53-54. nap és
tT betű
ismerkedéstől a begyakorlásig
Ha egy oldalpárt kellene kiválasztanom könyvemből, amely illusztrálja a módszeremet, ezt az oldalt választanám. Ennél a betűnél sikerült talán legteljesebben megfogalmaznom képi úton, amit fontosnak tartok a betűtanításról- betűtanulásról.
Elsősorban az emlékek, érzések előhívását, felhasználását ahhoz, hogy kapcsolódni tudjanak a gyerekek az adott betűhöz.
A központi kép teljességgel eltávolít az iskolai helyszíntől, és egy ritka, de annál mélyebbre ható érzetre irányítja a gondolatokat. Ez a lágy - pille könnyűsségű- esemény mindenkire hatással van. Ez az érzékelés olyan egyedi élményt nyújt, hogy nem lehet elfelejteni, s a kép láttán felidéződnek. S máris két szó kapcsolódik hozzá toll és tenyér, Ahogy kalandozik a gyerekek tekinte tovább a montázson, egyrészt a tT betűk halmazát nem tudják kikekrülni, s mindjárt egyértélmű következtetések le is vonnak, hogy ennek a betűnek a kis és nagybetűje különbözik egymástól. Nem sokban, de különbözik. Tovább haladva képek nézegtésével újabb ismerős vagy épp ismeretelen látványban van részük. Tevegelni valószínűleg nem sokan tevegeltek még, de képen , tv-ben, állatkerben taln már láttak ilyen állatot, tehát ez ismerősként hat. A szabadtéri tűz már a ritkább élmények közé tartozhat számukra, de a tűzről a tűzoltó autó valószínüleg beugrik - bár a képen nincs ilyen jármű -, de ez szándékos. Oka, hogy saját asszociációs útra inspiráljon. Amiről érdemes beszélgetni is.
A központi képsíkban helyezkedik még el a feltört tojás képe.
Okkal került ez is pont ide! Ráirányítja a figyelmet a tojás belső "szerkezetére", összetételére . ( Ismételten, hiszen az almánál, szilvánál, banánnál, óránál már látható volt ilyen kép).
Alatta a Húsvétot idéző festett tojások, egy újabb kapcsolódási pontot hozhat létre annak, akinek pont a hozzá kapcsolódó emlék / élmény fontos.
A tolltartó kiválasztása, az iskolába lépés előszobája egy elsős számára. A várakozás kelléke az iskola előtti hetekben. Személyes kötődés, színe, elrendezée, tartalma. Mindennapjainak szerves része. valószínűleg mélyen megmarad elmlékezetében, hogy épp a tT-hez kapcsolódó tárgy.
S bár elég lent helyezkedik el egy kép , bekötött szemű gyerekről, aki a kezébe kerülő tárgyat próbálja épp kitaláni, hogy mi is lehet.
Eddigre már nagy tapasztalatuk van arról, hogy tapogatással milyen élmény egy-egy betű meghatározása. Érdemes beszélgetni velük a kép kapcsán érzéseikról, élményeikről, mert az egész betűtanulásnak egyik legfontosabb része . A tapintás útján szerzett ismeretek máshol raktározódnak az agyaban, mint a viuzális ingerek, Ezért fontos ez nagyon. Minél több úton jön létre a kapcsolat az adott betűhöz, annál biztosabb és mélyebb a bevésődése is.
A tapogatásnak van még egy fontos szerepe: a találgatások folyamata. Az a tanulási mód, vagy inkább tanulási szakasz amikor megpróbálja ismereteit megfelelteni azzal amit érez, Eleinte több lehetséges megoldás lehet ,ami aztán szépen leszűkül egy adott tárgyra .
A montázskép minden betűhöz egy-egy figyelemfejlesztési gyakorlat is. Mivel figyelem, megfigyelni tudás nélkül nem lehet sok sikerre számítani semmilyen tanulási folyamatban, kiemelt szerepe van. A napi gyakorlások által a figyelmüket egyre pontosabbá, fókuszáltabbá edzik , szinte észrevétlen.
Csakúgy mint a tapintás által szerezett információik is egyre jobban beépülnek készlettárukba. s több úton elérhető válik számukra egy-egy betűkép, ami jóval hatékonyabbá teszi a betűk meg illetve felismeresét.
A másik oldalon lévő egyszerű , könnyen elkészíthető, tölcséres labdajáték szerepe, létrehozni valami tárgyat, ami az adott betűhöz kapcsolható. Vannak olyan gyerekek akik egyszerűen szeretnek létrehozni tárgyakat. Ez számukra örmforrás. Alkotás, pihentető foglalatosság. Ami kihat akár az egész csoport hangulatára. de az adott gyerekre mindenképp. Másoknak viszont nehézséget jelenthet az ilyen jellegű tevékenység. Nekik készség kialakításra, fejlesztésre kiváló. Csakúgy mint a mozgáskoordinációt fejlesztő, pontozott képek és színezhető betűk is. amik íráselőkészítő feladatok is egyben.
A montázs megnézése, a vele történő megismerkedés, tehát nem versenyfeladat. Elmélyülést, élmények, emlékek előhívását lehetővé tevő, figyelmet fejlesztő funkciója van. Valamint az, hogy a különböző érdeklődésű, és különböző ismeretanyaggal dolgozó osztálynyi gyerek minden tagja találhasson valami kapaszkodót magának a kép - hang- betű egységéhez.
A szógyűjtemény ennél a betűnél gazdagnak mondható
Okkal került ez is pont ide! Ráirányítja a figyelmet a tojás belső "szerkezetére", összetételére . ( Ismételten, hiszen az almánál, szilvánál, banánnál, óránál már látható volt ilyen kép).
Alatta a Húsvétot idéző festett tojások, egy újabb kapcsolódási pontot hozhat létre annak, akinek pont a hozzá kapcsolódó emlék / élmény fontos.
A tolltartó kiválasztása, az iskolába lépés előszobája egy elsős számára. A várakozás kelléke az iskola előtti hetekben. Személyes kötődés, színe, elrendezée, tartalma. Mindennapjainak szerves része. valószínűleg mélyen megmarad elmlékezetében, hogy épp a tT-hez kapcsolódó tárgy.
S bár elég lent helyezkedik el egy kép , bekötött szemű gyerekről, aki a kezébe kerülő tárgyat próbálja épp kitaláni, hogy mi is lehet.
Eddigre már nagy tapasztalatuk van arról, hogy tapogatással milyen élmény egy-egy betű meghatározása. Érdemes beszélgetni velük a kép kapcsán érzéseikról, élményeikről, mert az egész betűtanulásnak egyik legfontosabb része . A tapintás útján szerzett ismeretek máshol raktározódnak az agyaban, mint a viuzális ingerek, Ezért fontos ez nagyon. Minél több úton jön létre a kapcsolat az adott betűhöz, annál biztosabb és mélyebb a bevésődése is.
A tapogatásnak van még egy fontos szerepe: a találgatások folyamata. Az a tanulási mód, vagy inkább tanulási szakasz amikor megpróbálja ismereteit megfelelteni azzal amit érez, Eleinte több lehetséges megoldás lehet ,ami aztán szépen leszűkül egy adott tárgyra .
A montázskép minden betűhöz egy-egy figyelemfejlesztési gyakorlat is. Mivel figyelem, megfigyelni tudás nélkül nem lehet sok sikerre számítani semmilyen tanulási folyamatban, kiemelt szerepe van. A napi gyakorlások által a figyelmüket egyre pontosabbá, fókuszáltabbá edzik , szinte észrevétlen.
Csakúgy mint a tapintás által szerezett információik is egyre jobban beépülnek készlettárukba. s több úton elérhető válik számukra egy-egy betűkép, ami jóval hatékonyabbá teszi a betűk meg illetve felismeresét.
A másik oldalon lévő egyszerű , könnyen elkészíthető, tölcséres labdajáték szerepe, létrehozni valami tárgyat, ami az adott betűhöz kapcsolható. Vannak olyan gyerekek akik egyszerűen szeretnek létrehozni tárgyakat. Ez számukra örmforrás. Alkotás, pihentető foglalatosság. Ami kihat akár az egész csoport hangulatára. de az adott gyerekre mindenképp. Másoknak viszont nehézséget jelenthet az ilyen jellegű tevékenység. Nekik készség kialakításra, fejlesztésre kiváló. Csakúgy mint a mozgáskoordinációt fejlesztő, pontozott képek és színezhető betűk is. amik íráselőkészítő feladatok is egyben.
A montázs megnézése, a vele történő megismerkedés, tehát nem versenyfeladat. Elmélyülést, élmények, emlékek előhívását lehetővé tevő, figyelmet fejlesztő funkciója van. Valamint az, hogy a különböző érdeklődésű, és különböző ismeretanyaggal dolgozó osztálynyi gyerek minden tagja találhasson valami kapaszkodót magának a kép - hang- betű egységéhez.
A szógyűjtemény ennél a betűnél gazdagnak mondható
toll
tulipánok
teve, tevegelés
tűz, tábortűz
tojás,
tojássárgája,
tojás héja
törött tojás
teknős
tolltartó
tej
telefon
tapogat, tapint
találgat
A fealdatok a szokásosak továbbra is,
Csak most már nem tagolom napokra, hanem egy -egy betűtúhöz hozzákapcsolom a 2-3 napra való feladat mennyiséget.
Betű gyűjtés
Saját betűoldal elkészítés
Betűk kitapogatása ( a korábbiakkal keverve is
Olvasási és szövegértési feladatok , gyakorlatok, nyitó-záró gyakorlat
Rajzolás és tárgykészítés . Itt most a tölcsérlabda játékhoz a tölcsérek elkészítése.
( ping-pong labdákkal igen élvezetes játék)
tulipánok
teve, tevegelés
tűz, tábortűz
tojás,
tojássárgája,
tojás héja
törött tojás
teknős
tolltartó
tej
telefon
tapogat, tapint
találgat
A fealdatok a szokásosak továbbra is,
Csak most már nem tagolom napokra, hanem egy -egy betűtúhöz hozzákapcsolom a 2-3 napra való feladat mennyiséget.
Betű gyűjtés
Saját betűoldal elkészítés
Betűk kitapogatása ( a korábbiakkal keverve is
Olvasási és szövegértési feladatok , gyakorlatok, nyitó-záró gyakorlat
Rajzolás és tárgykészítés . Itt most a tölcsérlabda játékhoz a tölcsérek elkészítése.
( ping-pong labdákkal igen élvezetes játék)