S betű ismerkedés

negyvenötödik nap
S betű
ismerkedés
 
Az "s" az egyik legkönnyebben  megjegyezhető  betű. Ezért is került  ide  a, a mássalhangzók elejére. A mássalhangzók  összekapcsolása a megfelelő magánhangzóval, még sok gyakorlást kíván. Így több idő. energia  marad erre  a területre, ha  a  mássalhangzó betűképe  nem okoz  különösebb kihívást.
Mint eddig mindig, most is  a montázs-képpel való találkozás a kezdete, az új betű tanulási folyamatának. Most elég csak egy betű-képet  megtanulni hiszen valóban csak a nagysága jelenti a különbséget a kis  és  nagy betű között.
 
 
A montázs központi  képe, egy síró kisfiú. Magára  vonja  tekintetet. Örültem mikor erre  a képre  rábukkantam egy újságban, mert ezzel az igen fontos, és hétköznapi   érzelmi megnyilvánulással  mindegyik gyereknek van  valamilyen személyes kapcsolata. Hat éves  korra  a fiúkba "belenevelődik", hogy egy fiú nem sír. Egyetlen  esetben sem tapasztaltam viszont, hogy a tanítványaim kinevették, vagy kigúnyolták volna  a képen látható kisfiút, sőt ellenkezőleg  nagyon is együttérző tekintettel néztek rá. Olykor még meg is simogatták az arcát, és a  visszakérdezéseknél, hogy mit láttak  a képen  , a síró fiú  volt  az első. Ennek az érzés-hullámnak  teljes  ellentéte a sütemény. Borúra-derű hatással ez szépen átvezet a többi képhez. (sátor, sí, sün  stb.)
 
 A szógyűjtés rögzítése a következő lépés:
 
sírás
sír
sütemény
sárgarépa
sátor
sajt
süni,  sündisznó
sí léc
sí bot
sí bakancs
síel
síelés
 
Majd a nagy és kis  "S" betűk gyűjtése, beragasztása a másik oldalra. Ahol  kiszínezhető  egy sündisznó is , valamint a rajz-kép megmutatja, hogy  hogyan lehet  üres  gyufásdobozok és  papír kiegészítéssel mozgatható, tekergő sárkányt  készíteni egyszerűen.


A legelső segítség amire  szükségük van a gyerekeknek itt az "s" hang nyitása a magánhangzókkal , illetve magánhangzók bezárása az "s" hanggal











Valamint a tapogatható "s" betűvel a hang-betű kapcsolat megteremtése se  maradjon el.

Ennek a  napnak a  feladata még a gyerekek számára
 a saját  betű oldal elkészítése




A "nyitó-záró" lapokkal  gyakoroltassuk a mássalhangzó- magánhangzó
kapcsolódásokat
 
 
 


Olvasó és párosító gyakorlat erre  a napra: