negyvenötödik nap
S betű
ismerkedés
Az "s" az egyik legkönnyebben megjegyezhető betű. Ezért is került ide a, a mássalhangzók elejére. A mássalhangzók összekapcsolása a megfelelő magánhangzóval, még sok gyakorlást kíván. Így több idő. energia marad erre a területre, ha a mássalhangzó betűképe nem okoz különösebb kihívást.
Mint eddig mindig, most is a montázs-képpel való találkozás a kezdete, az új betű tanulási folyamatának. Most elég csak egy betű-képet megtanulni hiszen valóban csak a nagysága jelenti a különbséget a kis és nagy betű között.
A montázs központi képe, egy síró kisfiú. Magára vonja tekintetet. Örültem mikor erre a képre rábukkantam egy újságban, mert ezzel az igen fontos, és hétköznapi érzelmi megnyilvánulással mindegyik gyereknek van valamilyen személyes kapcsolata. Hat éves korra a fiúkba "belenevelődik", hogy egy fiú nem sír. Egyetlen esetben sem tapasztaltam viszont, hogy a tanítványaim kinevették, vagy kigúnyolták volna a képen látható kisfiút, sőt ellenkezőleg nagyon is együttérző tekintettel néztek rá. Olykor még meg is simogatták az arcát, és a visszakérdezéseknél, hogy mit láttak a képen , a síró fiú volt az első. Ennek az érzés-hullámnak teljes ellentéte a sütemény. Borúra-derű hatással ez szépen átvezet a többi képhez. (sátor, sí, sün stb.)
A szógyűjtés rögzítése a következő lépés:
sírás
sír
sütemény
sárgarépa
sátor
sajt
süni, sündisznó
sí léc
sí bot
sí bakancs
síel
síelés
A legelső segítség amire szükségük van a gyerekeknek itt az "s" hang nyitása a magánhangzókkal , illetve magánhangzók bezárása az "s" hanggal
Valamint a tapogatható "s" betűvel a hang-betű kapcsolat megteremtése se maradjon el.
Ennek a napnak a feladata még a gyerekek számára
a saját betű oldal elkészítése
A "nyitó-záró" lapokkal gyakoroltassuk a mássalhangzó- magánhangzó
kapcsolódásokat
Olvasó és párosító gyakorlat erre a napra: