  valószínŰleg a   mai gyereknek nem sokat mond már, holott 20 évvel ezelőtt ajánlott  könyv volt  az elsősök részére, csaknem része a tananyagnak.
Egyre több  szómagyarázatra lesz egyébbként is szükség, amivel bővítjük  szókincsüket is . A "som" nem igen ismert  valószínűleg,  így vigyünk be róla képet- A basa talán a török és tehenekből ismerős lesz  számukra, de lehet, hogy magyarázatra szorul.



Az utolsó feladatban a neveket kell  összekötni a fiú, vagy lány  arcával aszerint, hogy melyiknek lehet  a neve




 

Ha   irodalmi anyagot is   akarunk  bevinni ebbe  a napba. széles a választék sárkányos mesékből.  Bizonyára  párat a gyerekek is hallottak már, vagy láttak  a tv-ben.


Benedek Elek, Illyés  Gyula, Csukás István  meséiből ízlésünknek megfelelőt választhatunk.