negyvenhatodik nap
S betű
rögzítés, gyakorlás
A fenti kép egy 23 évvel ezelőtti elsős tanítványom lapja az S betű kapcsán.
Az esztétikai, és technikai színt sokat változott azóta, de a feladat a régi. Olvasási gyakorlatokkal rögzíteni, begyakorolni az "s" betű képet,
Középső unokám aki most lesz elsős és már ismeri az összes betűt, s bármit ki tud betűzni a - Montessori óvoda programjábaPl: legyenek benne olyan szavak is amiket nem lehet lerajzolni, csak elolvasni. Vannak persze, de ez most nem fontos. hanem az, a vetülete ennek a mondatnak, hogy foglalkozik a témával akkor is amikor épp nem olvas. "Kivágtam egy kört, tedd be a "k" betűhöz!" - mondta tegnap játéka közben, - mikor egyébként épp papír sárkányokat készített. Annak ellenére, hogy tudása már biztos a betűk terén, mégis szívesen színezgeti, rendezgeti az abc-s könyvem. Sőt javaslatokat fűz hozzá. mi kerüljön még bele.
S ez nem egyedi hozzáállása! Tanítványaimnál is azt tapasztaltam korábban, hogy életük részévé vált a betűkkel való foglalkozás, ebben az időszakban.Visszatértek egy -egy korábbi betűhöz, ha valami eszükbe jutott ami épp oda illő lehetne. Azzal, hogy minden betűhöz kapcsolódott valamilyen tárgy készítős tevékenység, rajzolás, éneklés/ vers, s legfőképpen, hogy mindenki saját maga készítette el a Betűk varázsa könyvét. Nem egy előre nyomtatott könyvön kellett végig haladniuk, hanem épp ellenkezőileg maguk hoztak létre , mindennapi munkájukkal, egy könyvet, olyant amiből csak az egy darab létezett. Alkottak! S közben megtanultak olvasni is természetesen.
Ezen napon is szükség van tehát új gyakorló lapra. s a régebbiekből is vegyünk elő párat, ha van rá idő. A nyitó-záró lapokat mindenképp, no meg a tapogatható betűkkel is gyakoroltassuk a betű felismerést.
Az autós társasjátékot is megújíthatjuk az új betűk felhasználásával új rendszámtáblákkal. A gyerekek szeretnek visszatérni az ismerős régi feladatokhoz, játékokhoz. S nagyon boldogok, mikor észreveszik saját magukon, hogy mennyit fejlődtek a korábbiakhoz képest. Szükség lehet egyes szavak megmagyaraázára. Mosó masa mosodája valószínŰleg a mai gyereknek nem sokat mond már, holott 20 évvel ezelőtt ajánlott könyv volt az elsősök részére, csaknem része a tananyagnak.
Egyre több szómagyarázatra lesz egyébbként is szükség, amivel bővítjük szókincsüket is . A "som" nem igen ismert valószínűleg, így vigyünk be róla képet- A basa talán a török és tehenekből ismerős lesz számukra, de lehet, hogy magyarázatra szorul.
Az utolsó feladatban a neveket kell összekötni a fiú, vagy lány arcával aszerint, hogy melyiknek lehet a neve
Ha irodalmi anyagot is akarunk bevinni ebbe a napba. széles a választék sárkányos mesékből. Bizonyára párat a gyerekek is hallottak már, vagy láttak a tv-ben.
Benedek Elek, Illyés Gyula, Csukás István meséiből ízlésünknek megfelelőt választhatunk.