Ha Ön ellenőrizte, hogy valóban 5 gyertya ég-e ?Vagy elgondolkodott azon, hogy a polcon miből lehet öt? Esetleg meg kellett keresnie az "elbújt" madarat, akkor a reakciója teljesen adekvát volt.
Vannak persze akiknek annyira gyors a reakció idejük, hogy még számukra sem vehető észre az "ellenőrzés", -s csak a későbbi mennyiségeknél lép be ez az effektus- .
A lényeg azonban az, hogy - most vagy1-2 mennyiségnél később- elérkezik mindenki ahhoz a határhoz, amíg képes egyben pontosan látni egy adott mennyiséget! Főleg ha az sorban, egymás utáni elrendezésben jelenik meg.
A valóság az, hogy a nagyobb mennyiségeket csak bontva- csoportosítva vagyunk képek első ránézésre gyorsabban meghatározni, mint a leszámlálása. Ez nagyon fontos, mert az, hogy valakinek 5-ös, vagy 10-es számfogalma van, az azt jelenti, képes egy mennyiséget részekből hibátlanul (ránézésre) megalkotni. Például, hogy az 5 lehet : 1 + 2 + 2
3 + 2
4 + 1 bontásban is, de az attól még mennyiségileg 5-tel egyenlő
Ezért kell "gyűjtögetni" a képeket. Tapasztalatot szerez általa gyermekünk / tanítványunk az őt körülvevő világban, a mennyiségek változatos megjelenéseiről
A pszichológiában kezd egyre hangsúlyosabbá s mérésekkel igazolttá válni, hogy a tanulás nagyon is személyes, elvonulós, belső "munka folyamat." Freinet ezt már 70 évvel ezelőtt is tudta, hiszen pedagógiáját ennek a belső- önálló ismeretszerésű, tapasztalatokon, kisérletezgetésen alapuló , elmélyülős munkára építette fel. Megnyugtató számomra amit épp ma olvastam a jövő iskolájáról:"Iskoláinknak fejleszteni kellene a gyerekek együttműködési készségét-a kooperatív tanulás nagyon hasznos lehet, ha jól és mértékkel végzik-, ám ezzel egyidejűleg meg kellene tanítani őket arra is, hogy az önálló és tudatos gyakorlás is fontos. Az is életbe vágó, hogy felismerjük sok embernek másoknál több csendre és magánszférára van szükségük ahhoz, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák."(Susan Cain : Csend 156.old.) Ezzel szemben sok helyen gyakorlat, hogy egymás mellett ül akár 4 gyerek is - folytonos "szorongatásban",megfigyelt állapotban. Esélyük sincs az elmélyülős tanulásra. Megspékelve azzal, hogy havonta új helyre ültetik-keverik Őket, hogy "szokja a többieket". Vagy óráról órára más terembe vándorolva, új és új ültetési rendet betartva kénytelen tanulást mímelni.
Bizton állítom, hogy a most - képek keresésébe , kiválasztásába, beragasztására használt egyéni idő, bőségesen megtérül majd a következő részben, amikor egy adott mennyiség bontott alakjaival, az összeadás és kivonás fogalmával és a számjegyek írásának biztos elsajátításával kell megbirkózni.
Egyenlőre azonban marad még a tevékenykedős, élmény gyűjtó feladat :
- 9-10 kép kiválogatása beragasztása
- számjegyek keresése és beragasztása a szokott helyre
- a körvonalazott számba történő szám írások
- esetleg a számjegy nagyban történő írása