tT betű

53-54. nap és
tT betű
ismerkedéstől a begyakorlásig

Ha  egy  oldalpárt kellene  kiválasztanom könyvemből, amely illusztrálja a  módszeremet, ezt az oldalt választanám. Ennél  a betűnél sikerült talán legteljesebben   megfogalmaznom  képi úton,  amit fontosnak tartok  a  betűtanításról- betűtanulásról.
 
Elsősorban az emlékek, érzések előhívását, felhasználását  ahhoz, hogy kapcsolódni tudjanak a gyerekek az adott  betűhöz.
A központi kép teljességgel eltávolít az iskolai   helyszíntől, és egy ritka, de  annál mélyebbre  ható érzetre irányítja  a gondolatokat. Ez a lágy - pille   könnyűsségű- esemény mindenkire  hatással van. Ez az érzékelés olyan egyedi  élményt  nyújt, hogy nem lehet elfelejteni, s a kép  láttán felidéződnek. S máris két szó  kapcsolódik hozzá  toll és tenyér, Ahogy kalandozik a gyerekek tekinte  tovább a montázson, egyrészt a  tT betűk halmazát nem tudják kikekrülni, s   mindjárt  egyértélmű következtetések le is vonnak, hogy  ennek a betűnek   a kis és  nagybetűje  különbözik egymástól.  Nem sokban, de  különbözik. Tovább haladva  képek nézegtésével újabb ismerős vagy   épp ismeretelen  látványban  van részük. Tevegelni valószínűleg nem sokan  tevegeltek még, de képen ,   tv-ben,  állatkerben  taln már  láttak ilyen állatot, tehát ez ismerősként hat. A szabadtéri tűz már  a  ritkább élmények közé tartozhat számukra, de a tűzről a tűzoltó autó  valószínüleg  beugrik -  bár  a képen nincs  ilyen jármű -,  de ez  szándékos. Oka, hogy saját   asszociációs útra inspiráljon. Amiről érdemes  beszélgetni is.

A központi  képsíkban helyezkedik még el a  feltört  tojás képe.
Okkal  került  ez is   pont ide!  Ráirányítja  a figyelmet a  tojás belső "szerkezetére", összetételére . ( Ismételten, hiszen  az almánál,  szilvánál,  banánnál, óránál már látható volt ilyen  kép).
Alatta  a Húsvétot  idéző  festett tojások,  egy újabb kapcsolódási pontot  hozhat  létre  annak, akinek pont a hozzá kapcsolódó emlék / élmény  fontos.
A tolltartó kiválasztása, az iskolába lépés előszobája egy elsős  számára. A  várakozás kelléke  az iskola előtti  hetekben.  Személyes  kötődés, színe,  elrendezée, tartalma. Mindennapjainak szerves  része. valószínűleg  mélyen  megmarad  elmlékezetében, hogy  épp  a tT-hez kapcsolódó tárgy.

S bár elég  lent helyezkedik el egy kép , bekötött szemű gyerekről, aki a kezébe  kerülő  tárgyat próbálja épp  kitaláni, hogy mi is lehet. 
Eddigre  már  nagy tapasztalatuk van arról, hogy tapogatással milyen   élmény  egy-egy betű meghatározása. Érdemes  beszélgetni velük a kép  kapcsán  érzéseikról, élményeikről, mert  az egész betűtanulásnak egyik  legfontosabb  része . A tapintás útján szerzett ismeretek máshol raktározódnak az agyaban, mint a viuzális ingerek, Ezért  fontos ez nagyon. Minél több  úton jön létre  a kapcsolat az adott betűhöz, annál  biztosabb és mélyebb a bevésődése is.
A tapogatásnak van még egy  fontos szerepe: a találgatások folyamata. Az a  tanulási   mód, vagy inkább tanulási szakasz amikor megpróbálja   ismereteit megfelelteni azzal amit   érez, Eleinte több lehetséges megoldás   lehet ,ami aztán szépen leszűkül egy adott  tárgyra .

A  montázskép minden  betűhöz egy-egy  figyelemfejlesztési gyakorlat is. Mivel figyelem, megfigyelni tudás  nélkül  nem lehet sok sikerre számítani semmilyen  tanulási  folyamatban, kiemelt szerepe  van. A  napi gyakorlások által a figyelmüket egyre  pontosabbá, fókuszáltabbá edzik ,  szinte  észrevétlen.

Csakúgy mint a  tapintás által szerezett információik is egyre  jobban beépülnek  készlettárukba.  s több úton elérhető válik számukra egy-egy  betűkép, ami  jóval hatékonyabbá teszi a betűk meg illetve  felismeresét.


A másik  oldalon lévő egyszerű , könnyen elkészíthető,  tölcséres  labdajáték   szerepe,  létrehozni valami  tárgyat, ami  az adott betűhöz kapcsolható.  Vannak olyan gyerekek akik egyszerűen szeretnek létrehozni tárgyakat. Ez számukra  örmforrás.   Alkotás,  pihentető foglalatosság. Ami  kihat akár az egész csoport   hangulatára. de az adott  gyerekre  mindenképp. Másoknak  viszont   nehézséget  jelenthet  az ilyen jellegű tevékenység. Nekik  készség kialakításra, fejlesztésre  kiváló.  Csakúgy mint a  mozgáskoordinációt  fejlesztő,  pontozott képek és  színezhető betűk is. amik íráselőkészítő feladatok is egyben.

A montázs megnézése, a vele történő megismerkedés, tehát nem versenyfeladat. Elmélyülést, élmények, emlékek  előhívását lehetővé tevő,  figyelmet fejlesztő  funkciója  van. Valamint az, hogy a különböző érdeklődésű, és különböző ismeretanyaggal  dolgozó  osztálynyi gyerek minden tagja  találhasson valami kapaszkodót magának a kép - hang- betű egységéhez.

A szógyűjtemény ennél a betűnél   gazdagnak mondható
toll
tulipánok
teve, tevegelés
tűz, tábortűz
tojás,
tojássárgája,
tojás héja
törött tojás
teknős
tolltartó
tej
telefon
tapogat, tapint
találgat

A fealdatok a szokásosak továbbra is,
Csak most már nem tagolom napokra,  hanem egy -egy betűtúhöz  hozzákapcsolom a 2-3 napra  való  feladat mennyiséget.

Betű gyűjtés
Saját  betűoldal elkészítés
Betűk kitapogatása ( a korábbiakkal  keverve is
Olvasási  és  szövegértési  feladatok , gyakorlatok, nyitó-záró gyakorlat
Rajzolás  és  tárgykészítés . Itt most a tölcsérlabda játékhoz a tölcsérek elkészítése.
( ping-pong labdákkal  igen élvezetes   játék)