Számok varázsa : 5 (öt fogalma)

 Ha Ön ellenőrizte, hogy valóban 5 gyertya ég-e ?Vagy elgondolkodott azon, hogy a polcon miből lehet öt? Esetleg  meg kellett keresnie az "elbújt"  madarat,  akkor  a reakciója teljesen adekvát volt.
 
Vannak  persze  akiknek annyira  gyors  a reakció idejük, hogy még  számukra sem vehető észre az "ellenőrzés", -s  csak a  későbbi mennyiségeknél lép be  ez az effektus- .
 
A lényeg azonban az, hogy - most vagy1-2  mennyiségnél később- elérkezik mindenki ahhoz a határhoz, amíg képes  egyben  pontosan  látni  egy adott mennyiséget! Főleg ha  az  sorban, egymás utáni elrendezésben jelenik meg.
 
A valóság az, hogy a nagyobb mennyiségeket csak  bontva- csoportosítva  vagyunk képek első ránézésre gyorsabban meghatározni, mint a  leszámlálása. Ez nagyon fontos, mert  az, hogy valakinek  5-ös, vagy 10-es számfogalma  van, az  azt jelenti, képes egy  mennyiséget részekből hibátlanul  (ránézésre) megalkotni. Például, hogy az  5 lehet : 1 + 2 + 2
                                           3 + 2
                                          4 + 1 bontásban is, de az attól még mennyiségileg  5-tel egyenlő
 
Ezért kell  "gyűjtögetni"  a képeket. Tapasztalatot   szerez általa gyermekünk / tanítványunk  az őt körülvevő világban,  a mennyiségek változatos  megjelenéseiről
 
A pszichológiában  kezd egyre  hangsúlyosabbá s mérésekkel igazolttá válni, hogy a tanulás nagyon is személyes, elvonulós, belső "munka folyamat." Freinet ezt már  70 évvel ezelőtt is  tudta, hiszen pedagógiáját  ennek a belső- önálló ismeretszerésű, tapasztalatokon, kisérletezgetésen alapuló , elmélyülős munkára  építette fel. Megnyugtató számomra  amit épp ma olvastam a  jövő iskolájáról:"Iskoláinknak fejleszteni kellene a gyerekek együttműködési készségét-a kooperatív tanulás nagyon hasznos lehet, ha jól és mértékkel végzik-, ám ezzel egyidejűleg meg kellene tanítani őket arra is, hogy az önálló és tudatos gyakorlás is  fontos. Az is életbe vágó, hogy felismerjük sok embernek másoknál több csendre és magánszférára van szükségük ahhoz, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák."(Susan Cain : Csend 156.old.) Ezzel szemben sok helyen gyakorlat, hogy egymás mellett ül akár  4 gyerek is - folytonos "szorongatásban",megfigyelt állapotban. Esélyük sincs az elmélyülős  tanulásra. Megspékelve azzal, hogy havonta új helyre ültetik-keverik Őket, hogy "szokja a  többieket". Vagy óráról órára más terembe vándorolva, új és új ültetési rendet betartva  kénytelen  tanulást mímelni.

Bizton állítom, hogy a most - képek keresésébe , kiválasztásába, beragasztására  használt egyéni idő, bőségesen  megtérül majd a következő részben, amikor egy adott mennyiség bontott alakjaival, az összeadás és kivonás  fogalmával és a  számjegyek írásának  biztos  elsajátításával kell megbirkózni.
 
Egyenlőre azonban marad még a tevékenykedős, élmény gyűjtó  feladat :
  • 9-10 kép kiválogatása beragasztása
  • számjegyek keresése  és beragasztása a szokott helyre
  • a körvonalazott számba történő szám írások
  • esetleg a számjegy  nagyban történő írása