A következő mennyiség a három. A montázs jobb felső sarkában sok-sok 3-as számjeggyel, egy csoportban. Vonzza a szemet. Épp ma hallottam egy előadásban, hogy a kép nézésnek rendszere van az emberben. Vannak hangsúlyos pontok, ezeket mamár, mérésekkel bizonyítottnak is lehet tekinteni. Amikor készítettem ezeket a montázsokat, én magamból indultam ki. A sok múzeum látogatás, festmény és könyv illusztrációkban való elmélyülésem során jutottam arra a tapasztalati következtetésre, hogy vannak kép területek amik teljesen kiesnek a látóteremből, míg mások épp, hogy "betolakodnak" . Szemüveges létemnek gondoltam, de ma megtudtam , hogy a kép nézegtés nem "keret" függő hanem a jobb agy félteke működési mechanizmusának jellemzője.
Akkor nézzük hogyan is fut végig a szemem ezen számoldalon:A számjegyeket a gyerek kéz megpillantása követi nekem
három ujj felemelve
három ember a biciklin ( apa, anya, gyerek)
három ember a fűben hasalva (anya, és két gyerek)
három gyerek a kirakó közös játékában
három asztal (egymás alá csúsztatható)
három eper
három tál egymásba helyezve
három evőeszköz (villa, kés, kanál)
Nyílván másoknak másként kalandozik a szemük a képen , de pont ez a lényege, hogy "bejárható", saját ritmusban, saját rendszerben. Felfedezhető. Gondolatok, érzések, emlékek villannak át az ember és természetesen a gyerekek fejében is, a képek kapcsán is. Amivel számlálás mechanikus feladata szinte másodlagossá válik. Több lesz, maradandóbb emlékké alakul a számolásos feladat. Lesz köze hozzá.
Ugyanez igaz az Ő válogatásából összeálló gyűjteményére a mellette lévő oldalakon. Az Ő saját élmény, érzés együttese lesz , amelyet szívesen fog nézegetni, esetleg kiegészíteni később is.
Ez a sajátélményű tanulás, amely a Freinet pedagógia egyik fontos alapja, s melyet már oly sokszor kategóriaként feltüntem.
A munkáltató oldalara készített képmontázs a mozgalmassága, jókedve miatt volt fontos számomra. A különböző grimaszok, mozdulatok, az indián fejdísz alati furcsa fintor a gyerekek viselkedésének felszabadultabb, elengedettebb formáját mutatja. Fontos volt számomra, hogy lássák, ez is természetesen efogadható.
A feladatot itt is ugyanaz mint az előzőeknél. A 3-as számjegyek gyűjtése a felső részbe, valamint a körvonalazott számjegybe a sokszori számjegy írás. Az alatta lévő oldalra illetve a következő két üres oldalra a füzetben , képek gyűjtése, újságokból, prospektusokból.
S természetesen a a XXI. századi palatáblán akár gyakorolni is lehet a számjegy írását